Gå til innhold

Point of View NVTV


Anbefalte innlegg

Jeg etterlyser også test/sammenligning av bildekvalitet på TV-kort.

 

Selv bruker jeg ASUS TV-FM Card, som fungerer utmerket (med ShowShifter) og som har en glimrende fjernkontroll med "joypad" for å styre mus.

 

Men jeg er ikke fornøyd med bildekvalitet, ved visning av TV så virker det som om bildet "lagger". Dette forsvinner ved å bruke et Dscaler filter (doubble framerate, eller noe slikt) men problemet er at filteret da samtidig gir bildet støy som gjør teksten vanskelig å lese.

 

Resultatet er at jeg ikke gidder å bruke TV kortet som "hoved tuner" da jeg får bedre bildet ved å bare bruke TV'en, og da forsvinner litt av poenget med en HTPC.

 

Nå bruker jeg HTPC'en kun for filmvisning (DVD, DIVx, etc..) samt som "low quality" substitutt for VHS opptaker.

 

Betaler gjerne litt ekstra for et TV kort med bra bildekvalitet, men jeg gidder ikke å kjøpe alle kortene på markedet for å finne ut hvem som gir bra bilde. Gi meg en TV-kort roundup med fokus på bildekvalitet !!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
samt at det i dette tilfellet ikke vil være noen programguide å snakke om, fordi det er mange kanaler på samme kanal. Det kan også hende at det er noen spesielle instillinger som endres - ikke vet jeg...

Du får vel da programguiden til kabel/satelittdekoderen siden denne er en del av "bildet". Burde funke akkurat slik det funker på en vanlig tv.

Lenke til kommentar
Du får vel da programguiden til kabel/satelittdekoderen siden denne er en del av "bildet". Burde funke akkurat slik det funker på en vanlig tv.

det var vel egentlig det jeg mente også, men jeg formulerte det kanskje litt skjevt - i og med at jeg valgt å påpeke at den vanlige TV-guiden ikke vil bli gjeldende.

Lenke til kommentar
Jeg etterlyser også test/sammenligning av bildekvalitet på TV-kort.

 

Selv bruker jeg ASUS TV-FM Card, som fungerer utmerket (med ShowShifter) og som har en glimrende fjernkontroll med "joypad" for å styre mus.

 

Men jeg er ikke fornøyd med bildekvalitet, ved visning av TV så virker det som om bildet "lagger". Dette forsvinner ved å bruke et Dscaler filter (doubble framerate, eller noe slikt) men problemet er at filteret da samtidig gir bildet støy som gjør teksten vanskelig å lese.

 

Resultatet er at jeg ikke gidder å bruke TV kortet som "hoved tuner" da jeg får bedre bildet ved å bare bruke TV'en, og da forsvinner litt av poenget med en HTPC.

 

Nå bruker jeg HTPC'en kun for filmvisning (DVD, DIVx, etc..) samt som "low quality" substitutt for VHS opptaker.

 

Betaler gjerne litt ekstra for et TV kort med bra bildekvalitet, men jeg gidder ikke å kjøpe alle kortene på markedet for å finne ut hvem som gir bra bilde. Gi meg en TV-kort roundup med fokus på bildekvalitet !!!

Vel, min erfaring er det ofte er codecen som er brukt som skaper dette. Og i mitt tilfelle fungererer ikke de gode codecene skikkelig i windows. Har også prøvd showshifter, men var ikke helt fornøyd. Det kan jo hende at det er fordi jeg har prøvd alternativer som mythTV og Freevo (begge for linux) - som i min mening er mye bedre både på bildekvalitet og brukervennlighet. Selv om mythTV kan være litt styr å sette opp fra kildekoden vil jeg anta at det går lekende lett hvis man bruker pakker til den spesifikke distroen. Gentoo har jo også egne pakker for mythTV, men der opplevde jeg en liten lydkonflikt - men nå er jo ikke det noe problem. Det var kun på grunn av mangel på alsa, og ikke noe annet. Hvis man får tak i ALSA pakken til gentoo er jo det problemet løst.

 

Men om kortet ditt fungerer i linux avhenger mest av chippen din...

Ut i fra Asus sine sider ser det ut til at kortet ditt har samme brikken som kortet mitt, en SAA7134 fra Philips. Og jeg kan ikke si at kvaliteten på bildet er dårlig når man får skikkelige og stabile drivere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Heisann!!!

 

Skaffet kortet igår og satte det inn. Jeg støtet på et problem og det er som følger.

Jeg har tv signalene via UPC (Kabel) men går utenom dekoderen pga. den står i stua. Får ikke flytte den med meg. Når jeg satte opp kortet valgte jeg at tv signalene kom fra "Cabel" og ikke "Antenne". JEg fikk ikke noen signaler inn.

Prøvde litt frem og tilbakemed å velge hvor signalene kom fra.

Da dukket det bilde opp men ser ut som at det er noe galt uansett for på TV3, NRK 1 & 2, TVN +++ er det bare støy på hva skyldes dette. Det skjermbilde som kommer er sort med flimmer. Håper noen kan hjelpe meg som har samme oppsett. Trenger hjelp...

Lenke til kommentar

Vel, for det første burde du heller ha laget en ny tråd, i stedet for å vekke til live en avdød tråd.

 

For det andre: Problemet er at du bruker dekoder og at signalene er scramblet (altså kodet) og må dekodes.

 

Du må derfor enten: flytte dekoderen (altså legge opp ny kabel til den fra uttaket i veggen), eller legg opp en ny kabel fra dekoderen til PC'en.

Blir signalet for dårlig trenger du nok en signalforsterker. Vær sikker på hva du kjøper for enkelte _antenne_forsterkere klarer ikke å forsterke signaler fra kabelnettet på en skikkelig måte

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg etterlyser også test/sammenligning av bildekvalitet på TV-kort.

 

Selv bruker jeg ASUS TV-FM Card, som fungerer utmerket (med ShowShifter) og som har en glimrende fjernkontroll med "joypad" for å styre mus.

 

Men jeg er ikke fornøyd med bildekvalitet, ved visning av TV så virker det som om bildet "lagger". Dette forsvinner ved å bruke et Dscaler filter (doubble framerate, eller noe slikt) men problemet er at filteret da samtidig gir bildet støy som gjør teksten vanskelig å lese.

 

Resultatet er at jeg ikke gidder å bruke TV kortet som "hoved tuner" da jeg får bedre bildet ved å bare bruke TV'en, og da forsvinner litt av poenget med en HTPC.

 

Nå bruker jeg HTPC'en kun for filmvisning (DVD, DIVx, etc..) samt som "low quality" substitutt for VHS opptaker.

 

Betaler gjerne litt ekstra for et TV kort med bra bildekvalitet, men jeg gidder ikke å kjøpe alle kortene på markedet for å finne ut hvem som gir bra bilde. Gi meg en TV-kort roundup med fokus på bildekvalitet !!!

Har hatt kortet siden det ble lansert i Norge og jeg kan trygt si at du kan bruke dette som "hoved tuner", jeg ser ikke forskjell på bilde om jeg går via HTPC eller direkte til TVn. Opptakskvaliteten er det beste jeg har opplevd, bruker kun DVD kvalitet på opptakene mine, heller ikke her kan jeg se forskjell på live eller opptak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...