Gå til innhold

AMD Duron og Athlon

charzer

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kompis av meg har en AMD Duron 750MHz-prosessor, og har lyst på en ny prosessor. Vet ikke hvilken type socket han har i hovedkortet, men funker en Athlon-prosessor? Og i så fall, må han kjøpe sånn der kjølepasta også? :hmm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Athlon xp og duron prosessorer passer på samme sokkel men du må sjekke mot manualen om hvilke FSB hastigheter det støtter. Duron har 266 mhz FSB om jeg ikke husker helt feil, mens Athlon xp prosessorer både støtter 266 og 333 mhz FSB alt etter hvor gamle de er.

333 Mhz FSB prosessorer må ikke brukes på hovetkort som støtter bare 266.

Endret av Lugmeister
Skrevet (endret)
Athlon xp og duron prosessorer passer på samme sokkel men du må sjekke mot manualen om hvilke FSB hastigheter det støtter. Duron har 266 mhz FSB om jeg ikke husker helt feil, mens Athlon xp prosessorer både støtter 266 og 333 mhz FSB alt etter hvor gamle de er.

:nei: Der må jeg si meg uenig, om man benytter en Athlon med 133(266)MHz fsb på et hovedkort som bare støtter 100(200)MHz fsb betyr dette bare at man ikke kan utnytte CPU'en fullt ut, eks: en AMD Athlon 2400+ T-Bred kjører normalt på 15x133=1995MHz, men om hovedkortet ikke støtter mer enn 100MHz FSB vil den kjøre på 15x100=1500MHz...

Lurer også på om ikke den Duron'en går på 7,5x100(200)=750MHz, da det ikke var vanlig med slike høye fsb frekvenser før, som det vi er vant med i dag... :D

Men nyere Duron'er har vel 266MHz FSB ja... :hmm: Men sjekk for sikkerhets skyld på hovedkortprodusentens sider om hvilke prosessorer det støtter, før innkjøp av ny...

Og angående kjølepasta: Det anbefales på det sterkeste å gå til anskaffelse av det, uansett type CPU, det kan utgjøre himmel og hel***e.

Det trenger ikke være den dyreste typen heller, hovedsaken er bare å få god kontakt mellom kjernen på CPU og ribba på kjøleren... Uten kan faktisk maskinen bli ustabil og fryse og det som verre er... :cry:

Endret av Surre Sprett
Skrevet

Nå er jo AMD Athlon XP 3200+ tilgjengelig som 400FSB også.

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=101...lAction=details

Klart dette krever jo nytt hovedkort som støtter det, men en XP3200+ er jo bare teit å kjøpe, da kan man like godt kjøpe en Athlon 64.

Skrevet

Nå er jo AMD Athlon XP 3200+ tilgjengelig som 400FSB også.

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=101...lAction=details

Klart dette krever jo nytt hovedkort som støtter det, men en XP3200+ er jo bare teit å kjøpe, da kan man like godt kjøpe en Athlon 64.

Duron støttet også 200mhz fsb. Og det er nok det 750duron bruker. Ikke sikkert hovedkortet støtter mer enn 200mhz :/

Skrevet

Duron har 200 men Athlon 266 :yes:

Støtter HK Duron 1333 så går det og med XP-2000 (hadde Selv KG-7Raid med XP2200)

Skrevet

Takk for rådet, bugbear, skal "videreformidle" det. Tror faktisk han kommer til å gå med på å kjøpe nytt PC-utstyr. Den RAM-brikken du referte til er forresten ikke kompatibel med det hovedkortet du refererte til. :p

Skrevet

Duron 750Mhz finnes også som Slot-A. Dvs at CPUen er montert inn i en egen kassett som settes vinkelrett ned på hovedkortet. Vifta vil da blåse sidelengs på hovedkortet... og ikke rett ned, slik det er på alle andre socket-<ditt tall her> hovedkort.

Skrevet
Takk for rådet, bugbear, skal "videreformidle" det. Tror faktisk han kommer til å gå med på å kjøpe nytt PC-utstyr. Den RAM-brikken du referte til er forresten ikke kompatibel med det hovedkortet du refererte til. :p

Tenker du på :

Supports PC2700(DDR333)/PC2100(DDR266)/ PC1600(DDR200) DDR SDRAM

? Det må du ikke bry deg om. En PC3200-brikke kan naturligvis også kjøre på PC2700 hastighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...