Gå til innhold

socket 754 kjøler


Frodehf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang, kjøler.....så er det egentlig VELDIG rart at det i 2004 fortsatt fins aluminiums-kjølere....når kobber ALLTID har vært kjent for å lede varme best/mest effektivt.

 

Anyway....skal selv gå til innkjøp av kjøler for 754-socket og valget står mellom Coolermaster 6 KHC V81 og Zalman 7000 Cu....kobberversjonen that is.....MEN lurte på om noen vet/har noen erfaringer om hvorvidt den Coolermaster-kjølern vil passe til et MSI K8N Neo Platinum??

 

Lurer på om den kanskje kan være for stor.....eller i det hele tatt hvilken retning den kan monteres på akkurat dèt kortet for at ikke varmen skal blåses over på skjermkort eller RAM-brikker.

 

Dobbelt aaargh :hmm:

Endret av Aztro_Merkur
Lenke til kommentar

AT det finnes AKU kjøleribber er da intet must.

Det finnes et marked for det.

 

Hvorfor?

Jeg er ikke helt sikker, men tipper det er billigere å fremstille / frakte? (en faktor til markedt).

 

Tipper det har ganske gode (gode nok) egenskaper for avledning av varmen dagens CPuer genererer. Selvsagt velger eks Dell ALU kjølere om dette er billigere og "godt nok" (dvs. at folk, tross støynivået man blir sittende med, pga. vifte som roterer på høyrere hastigheter enn hva det hadde vært trang for ved bruk av kobber, kjøper maskiner av dell).

 

 

Når det gjelder kjølerne som er nevnt her, er det bare å velge etter hva det er trang for (for lite kabinett?), hva lommen vil og hva du vil (overklokking?).

Google er ofte en fin venn å søke etter tester med.

 

edit_

faktisk leste jeg på forumet en plass at ALU leder bedre varme til luft enn kobber,

fikk aldri noen bekreftende kilde. noen som har lyst å bekrefte/avbekrefte el. google litt for meg? ;)

Endret av genesis
Lenke til kommentar
Cu leder definitivt bedre enn AL

Til luft? :hmm:

 

Trodde før Alu ledet bedre til luft, og Cu mellom metaller.

og at man med alle faktorene tatt i bektraktning _

- cu til metaller, alu til luft

- varmeledning mellom forskjellige metaller = nedsakking

- pris Alu, pris Cu

 

valgte i PSU er å bruke Alu (noen som har sett Cu i PSUer?)

og også ofte delvis Cu og delvis Alu. (eks Cu bunn, ved kjernen)

 

 

måtte bare lufte tankene. Antar at det da må være produksjonskostnadene.

Lenke til kommentar

Aargh, skulle kanskje ikke nevnt kobber/alu-greia :nei: Blei en smule off topic da. Kobber leder VARME bedre uansett. Kommer uansett an på renheten/massetettheten i metallet + + f.eks....99,999998% Sølv skal være ideèlt for lydsignaler...noe man med grei referanse kan høre forskjell på i et Hi-Fi-oppsett. Marginene på hvor "effektivt" et metall kan lede varme over til luft er MEGET KNAPPE. Kommer uasett an på lufta selv....renheten, fuktigheten, temperaturn etc.........ANYWAY :roll:

 

Hovedspørsmålet mitt er.....om den Coolermastern (ovennevnt) vil kunne monteres slik at den ikke BLÅSER varme over på hverken skjermkort eller RAM på MSI-kortet (også ovennevnt)???

Har da vel googla og sjekka reviews i fleng. Begge kjølerne jeg nevnte skal være dødsbra.......men det er ikke "problemet" mitt.

Skal bruke I&S EYE2000B Servertower som kabinett...så plassmangel......??....(var noen som nevnte det)...vil ikke bli noe prob :thumbup:

 

Hvis noen gidder sjekke bildene på linkene....så skjønner dere problemstillingen.

 

:w00t:

Endret av Aztro_Merkur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...