Gå til innhold

MMS-priser hos de "små" - overpris fra netteier?


Anbefalte innlegg

Det siste halvåret har flere nye virtuelle operatører dukket opp på mobilmarkedet. Blant annet har Mobyson, TalkMore og sist OneMobile møtt markedet med fantastisk lave priser på både ringetid, SMS og GPRS.

Felles for alle disse er at de benytter NetCom sitt mobilnett. Det er jo lett å tenke seg fram til at avtalene de forskjellige småaktørene har med NetCom er omtrent like. Det synes også på prisene, som er ganske like. Når OneMobile kan sette prisen på GPRS til 6 kr/mb betyr det at de andre lett kan matche prisen og at NetCom kan sette den enda lavere; det er jo de som eier nettet.

Sense har lenge brukt Telenor sitt nett men har nå kommet på banen med sitt Online-abonnement der de benytter NetCom sitt nett for å få lave priser… Telenor sitt nett blir tydeligvis for dyrt?

 

Så til saken. MMS-systemet bruker GPRS for overføring av data. Man kan i dag ta et bilde, legge til tekst og sende dette for ca. 2,50 som MMS. Man kan ta det samme bildet og teksten, sende det som e-mail og betale kun et par øre. På min SonyEricsson Z600 får jeg opp valget når MMS’en er ferdig til sending. ”MMS eller e-post?” Teknologien er den samme, kostnaden for operatøren er den samme. Allerede da SMS kostet 1,50 var det stor diskusjon rundt den egentlige kostnaden ved å sende en tekstmelding. Man hadde ikke noe sammenlikningsgrunnlag og prisen sank sakte men sikkert over flere år. Når det gjelder MMS har man faktisk noe å sammenlikne med, siden operatørene jo tilbyr oss å sende meldingen som e-mail fra telefonen og spare 90% av prisen. (Nei, jeg har ikke satt meg ned og regnet ut nøyaktig pris for en gjennomsnittlig MMS-melding sendt som e-mail, men det er helt klart at prisen vil komme på noen øre og ikke 2,50.)

 

Mine spørsmål er to:

 

-Hvorfor koster det 2,50 å sende et bilde som MMS mens det koster noen øre å sende det som e-mail – når disse sendemetodene bruker nøyaktig samme teknologi?

 

-Hvorfor kan de små operatørene tilby GPRS til 6 kr/mb men ikke tilsvarende prisreduksjon på MMS? –Det synes ganske klart at det er netteier (NetCom/Telenor) som holder igjen her. Når operatører som Mobyson, TalkMore og OneMobile kan redusere prisen på GPRS så mye som de gjør, må det jo være netteieren som holder igjen på MMS-prisen…

 

Hva gjør PTT med saken??

 

-Engasjert mobilbruker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...