Gå til innhold

Datamaskiner i Fuktig Miljø.


Anbefalte innlegg

En av mine "klienter" som jeg driver support for har store problemer med pc utstyret han har på fysioterapi klinikken sin. Jeg mener det er enorm fuktighet i hele lokalene hans. Det jeg lurer på er om det finnes spesialutstyr evt Kabinetter som er beregnet for litt "røffe" miljø. Og hvor jeg eventuellt kan skaffe ham noe som kan hjelpe..

 

Alle svar mottas med takk :)

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definer hvilke problemer denne fysioterapaut vennen din har da... Er det rett og slett så dryppende vått i lokalene, at det danner seg kondens på alle overflater? Kan da i såfall ikke være noe spesielt godt arbeidsmiljø. De må jo få lungebetennelse hele gjengen :p

 

Vanlige datadeler skal kunne tåle opp nær 100% luftmettning. Det er først noår kondens setter inn at det kan bli problemer. Strømforsyninger derimot tåler ofte bare opp mot 85-90% luftmettning, selv om det også er ekstremt, som i en badestu.

 

Hvis det virkelig er så ille som du sier, så er det nok ingenting annet å gjøre enn å luft-isolere maskinen helt fra det dårlige miljøet, og ventilere maskinen med luft fra et annet sted. Kanskje plassere hele PC'en i et annet bedre ventilert rom, og bruke lange kabler i stedet? Utstyr som tåler mer luftfuktighet får du nemmelig neppe uten å ha det spesialbygd, og materialer som tiltrekker seg fuktighet vil bare fungere i veldig kort tid i et slikt miljø før disse materialene er mettet med vann.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Du kan gjøre følgende:

a) spraye hele maskinen med silikonspray (vil funke til en viss grad, men kan medføre at chiper brenner opp)

 

b) lage vannkjøling overalt (ink PSU) og vakumpakke hele boksen(du bør kansje lage et ekstra panel med alle kabler)

 

mm

Vakumpakke var vel kanskje litt ekstremt ;) Du mener å lage den luft-tett anntar jeg. Ja dette ville fungert selvfølgelig, men det er en hel*etes jobb å få den helt potta tett :p

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Han har jo diverse utstyr for og varme opp håndklær o.s.v, men jeg skal være enig i at det er grusomt fuktig hos ham uansett, jeg har vært pasient der selv og.... Problemet han har med pc`n er at den bare henger seg. Jeg har bygget alle maskinene hans og han har konstant problemer med de som står på klinikken, har gått gjennom at jeg kan tenke meg, men jeg er 99% sikker på at det er fukt som fokker maskinene hos ham..

Lenke til kommentar

Hvis maskinen fryser, så er det en million ting je ville mistenkt før jeg hadde mistenkt luftfuktigheten.

 

Du kan jo ta en relativt enkelt test. Når maskinen låser seg, restart med en gang. Hvis maskinen starter er det VELDIG lite sansynlig at det er fuktighet. Kondensen som eventuellt kan a forårsaket en kortsluttning vil i såfall fremdeles være der, og burde ødelegge for oppstarten.

 

Som sagt, ved mindre det er så fuktig at det danner seg kondens på helt vanlige overflater som bord, vegger osv. så skal maskinen klare seg fint. PSU'en ville jeg heller vært mer redd for, siden den trenger mindre fuktighet for å kortslutte pga. mye høyere spenninger.

 

Utifra det du sier, så tror jeg ærlig talt at du har tatt feil av problemkilden.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Som en annen nettop postet, få kameraten din til å gå til innkjøp av 3-4 Lufttørkere som er beregnet på fuktige miljø, still disse inn til at luftfuktigheten skal være på et normalt nivå og pass på at datamaskinene ikke står direkte i fukt sonen.

 

Fuktighet skaper masse problemer med datautstyr, på arbeidsplassen min (svømmebasseng) så er det helt umulig å ha for eksempel en brusmaskin ute i svømmehalen pga at den går ad dundas på 1.2.3 ...

Lenke til kommentar
En av mine "klienter" som jeg driver support for har store problemer med pc utstyret han har på fysioterapi klinikken sin. Jeg mener det er enorm fuktighet i hele lokalene hans. Det jeg lurer på er om det finnes spesialutstyr evt Kabinetter som er beregnet for litt "røffe" miljø. Og hvor jeg eventuellt kan skaffe ham noe som kan hjelpe..

 

Alle svar mottas med takk :)

Hei.

 

Forsøk denne PC'en.

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=106052

 

Mvh,

Kjetil :green:

Lenke til kommentar

Hmm, ang forslaget om og vakum pakke hele greia for og så fikse vannkjøling på alt er det en dårlig ide..

 

Du må huske det at Radiatoren blir ikke avkjølt av seg selv, den trenger en vifte! ;)

 

Men som sagt tidligere her, ofte er det bra mange andre ting en fuktighet som kan spille inn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...