Gå til innhold

Minipoll: Hvor feig er DU ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-18 12:34, eunaas skrev:


5: nei (hva er det?)



 

 

 

Quote:

@
:


UPS: /u-pe-ess/ Uninterruptible Power Supply. En enhet som kobles mellom en datamaskin/ nettverkstjener eller annet elektronisk utstyr, og som sikrer kontinuerlig strømforsyning -- f.eks. i tilfelle strømbrudd. En UPS inneholder ett eller flere batterier. Ved strømbrudd tar automatisk batteriene over og starter å levere strøm til det tilkoblede utstyret, slik at det er tid til å evt. lagre data og foreta en kontrollert nedstengning av utstyret.


Lenke til kommentar

1) har 'mine documenter', alt av musikk, video, programmer på en egen hardisk. på denne måten unngår jeg å miste noe hvis system-disken fyker eller os'et kræsjer. (noe jeg har blitt vandt til da jeg bruker ms). har i tilleg backup av alt av web-relaterte ting på zip-driven min. tar i tilleg en extra backup av mine docs og annet viktig på en cd sånn en gang i blandt.

 

2) jeps. men kjører w2k på en p Ii 400 med 128 mb ram. ikke nok systemresurser på å oppdatere (dette ifølge norton antivirus). skal stappe inn 384 mb ram snart, så da går alt meget bedre

 

 

3) må jo ha en liten brannmur....

 

4) overspennigsvern?!?!

 

5) nope

 

 

[ Denne Melding var redigert av: ilpostino på 2002-04-18 14:30 ]

Lenke til kommentar

Hjemme eller på jobb:

 

1) Tar du backup ?

Hvis ja: Hvor ofte

 

Heh dessverre ikke lett å ta backup av 400GB, men det viktigste finnes hele tiden på minst 2, gjerne flere PC-er.

cdbrennerene får også trimmet seg ofte :smile:

 

2) Bruker du antivirus ?

Hvis ja: a) Hvor ofte oppdaterer du virusdef. filer ?

 

Så ofte jeg husker det :smile: er ikke så mye på nett hjemmefra, da jeg ennå har 56k modem der og er blitt bortskjemt på 2mb her på jobb

 

B) Hvor ofte scanner du filer/mail manuellt ?

 

1 gang hvert jubelår :smile:

 

3) Bruker du brannmur (SW/HW)?

 

gjett :wink:

 

4) Bruker du overspenningsvern ?

 

nei :sad:

 

5) Bruker du UPS ?

 

skulle hatt en til serveren, ellers trenger jeg ikke :smile:

Lenke til kommentar

La oss si et firma har en server som går 24/7.

Dette firmaet er ikke så stort og har ingen som passer på denne serveren konstant.

 

hvis strømmen går, og ups kobler seg inn, hvordan vil dette hjelpe dette firmaet?

Ups holder vel maks 1time eller.no?

 

Kan skjønne at ups hjelper når det er noen til stede, f. eks ved word skriving og slikt, men hvordan hjelper det til servere?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-18 15:03, Corn skrev:

Kan skjønne at ups hjelper når det er noen til stede, f. eks ved word skriving og slikt, men hvordan hjelper det til servere?


 

I tillegg til det Johan skrev og at UPS'er gir uavbrutt strøm i x antall minutter, så er også de "dyreste" beregnet slik at man på en sikker måte kan ta ned datamaskinen uten risiko for korrupte data.

Lenke til kommentar

1.nei til vanlig, men ja.. har en serverbox på 285gb som feiler, fire hd'er (samsung dritt) har kaputte lager. driver og brenner ut som en gal og kopierer over til andre maskiner.

 

2. Ja. NAV auto oppdaterer seg hver andre dag.

b. når jeg mottar mailer som er tvilsomme, f.eks den kinesike mailen jeg fikk i går. var harmløs spam :wink:

 

3. både ja og nei. har problem med norton internet security, kan ikke sjekke mail over nettverket. må stenge av NIS på server boxen når jeg vil sjekke mail eller spille anarchy online. fatter ikke hvorfor NIS blokerer.

 

4. nei

 

5. nei

 

 

Ang det USP spørsmålet, mange (fleste) UPS'er har enten en usb eller seriell/com tilkobling som du kobler opp imot server maskinen. følger også med driver programm og diagnose verktøy der du kan overvåke strømmen. la oss si en server UPS har 60 minutt batteritid, strømmen går og viss strømmen fortsatt ikke er kommet tilbake etter 45-50 minutt (tid er bestemt av server admin) så setter driverprogrammet til UPS'n igang en automatisk kontrollert avsluttning av server maskinen. strømmen kommer tilbake etter 2 timer starter UPS'n og ladde seg opp igjen og kort tid etter starter serveren opp igjen. alt for å få minimal nede tid

 

en annen ting med UPS'er er at dem har innebygget styrings mekanismer som fjerner volt spikes, overstspenning (for høy strøm) ved å ta i bruk noe elektroniske kretser som justerer ned strømmen og underspenning (for lav strømm) ved å bruke lagret batterispenning til justere opp volt'en, med det sikrer stabilitet og hindrer skade på server maskinen som da gjerne koster flesk.

 

[ Denne Melding var redigert av: Prelude på 2002-04-18 16:15 ]

Lenke til kommentar

1) Tar du backup ?

AV MP3'n, :wink: og litt småviktige ting

 

2) Bruker du antivirus ?

NAV2002 trenger jeg å si mer??

 

3) Bruker du brannmur (SW/HW)?

md adsl følger brannmur.....

 

4) Bruker du overspenningsvern ?

nei, ledningene går jo i bakken!!!!!!

 

5) Bruker du UPS ?

skjønner hva det er nå, men jeg klarer meg fint med bare en pc en uke......, så jeg bruker d ikke

Lenke til kommentar

Arbeidsmaskinen:

1) Nei

 

2) Ja

a) tre ganger i uken, mandag, onsdag og fredag (bruker autoupdate med Norton Antivirus 2002 Corporate Edition B) Bruker auto Scan, kl. 12:00 (om ettermiddagen)

 

3) Nei, men har planlagt SW Firewall.

 

4) Nei, men har planlagt

 

5) Nei

 

Serveren:

1) Ja, ca. to ganger i uken, til en backup HDD

 

2) Som over, men oppdaterer seg hver dag, og autoscan hver dag.

 

3) Som over

 

4) Som over

 

5) Nei, men hvis jeg kommer over noen billig, skal jeg ha den på Serveren.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-18 11:14, SoftLaughBrush skrev:

Hjemme eller på jobb:


1) Tar du backup ?

Hvis ja: Hvor ofte


2) Bruker du antivirus ?

Hvis ja: a) Hvor ofte oppdaterer du virusdef. filer ? B) Hvor ofte scanner du filer/mail manuellt ?


3) Bruker du brannmur (SW/HW)?


4) Bruker du overspenningsvern ?


5) Bruker du UPS ?


1- Ja,Tar backup en gang i blant.

2-ja,Automatisk.

3-ja, norton personal firewall.

4-ja,

5-nei,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...