Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Oj, bilen går ikke forover!"


eab

Anbefalte innlegg

Var ute og kjørte tidligere i kveld, helt rolig i ca 25-30km/t uten særlig gasspådrag. Jeg visste at clutchen sang på siste verset og kjørte derfor rolig. Og mens jeg putra avgårde hørte jeg et svakt dunk fra motor/girkasse. I samme øyeblikk begynte girspaken å oppføre seg helt rabiat. Som en refleks trampa jeg clutchen, men til min store overraskelse var det ingen motstand der. Da var det bare å konstatere at denne bilen ikke kom seg noen vei for egen maskin lenger. Heldigvis var det bare å dytte bilen 100 meter før nedoverbakkene ned til huset mitt.

 

Fikk så bilen hjem i gården og kikka såvidt på hva det kunne være, clutchwire og alle fester og stag så ut til å sitte der de skulle og bevegde seg slik de skulle når man trampa på pedalen.

 

Somsagt så visste jeg at clutchen ikke var helt i 100 lenger. Nådestøtet kom vel torsdag da jeg og fatters skulle taue ut en gammel bil fra bakgården. Vi måtte taue den ut av gården og litt opp i bakken der jeg bor. Bilen hadde stått lenge og bremsene var rett og slett rusta fast. Det verken jeg eller fatter'n la merke til var at Opelen (pakkeselet som skulle trekke bilen) bare gikk på 3 sylindre. Det resulterte jo såklart i at alt av bunndrag og effekt forsvant. Etter 2-3 minutter med forsøk på å rygge opp i gata fant vi ut at det kanskje var noe som ikke var helt som det skulle. Og ganske riktig. Vi fikk omsider bilen til å gå rent og pent på alle 4 sylindre, men da hadde fatters slura så mye clutch at røyken sto rundt bilen. Etter enda mer sluring klarte vi å få bilen litt opp i gata så vi kunne trille den ned på bilhengeren og frakte den til skroten.

 

Siden clutchen bare "forsvant" helt uten er jeg spent på hva som kan være feilen. I morgen blir det mye å gjøre. Idag fikk jeg nemlig støtdempere til fronten. Får vel av med drivakselen og skru ut clutchhuset og se samtidig som jeg bytter dempere da. Skulle gjerne tatt bilder og skrevet om det, men har dessverre ødelagt digicamet mitt :cry:

 

Så nå håper jeg på fint mekkevær :green:

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usj, tror dere faen ikke jeg må ut med girkassa da? Var nok ikke clutchen som var synderen, selv om den også er _meget_ slitt (les: tung henger og full gass ved 60km/t = sluring).

 

Det er sannsynligvis no skiftegafler eller en eller annen låsesplint som har hoppa ut slik at det ikke går å sette bilen i rett gir. Skrudde opp "lokket" der girvelgeren kommer inn i girkassa og der var det mye rasling og løse deler nedi.

 

Og den forbanna mutteren som sitter på enden av drivakselen har sikkert ikke vært av siden bilen var ny i '83. Sitter som støpt. satte på en rettlig fastnøkkel (etter div forsøk med biltemaverktøy som knakk bare man så litt stygt på det) og hekta på en enda større fastnøkkel (ca 0,5meter lang, 42mm) og trampa ytterst. Fra mutteren og ut til der jeg tråkka var det nå ca 0,7 meter. Det eneste som skjedde var at bilen flytta seg forover og fastnøkkelen som var "festa" ytterst bøyde seg nesten ned til bakken (ca 15cm)!

 

I morgen får jeg lånt meg en skikkelig koppnøkkel og tilhørende kraftig arm. Så tenker jeg at jeg finner meg et stålrør (type 3meter langt) til å tre innpå. Da bør noe begynne å løsne :D skal sitte hard for å holde igjen noen på 65-70kg som henger i ei 3m lang stang!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er en god stund siden nå, men alt er fikset og bilen går igjen som ei snegle!

 

Det viste seg å være en kombinasjon av skiftegaffel på bærtur og gåen clutch som var problemet. Skiftegaffelen gikk greit å få på plass igjen.

 

Clutchen derimot hadde rett og slett gått i oppløsning :wow:! Lamellplata hadde løsna fra disken og naglene som skal holde den fast hadde frest ut et ganske godt spor i trykkplata som ligger rett imot. Det hagla med metallspon da jeg skrudde av dekselet under girkassa for å komme til. Forresten så har opel gjort én genistrek med denne bilen. Man klarer å skifte clutch på null komma niks, det er så enkelt å komme til at det ikke er til å tro. Man skrur bare ut dekselet i bunnen av girkassa og trekker ut en aksling som er festa med et klips i sida på girkassa. Så er det bare å trekke akslingen 10-15cm ut så kommer hele disken ned.

 

Da jeg var innom for å kjøpe ny clutch hadde de dessverre ingen billigclutcher igjen. "Men æ ska ha en sånn billiclutch æ, å den ska æ ha no!" sa jeg, og etter noen minutter ble det til at jeg fikk en sachs clutch til prisen av en slik billigclutch, nesten halv pris ;)

 

Har byttet bremseklosser i dag, samt løst opp glidestemplene i begge calipperne. De satt dønn fast noe som resulterte i at kun én av klossene på hver side hadde blitt skikkelig brukt.

 

Nå lurer jeg bare på hva som går neste gang. Har en liten aning om at bilen trekker falskluft mellom gasseren og innsuget, men vi gambler på at det ikke går istykker før jeg skal i militæret (for da slipper jeg å fikse det, da får fatter'n ta jobben :devil:)!

Lenke til kommentar

Nå bør jeg kanskje tilføye at byttinga av bremseklosser ikke gikk helt som det skulle.

 

Hadde byttet klossene på ene siden da jeg skrev dette og skulle bare sette inn de nye på den andre siden. Da oppdaget jeg at stempelet ikke hadde løsnet slik det andre gjorde, på tross av mine macgyvertriks. Spurte derfor fatters om hjelp og joda, som den gamle bilmekanikeren og bilmannen han var visste han råd! "Vi bytter bare om (de gamle) klossene og drar sammen. Siden den ene klossen er mye tykkere vil stempelet løsne og vi kan få på de nye klossene". Det ble gjort, men av en eller annen grunn ble det så vi gikk inn etter å ha rasket sammen bilen slik at den var flyttbar (skulle ha ut bilen som sto parkert innenfor). Vi gikk så inn for å få med oss et innslag på tv'n og mens vi glana på den så bestemte mor i huset seg for å kjøre til butikken. Hun tok da opelen, noe som skulle vise seg å bli skjebnesvangert.

 

Glidestempelet løsna nemlig ikke og siden vi byttet om klossene lå den ene bremseklossen i kraftig spenn mot skiva. Gamlemor kom tilbake fra butikken (uten at jeg visste at hun hadde kjørt "feil" bil) og begynte å klage over at det røyk fra motoren en plass. Jeg sprang ut, og jo, det røyk ganske mye. Men ikke fra motoren... Fra bremsene!

 

Skrudde av hjulet i hui og hast, med de brannsår det medfulgte. Etterhvert ble jeg og fatter'n lei av å vente på at det skulle bli kaldt nok så vi bestemte oss for å kjøle ned skiva, klosser, hjullager og fjærbein ved hjelp av hageslangen. Etter et godt kvarter var det kaldt nok til at man kunne ta i ting og tang. Bremseskiva var helt BLÅ!

 

Har byttet tilbake klossene til sine "riktige" plasser, men har nesten ingen bremseeffekt på grunn av den herda skiva :(

 

Så nå er jeg spent på om lageret har overlevd, og at rumlingen uteblir *krysse fingrene*

Lenke til kommentar

Har en liten aning om at bilen trekker falskluft mellom gasseren og innsuget.

Det er relativt greit og finne ut av. Start opp bilen, la den gå på tomgang samtidig som du spruter startgass mellom gasseren og innsuget. Hvis den suger falsk luft så vil den øke tomgangen.

Lenke til kommentar

hehe, bra du sier fra. Men siden jeg allerede har "tetta" pakningen en gang tidligere med no silikonguffe er det nok på tide å bytte hele smæla.

 

Merker det sykt godt dersom man står iro ved et lyskryss osv på varme dager. All trekkraft forsvinner akkurat da man skal ta løst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...