Gå til innhold

tv-out, s-video vs. composite?


Bugaloo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

S-vhs og S-video ER det samme. Problemet er at det heter ikke S-vhs, men S-video! Noen vet bare ikke bedre :wink: (bare en stavefeil egentlig =P

 

Mange TV'er som ikke støtter S-video, DERFOR blir det svart-hvitt, og derfor må du da dessverre bruke den råtne komposittkabelen *spytt spytt*

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-20 17:21, blanc skrev:

NB! s-vhs og s-video er ikke det samme!


 

Nei, ikkje heilt. S-vhs er ein kassettstandard medan s-video er ein overføringsstandard. Men folk flest bryr ikkje seg/veit ikkje betre/gløymer å skille.

 

Quote:


Hvis du får svart-hvitt på s-video er det fordi skjermkortet er konfigurert til å sende ut composite-signal...


 

Er vel heller at tv-en ikkje er innstilt til å ta imot eit s-vhs signal. Dette gjeld dog kun viss det er snakk om s-video-til-scart. Med s-video kontakt i kvar ende så skal det ikkje gå an å gjere det feil.

Kan også vere at problemet er knytta til om du har valgt pal/ntsc.

 

per

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette er muligens et dumt spørsmål, men..

 

Har s-video utgang på min bærbare pc, og kobler dentil tv'n, bildet blir kjempebra. Men så var det lyd da.

 

Mente at mitt gamle mpegkort også sendte med lyd til tv'n (s-video pluggen på tv'n), men nå får jeg ikke lyd, så mulig jeg husker feil.

 

(bruker normalt mitt Aw64Gold kort til å levere lyden til forsterkeren min, men har jo ikke noe slikt kort på den bærbare)

 

Lorentz, som trodde han viste noe om s-video.

Lenke til kommentar

S-video kan ikke sende lyd signaler. For å få det må du ha en mini-jack til phono kabel (i de fleste tilfellen, i hvertfall) Mini-jacken kobler du på Line-out (best lyd, da dette kun er signalet, ingen for-forsterkning), eller hodetelefon-utgangen (dårlig, da dette signalet allerede er forsterket) Det er i hvertfall det jeg har levd etter. Correct me if I'm wrong...

Lenke til kommentar

Tror nok ikke det så sant Rævva-TV'en støtter s-video. S-video og scart er nogenlunde samme ulla. (Scart kan kjøres på både composit og s-video, hvis dere skjønner) Se på et scart-adapter til en PS2, adaptere finnes det bare 11 pinner av totalt 20. De resterende 9 pinnene, som ikke finnes på dette adapteret, brukes til å sende RGB-signaler/s-video, et scart-adapter med s-video inn har samtlige 20 pinner på plass. Mener det er sånn det funker...

Lenke til kommentar

Jeg fikk også ett svart-hvitt-flimrende bilde med min gamle TV. Composite-kablen reagerte ikke TV`n på engang! Men nå...med en splitter ny Sony Super Trinitron 29" til 1700,- (tillbud i Strømstad...LØP Å KJØP for all del) fungerer alt supert!

 

Edit: Min gamle TV var 20+ År :grin:

_________________

Win XP Pro

Chieftech Dragon Black fulltower

MSI K7T266Pro2-RU

XP 1600+

Apacer 512mb DDR RAM

ATI Radeon 8500

IBM 60GB

Sony 12x CDR/RW :cool:

3DMarks: 8712

 

[ Denne Melding var redigert av: Nysil på 2002-06-27 09:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-26 13:46, Killer_DT skrev:

Quote:


blanc skrev (2002-04-20 17:21):

NB! s-vhs og s-video er ikke det samme!


Hvis du får svart-hvitt på s-video er det fordi skjermkortet er konfigurert til å sende ut composite-signal...



 

Enig med han over, S-VHS og S-video er det samme!

 

Nix, det er ikke det. Og han over som du siterer(?) skriver jo det.

S-VHS betyr Super-Vertical Helical Scan

S-Video betyr Super-Video

 

VHS er videobånd/maskin-relatert.

Lenke til kommentar

Myten om video signaler.

 

S-video er bygt opp av to signaler. En til luminans(svart-hvitt informasjon) og en til krominans(Farge informasjon). Hvis en S-video signal overføres til en scartinngang på TV som ikke er beregna for S-video vil bildene kun være svart-hvitt. S-video er en mye bedre standard enn kompositt.

 

Kompositt er en sammensatt signal. Derav navnet.

 

RGB er bygd opp av 3 signaler. Rød, Grønn, Blå. Dette regnes som den beste, men i praksis er S-video like bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...