Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor ADSL internettforbindel med trådløs router


Anbefalte innlegg

Får ikke internettforbindelse når jeg kopler inn D-Link DI-624 routeren ("Kan ikke kople til ekstern maskin"). Det går helt smertefritt uten routeren koplet inn. Det er vel en enkel innstilling for å fikse dette, men hva?

 

Port 1 er koplet til en maskin med win98, og der får jeg ikke tilgang til wizarden en gang. Med min bærbare dell (WinXP) får jeg koplet meg til nettverket, og kopnfigurert routeren, men får ikke ringt opp Telenor...

 

Hva er galt???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Routeren din må støtte PPPOE protokollen. Telenor ADSL er et "opprignings" ADSL. Det er det PPPOE gjør. Det login og passord du setter opp med Telenor CDen må du legge inn i denne routeren, hvis den støtter det. Slik at den trådløse routeren ringer opp Telenor for laptopen.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Om man logger på routeren og bruker Wizarden får man mulighet for å sette PPPoE på 3 vinduet som dukker opp .

 

Om man "glemmer" å gjøre det så fungerer selvfølgelig ikke routeren som den skal .

 

Jeg ser at du ikke får koblet til wizarden i win98 , det vet jeg ikke noen løsning på men husk nå på at du skal aller helst bruke en patchkabel når du konfigurerer .

 

En ting til er at når routerene er satt opp som PPPoE med DHCP og alt vil det ikke lengre være nødvendig med noe annet slikt tull på maskinen . Denne må da være satt til automatisk å motta DHCP og når denne vil på nett så kobler routeren til .

Lenke til kommentar

tror dette skulle være korrekt. Jeg opprettet en PPPOE-forbindelse i winXP der jeg spesifiserte hele e-postadressen, passord og tlf.nr. (Brukte riktignok ikke Telenor-CD'en her, men det skulle vel ikke være nødvendig...?

 

Problemet er imidlertid at det virker som om det ikke er noen kontakt i det hele tatt - "Kan ikke kople til ekstern maskin". Lurer på om det var error 680, men jeg sitter på jobben nå og får ikke sjekket det nå...

Lenke til kommentar

Det er ikke XP som skal sette opp PPPOE, det er inne i den trådløse routeren din. Nå prøver jo bare XP å ringe opp Wlan boksen din, den skjønner jo ikke bæret av det. Som nevnt over, Laptopen din og stasjonære PCen din skal BARE settes til å ta imot DHCP, ikke noe annet.

 

Så må den Wlan boksen din plugges i ADSL modemet, og så må du sette opp PPPOE innstilligene i Dlink boksen (ved å åpne web browseren din og taste inn: 192.168.0.1) Hvis den i det hele tatt støtter den protokollen. Ut fra det jeg så på hjemmesiden til dlink så gjør den ikke det, men det er jeg ikke 100% sikker på. Bare surf igjennom administrasjonsverktøyet og se etter PPPOE.

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Kan godt hende den ikke støtter ADSL, jeg hadde en Draytek Vigor ruter som ikke støttet å være DHCP klient (!). Den måtte bruke PPPoE, noe som er kjett siden jeg har Tele2 adsl.

 

OT: Forresten, hvorfor kjøpte dere telenor adsl? Med tele2 får man jo 4 tilkoblinger (trenger ikke ruter om man ikke har mer enn fire pc'er), og prisen er lavere :) Dessuten så varmer det godt i hjerterota hver gang man gir pengene sine til et annet firma enn Telenor.

Lenke til kommentar
Takk for alle svar så langt!

 

Jeg skal se etter PPPOE i webkonfiguratoren. Det må jo være der, for det er vel ikke mulig at denne routeren ikke er kompatibel med ADSL...???

PPPOE har ikke noe med å ikke støtte ADSL. Det er Telenor som har valgt denne måten å la kunder "logge" seg på. De er også den eneste, så hadde du hatt ADSL eller bredbånd via kabel fra alle andre ENN Telenor, så ville alt funket rett ut av boksen.

 

Det er Telenor som er sære her, og ikke hardwaren.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Er ikke en router som støtter ADSL man trenger, men en som støtter PPOE. Det er to HELT forskjellige ting. En router som støtter ADSL er en med innebygget ADSL modem, slik som de routerene NextGenTel sender til sine kunder.

 

Edit: Ble slått med 1. minutt der ja :no:

Endret av mar
Lenke til kommentar

Hei, D-link 624 støtter PPPoE, så det er ikke noe problem.

 

Men jeg har vært borti 2 av disse routerne som har problemer med å takle DNS oversetting. Dvs når jeg pinger eller skriver inn IP, så får jeg kontakt/lest feks VG, men noen av disse routerne har ikke klart å oversette www.vg.no til 193.69.165.20.

Ved å bruke ip direkte så kunne jeg lese vg evt andre sider, men det ble jo litt tungvint i lengden :p

Det merkelige var at det kun var via WLAN og ikke via LAN fra routeren.

 

Prøvde også manuelt å sette DNS ip'ene til Telenor (Static PPPoE) i routeren uten at dette hjalp.

 

Siden support Dlink ikke visste hva dette skyltes, så sendte de meg en ny router som funket utmerket med de samme instillingene.

 

Det fine med slike "uforklarlige" feil er jo at man lærer en masse, både teknikk og "hjelpeverb" (bainnskap) :devil:

Lenke til kommentar

Sitter sjøl med en DI-624, og har ikke problemer med tilgangen til internett. Nå har jeg Tele2 som leverandør, men har knotet med oppsett hos andre leverandører også.

 

Men for å få alt til å virke er det noen få forhold som man bør være klar over.

 

Har du reint ADSL-modem, eller ADSL-modem med innebygd router. Telenor leverte tidligere reine ADSL-modem, men har begynt å levere med innebygd router. Oppsett vil bli litt forskjellig mellom disse 2, dersom man ikke slår av routerfunksjonalitet i et ADSL-modem med router (etablererer brigding). Thompson Speedtouch som er et av de ADSL-modem med router som Telenor leverer har denne muligheten.

 

Det andre er at har man installert eventuelle andre oppkoblinger på PC-en kan det skape mye trøbbel. Særlig gjelder dette Telenor sin vedlagte CD. Det er et makkverk, og det burde stått med store bokstaver på utsiden. "Må ikke brukes dersom XP er installert eller router brukes". Jeg sletter/avinstallerer konsekvent alle andre tilkoblinger enn de som er knyttet til LAN-tilkobling eller høyhastighets nettverk.

 

Siste er å sette nettverkskoblingene til å motta IP-adresser automatisk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har liknende problem med mitt, Har speedtouch 510i modem og wx-6215M router.

Eg installerte modemet med den cden som følgte med og routeren fungerer og. Problemet er når eg skal åpne porter for å bruge ulike program som dc++. Eg trudde først at eg bare måtte åpne portene i routeren, men så viste det seg at eg måtte åpne porter i modemet og, dette får eg ikkje til, er det noen som har erfart samme problem og kan hjelpe meg å åpne porter slik at det funger gjennom både router og modem, men er det mulig å deaktivere modemet som router? som Bolsom sa.

Lenke til kommentar
Satte opp Speedtouch-modemet i bridged ethernet modus med dhcp deaktivert jeg, og så fikk routeren stå i gateway-modus med dhcp aktivisert. Funker flott det!

Kan du forklare hvordan du satte opp modemet/ruteren i bridge modus ? Skulle gjerne gjort det, så jeg kan bruke astaro firewallen min igjen.... Sørger fremdeles Speedtouch modemet for PPPoE påloggingen ?

 

--

 

peråge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...