Gå til innhold

Hjelp - VFAT ?


Anbefalte innlegg

Prøver å hjelpe en kompis som nettopp installerte et musikk program som heter Cakewalker. Etter installasjon og restart, kommer ikke maskinen igang skikkelig - sier at en må sette inn systemdiskett. Etter å ha gjort det, går den videre til dos mode. Når jeg prøver å starte Windows (98SE)kommer følgende blåskjerm:

 

VFAT enheten kan ikke initialiseres. En enhet eller ressurs som kreves av VFAT mangler eller er ikke tilgjengelig. VFAT kan ikke fortsette.

 

Har noen vært borti dette? Hva er VFAT? Har det noe med harddisken å gjøre?

 

På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VFAT = Virtual File Allocation Table

 

Er ikke sikker på den nøyaktige betydningen av dette, men det er en del av organiseringen av filer på harddisken.

Tror du har fått ødelagt noe av directory strukturen på disken. Det finnes sikkert noen verktøy for å hjelpe til med å rette det opp (Norton Disk Doctor, etc).

Lenke til kommentar

Har ikke peiling på Cakewalker, men VFAT er et filsystem i 16-bits fil-format/ 32-bits disktilgang ( Win95 ) og støtte for lange filnavn.

 

Altså, hvis han kjørte Win95 førsteutgave, er dette kanskje bare en software konflikt - hvis ikke, minner dette om et virus, som skriver til harddisken og endrer fil-formatet i oppstarten.

 

Noe annet under oppstarten - f.eks. ei rar melding av noe slag, en slags hilsen ?

Lenke til kommentar

TRAM: Nei ingen andre rare meldinger eller hilsener under oppstart. Skal sjekke om han har virusprogram installert. Han kjører Win98SE ikke WIN95. Skal sjekke Microsofts svar på problemet som trn100 viser til imorgen. Ser for meg mer problemer imorgen da han ikke har WIN98SE cd, ferdigkjøpt drittmaskin. Han har selvfølgelig en av de geniale recover cdene eller hva f... de kalles! Jeg har WIN98 cd, men kan vel ikke erstatte tapte filer som trengs fra den?

Takk for rask respons

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...