Gå til innhold

Gummibåt erfaringer, anyone?


Anbefalte innlegg

Båtliv frister, men prisene skremmer... Jeg trenger egentlig bare en liten båt, så jeg kan ta med guttungen (6 år) på små turer i smult farvann for grilling og utforsking av øyer.... Så jeg fikk ideen: Kjøp en 3-meters gummibåt (Zodiac el.lig.) og en 6-hester totakt, da har jeg en båt som er portabel, kan oppbevares i boden, og blåses opp med elektrisk kompressor på strøm fra bilen...

 

Planen er altså klar, men:

 

Er det så enkelt? Er det lett å blåse opp en slik båt? Er den lett å tømme for luft? Hvor mye skal til for å punktere et luftkammer i en slik båt? Erfaringer med oppbåsbar dørk vs. dørkplater i tre eller alu?

 

Har mange spørsmål, men ingen svar... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp heller med glassfiberbunn. Går mye bedre i sjøen. Harplast er også et alternativ. Sjekk River, Summer Fun og Steady.

 

Ikke noe problem å blåse oppe en gummibåt, pleir å følge med pumpe. Å ta luften ut er bare å ta ut proppen(e).

 

Disse pongpongene tåler mye juling.

Lenke til kommentar

vil bare si at når eg var 16 hadde eg en HP333 med 20 hk mariner og en kompis av meg hadde en BLITZ 10 fot gummibåt med en 10 hk på. en kveld vi var ute å kjørte så lå han 2-3 meter foran meg og plutselig fant han ut at han skulle stoppe, dette var noe som ikke eg fikk helt med meg for å si det sånn.

så han la motoren i fri, og det gjore eg også men først da eg hadde kjørt over han (bakfra babord side (venstre)) altså eg kjørte over båten hans på langs. snudde båten min i en hel*etets fart for å se om han var i livet. når eg kom opp så siden hans så eg at han var i livet og uskadet det samme var båten hans også ikke en eneste skramme.

plutselig begynnte eg å bli våt på bena mine da la eg merke til at eg hadde en 1,5 meter lang og 20 cm bred flerre under vannlinjen.

og båten tok inn STORE mengder vann så eg gå full gass for å få båten i plan(Båten reiser seg over vannlinjen) og finne nærmeste bade strand.

når eg nermet meg stranden fikk eg dratt ut tilt pinnen på motoren, og sikta rett på stranda mens eg ba en stille bønn til de høye herrer. båten stoppa 3 meter oppå stranda med en motor på full gass uten kjølevann. fikk stoppa motoren og gikk utav båten og satte meg ned i sanden.

 

3 dager etter var båten lappa sammen og på vannet igjen med samme motor, som faktisk går den dag i dag 9 år etter.

men eg legger meg aldri bak en gummibåt igjen.

 

det eg ville si var at gummibåter tåler en trøkk.

 

vil bare si at nå kjører eg en 21 fot Springer aluminiumsskrog og 350 hk volvo penta vannjet MOB- båt, og eg får betalt for å gjøre det :tease:

Endret av fenris1979
Lenke til kommentar
Kjøp heller med glassfiberbunn. Går mye bedre i sjøen. Harplast er også et alternativ.

Joda, en RIB er nok bedre, men den går ikke inn i bagasjerommet... :)

 

Betryggende å høre at "gummibåter" tåler en del! Og de skal jo flyte selv med ett luftkammer punktert?!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Båtliv frister, men prisene skremmer... Jeg trenger egentlig bare en liten båt, så jeg kan ta med guttungen (6 år) på små turer i smult farvann for grilling og utforsking av øyer.... Så jeg fikk ideen: Kjøp en 3-meters gummibåt (Zodiac el.lig.) og en 6-hester totakt, da har jeg en båt som er portabel, kan oppbevares i boden, og blåses opp med elektrisk kompressor på strøm fra bilen...

 

Planen er altså klar, men:

 

Er det så enkelt? Er det lett å blåse opp en slik båt? Er den lett å tømme for luft? Hvor mye skal til for å punktere et luftkammer i en slik båt? Erfaringer med oppbåsbar dørk vs. dørkplater i tre eller alu?

 

Har mange spørsmål, men ingen svar... :hmm:

Jeg har en quicksilver 250 med 5 hk mariner to takt. Den planer med to og gjør rundt 15 knop. Jeg har og har hatt mye moro med den. Hvis du hadde kjøpt 9,9 hk så blir den veldig ustabilt i høy fart (det går j...). et annet tips er at du ikke bør kjøpe zodiac, det koster jo nesten det dobbelte som en annen en. Kjøp quicksilver eller plastimo eller no sånt. Holder LENGE :thumbup:

Lenke til kommentar
vil bare si at når eg var 16 hadde eg en HP333 med 20 hk mariner og en kompis av meg hadde en BLITZ 10 fot gummibåt med en 10 hk på. en kveld vi var ute å kjørte så lå han 2-3 meter foran meg og plutselig fant han ut at han skulle stoppe, dette var noe som ikke eg fikk helt med meg for å si det sånn.

så han la motoren i fri, og det gjore eg også men først da eg hadde kjørt over han (bakfra babord side (venstre)) altså eg kjørte over båten hans på langs. snudde båten min i en hel*etets fart for å se om han var i livet. når eg kom opp så siden hans så eg at han var i livet og uskadet det samme var båten hans også ikke en eneste skramme.

plutselig begynnte eg å bli våt på bena mine da la eg merke til at eg hadde en 1,5 meter lang og 20 cm bred flerre under vannlinjen.

og båten tok inn STORE mengder vann så eg gå full gass for å få båten i plan(Båten reiser seg over vannlinjen) og finne nærmeste bade strand.

når eg nermet meg stranden fikk eg dratt ut tilt pinnen på motoren, og sikta rett på stranda mens eg ba en stille bønn til de høye herrer. båten stoppa 3 meter oppå stranda med en motor på full gass uten kjølevann. fikk stoppa motoren og gikk utav båten og satte meg ned i sanden.

 

3 dager etter var båten lappa sammen og på vannet igjen med samme motor, som faktisk går den dag i dag 9 år etter.

men eg legger meg aldri bak en gummibåt igjen.

 

det eg ville si var at gummibåter tåler en trøkk.

 

vil bare si at nå kjører eg en 21 fot Springer aluminiumsskrog og 350 hk volvo penta vannjet MOB- båt, og eg får betalt for å gjøre det :tease:

Får betalt????? Hva driver du med da?? Båt tester. Hvor mange knop gjør den a?? :hmm:

Lenke til kommentar

nei eg jobber som matros på en ankerhendler (AHTS) med 2 stk man over bord båter på. den eg har gjør vel en ca 31 knop på marsj fart men det er mye mer kraft å ta av.

 

men de er drevet av diesel motorer men når den først kommer opp i fart så går det som juling.

 

edit skriveleif

Endret av fenris1979
Lenke til kommentar
nei eg jobber som matros på en ankerhendler (AHTS) med 2 stk man over bord båter på. den eg har gjør vel en ca 31 knop på marsj fart men det er mye mer kraft å ta av.

 

men de er drevet av diesel motorer men når den færst kommer opp i fart så går det som juling.

Hva går værst av 100 hk med propell og 100 hk med vannjet??? :hmm:

Lenke til kommentar
det er mer akselerasajon med propell og den er lettere ogg manøvrere, men med vannjet gjør det ikke noe om du kjører over tau verk osv som ligger i vannet

jeg så en feit Zodiac gummibåt med 80 hk vannjet (340 cm lang!!!!!). det er sykt. Den gjore 45 knop, men hvis det hadde vært propell så hadde den gått verre, for 80 HK på den er sykt. Med propell hadde det gått verre enn 45 knop

Lenke til kommentar

Jeg har en quicksilver 250 med 5 hk mariner to takt. Den planer med to og gjør rundt 15 knop. Jeg har og har hatt mye moro med den. Hvis du hadde kjøpt 9,9 hk så blir den veldig ustabilt i høy fart (det går j...). et annet tips er at du ikke bør kjøpe zodiac, det koster jo nesten det dobbelte som en annen en. Kjøp quicksilver eller plastimo eller no sånt. Holder LENGE :thumbup:

Dette er nok noe for meg, ja!

 

Kan du sitte på en tofte når du kjører, eller må du "balansere" på pontongen på en av sidene??

Lenke til kommentar

Jeg har en quicksilver 250 med 5 hk mariner to takt. Den planer med to og gjør rundt 15 knop. Jeg har og har hatt mye moro med den. Hvis du hadde kjøpt 9,9 hk så blir den veldig ustabilt i høy fart (det går j...). et annet tips er at du ikke bør kjøpe zodiac, det koster jo nesten det dobbelte som en annen en. Kjøp quicksilver eller plastimo eller no sånt. Holder LENGE :thumbup:

Dette er nok noe for meg, ja!

 

Kan du sitte på en tofte når du kjører, eller må du "balansere" på pontongen på en av sidene??

:thumbup: Jeg har tofte, men ikke alle båtene har det.Toft er det drøm i forhold til å sitte på pontongen, jeg får fordelt vekta mi jevnt utover båten, i senter av båten, og ikke bare på den ene siden (tofta er midt i båten). Båten steiler ikke så lett og tipper ikke rundt så lett (du klarer det alltid med fullgass i motvind og bølger :D + at du kan sitte komfortabelt SØRG FOR AT BÅTEN DU KJØPER HAR TOFTE :thumbup:

 

Et annet hint er følgende: Hvis du kjøper en 4 hester to takt er det en 5 hester med plombe (få en mekaniker til å ta den ut så får du 5 (jeg har gjort det) isteden for å bla opp mye mer penger. Dette går ikke på 4 taktere

Lenke til kommentar
Jeg har en quicksilver 250 med 5 hk mariner to takt. Den planer med to og gjør rundt 15 knop. Jeg har og har hatt mye moro med den. Hvis du hadde kjøpt 9,9 hk så blir den veldig ustabilt i høy fart (det går j...). et annet tips er at du ikke bør kjøpe zodiac, det koster jo nesten det dobbelte som en annen en. Kjøp quicksilver eller plastimo eller no sånt. Holder LENGE :thumbup:

For at båten ikke skal bli ustabil i høy fart burde du kjøpe en med oppblåstbar kjøl (v-bunn). Dette øker stabiliteten drastisk og du kan godt ha en 9,9hk på den. Jeg hadde en slik plastimo, og jeg må si at det skal MYE til før det går hull på den, bare husk og vask den sikkelig for småsteiner og skjell etter bruk, da disse kan ligge å gnisse og skape hull etter en stund.

Lenke til kommentar

:thumbup: Jeg har tofte, men ikke alle båtene har det.Toft er det drøm i forhold til å sitte på pontongen, jeg får fordelt vekta mi jevnt utover båten, i senter av båten, og ikke bare på den ene siden (tofta er midt i båten). Båten steiler ikke så lett og tipper  ikke rundt så lett (du klarer det alltid med fullgass i motvind og bølger :D + at du kan sitte komfortabelt SØRG FOR AT BÅTEN DU KJØPER HAR TOFTE :thumbup:

 

Et annet hint er følgende: Hvis du kjøper en 4 hester to takt er det en 5 hester med plombe (få en mekaniker til å ta den ut så får du 5 (jeg har gjort det) isteden for å bla opp mye mer penger. Dette går ikke på 4 taktere

TAKK skal du ha! Mye nyttig info her.... :yes:

-Tror jeg går for en sånn løsning...! (MED tofte...)

Lenke til kommentar
Jeg har en quicksilver 250 med 5 hk mariner to takt. Den planer med to og gjør rundt 15 knop. Jeg har og har hatt mye moro med den. Hvis du hadde kjøpt 9,9 hk så blir den veldig ustabilt i høy fart (det går j...). et annet tips er at du ikke bør kjøpe zodiac, det koster jo nesten det dobbelte som en annen en. Kjøp quicksilver eller plastimo eller no sånt. Holder LENGE :thumbup:

For at båten ikke skal bli ustabil i høy fart burde du kjøpe en med oppblåstbar kjøl (v-bunn). Dette øker stabiliteten drastisk og du kan godt ha en 9,9hk på den. Jeg hadde en slik plastimo, og jeg må si at det skal MYE til før det går hull på den, bare husk og vask den sikkelig for småsteiner og skjell etter bruk, da disse kan ligge å gnisse og skape hull etter en stund.

Jeg har det, min gummibåt er godkjent for 6 hk.. Hvis jeg ikke hadde hatt kjøl hadde den blitt umulig å kjøre, da båten er EKSTREMT lett og ustabil i høy fart, men med kjøl går det bedre. Et annet hint er at man ikke skal gi fullgass mot bølger eller mot vinden, da tipper båten (heldigvis har jeg sluppet dette, men det har nesten skjedd.... :cry:) Hvis det er en unge som skal kjøre aleine, så lær ham skikkelig hva du ike skal gjøre. Hvis båten tipper kan det skje alvorlige ting. Og ikke la en person kjrøe alene hvis det blåser mye :thumbup:

Ikke kjøp Zodiac, det koster dobbelt så mye som en annen gummibåt. Den går jo for å være bedre, men det er ikke no vits å betale så mye mer, da gummibåter ikke holder noe særlig mer enn 10-15 år :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...