Gå til innhold

To save or not to save....


Anbefalte innlegg

Oki... lenge siden sist jeg var innom.

 

Det jeg lurer på er om det går ann å fikse en link slik at du ikke får opp valge om å Lagre eller Åpne.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg lager meg en ny skrivebordsbakgrunn der noen av linkene skal starte et program. Ønsker å kunne gjøre det uten å måtte trykke Åpne for hver gang.. er det noe lure triks for å fikse dette? ...slik at programmet blir åpnet uten at jeg må trykke Åpne?

 

 

Noen som ikke skjønte dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Argh! Hvis det har seg sånn jeg tror det har, IKKE PRØV Å GJØRE DET! Det verste jeg kan tenke meg er om et program plutselig bare begynner å kjøre.. Da er det krysset i hjørnet neste og tanken på virus det første som slår meg..

Men for å svare på spørsmålet ditt: nei, jeg tror ikke det er mulig å ordne, verken med klient-side eller server-sidescripting. Bare tenk deg hvor enkelt det ville være å legge et virus som starter når du kommer inn på en side dersom det var mulig..!

Endret av lokaltog
Lenke til kommentar

lokaltog: Tror du missforstår... Det er snak om at mine egne program skal starte på min egen pc når jeg trykker på linken som henviser til exe filen. Linken til exe filen finner du bare på mit skrivebord... ..men jeg tviler på at det går med tanke på det du sa om virus og greier...

 

PiRANhA : Takker for svar.. skal ta en titt på Maximum PC.

Lenke til kommentar

Sitter og leter etter det samme faktisk

 

tok turen innom www.maximumpc.com

men det virker som at de kun tar tutorial i linking opp mot andre ting som ikke har med programmer å gjøre, kun mapper og bilder. Da funker det nemlig bare å linke opp på vanlig måte uten å få opp åpne/lagre-spørringen...

 

Jeg _hadde_ et slikt program før (mistet grunnet HD-krasj :cry: )

 

Hadde blitt overlykkelig om noen hadde link til et slikt program på lur.

Det var en slags runtime som man la inn for å ikke gjøre noe mer stort ut av det utenom å skrive i linkene ---> <a href run:C:/path/to/prog.exe>program</a>

 

programmene ble da åpnet direkte uten å gå via open/save-spørringen

Lenke til kommentar

Hmm... PHP er jo serverside språk, vil ikke akkurat fungere uteom hvis man satt opp web-server på pc'en :p

 

Active desktop støtter kun plain html/css med evt javascripts og noe annet småplukk antar jeg..

 

Men likevel, det er _mye_ lettere å laste ned programmene som gjør dette for deg.

Jeg har lett i flere dager nå på google uten noe hell i det hele tatt, uten om å legge inn svære javascripts inn på html'en. Noe som ikke passer meg noe særlig..

 

Hadde jeg bare funnet programmet jeg hadde før :cry: ..

Lenke til kommentar

La oss ta en liten runde på dette.

 

En HTML side som active desktop er nøyaktig det samme som en HTML side fra internet. En HTML side fra internet behandles egentlig som pesten når den kommer inn i maskinen din (en del unntak med IE da selvfølgelig :roll: ). runnlaget for dette er at det er et "fremmedlegme" med ukjente hensikter. Dette har med sikkerhet å gjøre da en HTML side som får system kjørerettigheter kan kødde opp ganske mye.

 

I utgangspunktet har en HTML side overhodet ikke skrivetilgang og som oftest ikke lesetilgang til lokale filer uten at dette er brukeraktivisert, og selv da er rettighetene svært begrenset. Om det ligger php på serveren er totalt likegyldig da det PHP-kode generer stort sett bare er HTML.

 

Selvfølgelig finnes det unntak fra dette sikkerhetsprinsippet og da er det selvfølgelig Microsoft vi snakker om. Active desktop baserer seg jo på IE sin motor, og med litt kjekk vbscripting skulle det ikke forumdre meg om man klarer å krysse alle sikkerhetsprinsipper og kjøre igang programmer derfra :roll:

Lenke til kommentar

Jeg tar en runde på dette jeg også ;) :

 

For å f.eks starte kabal fra en HTML fil (som du bruker i ActiveDesktop) gjør du som følger:

 

1. Gå til din Windows root mappe (C:\Winnt elns)

2. Lag en ny snarvei til nettopp f.eks kabal: C:\WINDOWS\System32\sol.exe

3. Skriv inn litt VB i notepad:

Dim oShell
Set oShell = WScript.CreateObject ("WScript.shell")
oShell.run "sol"
Set oShell = Nothing

4. Filen må lagres i .vbs format _med samme navn_ som snarveien som du opprettet i stad. Denne vil altså hete sol.vbs. Lagres i windows root mappen.

5. Skriv inn litt JavaScript i HTML dokumentet ditt: (Legges til i head.)

<script>
function exec (command) {
 if (document.layers && navigator.javaEnabled()) {
   window._command = command;
   window.oldOnError = window.onerror;
   window.onerror = function (err) {
     if (err.indexOf ("User didn't grant") != -1) {
       alert('command execution of ' + window._command + 
             ' disallowed by user.'); 
       return true;
     }
     else return false;
   }
   netscape.security.PrivilegeManager.enablePrivilege
('UniversalExecAccess');
   java.lang.Runtime.getRuntime().exec(command);
   window.onerror = window.oldOnError;
 }
 else if (document.all) {
   window.oldOnError = window.onerror;
   window._command = command;
   window.onerror = function (err) {
     if (err.indexOf('utomation') != -1) {
       alert('command execution of ' + window._command + 
             ' disallowed by user.'); 
       return true;
     }
     else return false;
   };
   var wsh = new ActiveXObject('WScript.Shell');
   if (wsh)
     wsh.Run(command);
   window.onerror = window.oldOnError;
 }
}
</script>

6. Linken i ditt HTML dokument må være som følger:

<a onClick="exec('sol.vbs'); return false;" href="java script:void(0)">Kabal!</a>

 

Håper du får det til å fungere! ;)

Endret av PiRANhA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...