Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen som vet hvordan man installere isa kort ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan får man da Win98-maskiner på nett? Er vel ingen vits i å svare hvis du ikke vet hva du snakker om?

 

Uansett: Hvis du bare installerer isa-kortet i et ledig isa-spor, skal Windows 98 selv oppdage ny maskinvare, og spørre etter drivere. Hvis du har drivere på diskett velger du bare 'har diskett' i installasjonsdialogen og peker til riktig katalog på disketten. Hvis du har lastet ned driver og installert eller pakket ut på harddisken peker du bare til hvor du har plassert filene. Jeg pleier alltid plassere dem på C:\temp.

 

Vanligvis pleier det også å komme med installasjonsmanual med driverne og/eller kortet hvis dette ikke var teskje nok ;)

 

Cheers

Rolf

Endret av morbo
Lenke til kommentar
tror ikke win 98 støtter nettverkskort.

???!!!!????

 

Hæ!? En bruker med over 1000 innlegg som sier no sånt... ?

 

Selvfølgelig støtter Win98 nettverkskort. DOS støtter nettverkskort med de riktige driverne og protokollene installert, man trenger faktisk ikke harddisk i en PC engang hvis man har ett nettverkskort.

 

Hvordan du installerer ett ISA kort derimot blir no annet.

Du må først vite det spesifikke navnet (endel kort funkerer som NE2000 kort også), installere dette, så installere TCP/IP protokollen (ev. IPX/SPX også hvis det er ønskelig) samt de andre protokollene du skulle føle behov for.

 

Men det viktigste er at du må vite det riktige navnet, ha de riktige driverene og installere det manuelt (eller ved å bruke søk-etter-ny-hardware wizard'n i win98 der hvor den søker etter non-PNP kort)

 

edit: Hvis det er ett NON-PNP (ikke plug and pray kort)....

Endret av Dingy
Lenke til kommentar

En del av de gamle isa nettverkskortene måtte settes opp i dos. Hadde ett selv som etter å ha starta i windows måtte restarte i dos modus og kjøre ett konfigurasjons program og så kjøre igang windows fra dos prompt. Deretter måtte jeg gå inn i egenskapene for nettverkskortet i windows og flytte irq og dma til det som jeg brukte i konfigurasjonsprogrammet i dos.

Hvis ikke jeg satte dem lik så virka ikke nettverkskortet i windows.

 

Var veldig tungvindte greier, var glad når jeg heiv det langveis etter å ha kjøpt nytt.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Her kan de gamle slå till :D

 

 

Først må du finne ut om det er et PNP kort. Hva heter det så skal jeg hjelpe deg. Så bør du sette ICU til ikke å søtte den slotten du har satt netverkskortet i.

 

Så må du ha rette drivere til kortet, ISA kort er ofte sære på driver. Prøv flere, det skal være rett frem når du finner kortet med wizarden.

 

Hvis dette ikke er et PNP kort må du se etter jumpere på kortet, du skal disable boot fra bios. Du kan teste at kortet virker med å sette det til boot modus. Du vill da få feilmelding om at boot bios ikke instalert, eller en masse .............. mens den leter etter en bootp server.

 

Gi meg litt info om kortet så skal jeg gi deg mere info, det er ingen hokus pokus å sette opp et ISA kort på en gammel pc. Så sant dette ikke er en Compaq pc, med software bios.

 

Har du produsent + chip nummer så løser vi dette.

 

Håper dette hjelper.

Endret av Guffen Duck
Lenke til kommentar

har selv hatt store problemer med ett eller annet 3com isa kort og win98. Mener det var 3c509b-c hvis jeg ikke husker helt feil. Dette var spes. på en IBM aptiva av ett eller annet slag, men det er mulig det bugger på andre pc'er også (mistenker det fordømrade ALI chipsettet... Endte opp med at pc'n brukte over 3 min før windows starta, testa med at en kompis løp ned til butikken og tilbake igjen :D)

 

Uansett så har det ikke vært noe problem med adre isa kort :p

Lenke til kommentar

Bortsett fra det som er allerede svart har jeg vært bort i følgende problem som eventuellt kan være relevant.

 

Enkelte gamle kort med både BNC og TP kontakt har ingen autofunksjon, dvs. at de ikke "skjønner" hvilken av kontaktene som brukes. Dersom kortet er konfigurert for BNC vil det ikke sende på TP og omvendt.

 

Det kan løses ved å laste ned konfigurasjonsverktøy for nettverkskortet og sette manuellt hvilket av kontaktene du ønsker å bruke.

 

Prøv google og det navnet som står på chipsettet med "config tool" eller noe sånt.

Lenke til kommentar
???!!!!????

 

Hæ!? En bruker med over 1000 innlegg som sier no sånt... ?

 

Selvfølgelig støtter Win98 nettverkskort. DOS støtter nettverkskort med de riktige driverne og protokollene installert, man trenger faktisk ikke harddisk i en PC engang hvis man har ett nettverkskort.

 

Hvordan du installerer ett ISA kort derimot blir no annet.

Du må først vite det spesifikke navnet (endel kort funkerer som NE2000 kort også), installere dette, så installere TCP/IP protokollen (ev. IPX/SPX også hvis det er ønskelig) samt de andre protokollene du skulle føle behov for.

 

Men det viktigste er at du må vite det riktige navnet, ha de riktige driverene og installere det manuelt (eller ved å bruke søk-etter-ny-hardware wizard'n i win98 der hvor den søker etter non-PNP kort)

 

edit: Hvis det er ett NON-PNP (ikke plug and pray kort)....

vel, mente det ikke sånn.. men win98 støtter ikke nettverkskort direkte. mye som må innstaleres eller tukles med i dos, har gjort det selv på en gammel data.

Lenke til kommentar

Koster ikke så mye for et nytt pci nettverkskort, finner sikkert et til rundt 100 kr mange steder. ISA kort fungerer utmerket i windows 98. Det samme gjør nettverkskort. Du kan eventuelt sjekke i bios for isa innstillinger. Kan som regel gjøre en del innstillingeri biosen på de gamle hovedkortene som har isa plasser. Og om du ikke vet om kortet virker så skal der være en indikatorlampe på neste alle nettverkskort. Lyser den så er det i allefall kontakt med nettverket. Om den ikke lyser er det ikke så mye vits og forsøke med andre drivere.

Lenke til kommentar

Digital, hmm det kan være et NEC 2000 kort, de var ganske vanlige. Er det et kombi kort? (Både BNC,TP,AUX)

 

Hvilken farve har kortet?

 

Det skal stå et nummer oppe til høyre på NEC kort? 10 siffer + bokstaver hvis jeg ikke husker helt galt. Ellers så pleier det å stå et nummer helt nederst på kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...