Gå til innhold

Tips til oppkjøring. Hva er viktig å huske?


akira7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tips før oppkjøring: Tren, det roer deg ned når du er sliten.

 

Jeg var forbannet nervøs før oppkjøring, men merket ingenting under oppkjøringen.

 

Tips for kjøring i Lillestrøm (bor der og kjørte opp der :) ): Det er en gate (Alexandre Kiellandsgate) som ser litt større ut en andre "små-veier" (det er en allé med trær og gress på midten), men pass på; det er vikeplikt fra høyre! Og "hovedgata" (Storgata) endrer fra "forkjørsvei" til "vikeplikts-vei" etter krysset ved kirken (der er det også 30-sone, skiltet er litt godt gjemt under et tak).

 

Lykke til!

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar

For å si det rett ut. Når du kjører opp skal du bestå om du er god nok å kjøre. Jeg mener selv de påståtte strengeste sensorene er for snille ved oppkjøringa.

 

Vel uansett:

 

1. Sjekk ALLTD blindsonen

2. Regner det må du sette opp vindusviskerhastigheten FØR du kjører på motorveien

3. Om det regner holder du BEDRE avstand

4. Uansett hold 1003-regelavstanden. Jo mer avstand er det lettere å navigere, og du slipper å ligge i rompa på han framme

5. Ikke smett inn i luker slik du kanskje ville gjort.

6. Ikke kjør for fort

7. Sjekk speilene ofte

8. Kjører du på smal vei så BREMS om du må samarbeide med den møtende sjøføren

9. Sjekk speilene igjen

10. Begge hendene på rattet

11. Husk å sette på korrekt lys

12. Husk vikeplikt

13. Husk å stoppe 100% når du kjører foran stoppskilt. litt rulling og det er stryk

14. Ikke slipp clutchen brått

15. Vær spesielt forsiktig i 40 og 50 soner

16. Husk at på skoleplasser ol. skal du kjøre i GÅHASTIGET

17. Om du skal lukeparkere så ta det med ro og ikke svingt for brått. bedre å lirke enn å få halve bilen på fortauet

18. Snu på hele hodet når du sjekker blindsonen

 

Har sikkert flere, men det var de jeg kom på nå-

 

Og sist, men ikke minst: Om du består så ikke tru du er god i trafikken - du er trolig elendig i trafikken selv om du ikke trur det selv. Å få sertifikatet betyr ikke du er uttrent, det betyr du får lov å øve alene.

Endret av allyse
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med Allyse her. Å kjøre bil er noe man aldri kan bli flink nok til. Man regner med at det tar ca syv år å bli en skikkelig dyktig bilist hvis man kjører relativt ofte etter å ha tatt sertifikatet. Det er imidlertid verdifull erfaring å ha øvelseskjørt mye før man tar lappen og legger ut på egenhånd.

 

Å lære seg å kjøre bil er en laaang prosess, akkurat som å lære å spille et instrument.

 

Det er veldig lett å begå feil når man er nervøs, så det kan være lurt å ha et litt avslappet forhold til om du står eller ikke. Jeg vet det ikke er lett, men når jeg skulle kjøre opp tenkte jeg at "hvis jeg står så er det bra, men hvis jeg stryker viser det at jeg enda ikke er god nok til å ferdes på egenhånd i trafikken og bør øve mer." Det er tross alt ikke verdens undergang å stryke til førerprøven. Dessuten er det bedre å hive ut noen ekstra laken til ny førerprøve, enn å få hjerne på dashbordet fordi man ikke var en erfaren nok bilist. ;)

 

Lykke til!! :w00t:

Lenke til kommentar

Det er også viktig å slakke ned farta i gå hastighet når du kjører forbi en buss som tar på eller slipper av folk. hvis du kjører f.eks i 60 km/t er det stryk!!

veldig viktig å huske på!!!

 

dessuten er det ekstremt viktig å ta med seg identifikkasjon som sensoren får se på, før oppkjøinga. dette glemte jeg en gang, og jeg fikk ikke kjøre opp da. måtte vente 1 måned til jeg kunne få kjøre opp, kun p.g.a det!! jævlig irriterende og flaut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...