Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"liksom LAN"


Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen som vet om det går ann å lage et liksom LAN mellom 2 eller flere maskiner over internett?

 

Har hørt om noe som heter Virtual Private Networking. Vet ikke om dette er det jeg tenker på. Prøvde å sette opp en VPN oppkobling på min WinXP PRO maskin men fikk ikke til å koble meg på fra min venn sin win2k maskin.

 

Nå skal det også sies at jeg har Netopia routern fra Nextgentel. Så noen porter må vel åpnes.

 

Er det noen som vet om et program som gjør at dette blir mulig. Prøver å spille spill online som bare har LAN multiplayer.

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

mvh,

arnis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, VPN er nok tingen. Jeg har ikke gjort dette selv, men det er nok akkurat det du leter etter :)

 

Edit: er ikke helt sikker på kravene til VPN. Hvis det bruker en port over f. eks. TCP vil det nok være mulig å åpne en port på routeren og forwarde den til maskinen. Forsøk å finne ut mer om hvordan VPN-kommunikasjon fungerer, så kan sikkert noen hjelpe deg videre:)

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Har lest en del om VPN nå.. har ikke funnet så mye ut om hvordan jeg skal gjøre det når jeg er bak NAT. Høres litt knotete ut.

 

 

Prøver å sette det opp slik:

 

XP boks Server --> NAT Router--> ** INTERNETT ** --> Kabel Modem --> XP boks

 

Noen som vet hvordan jeg skal forwarde portene?

Lenke til kommentar
Admininterfacet til routeren.

Portforwarding.

Har du noe erfaring med å få til pptp inn gjenom en NAT router? Isåfall hvilke porter må jeg forwarde? Prøvd mye men aldri fått det til å fungere...

 

Om du vil ha en løsning som er knallbra så bør du satse på openvpn. Det er et linux program som fungerer utrolig bra for mindre VPN nett.

Lenke til kommentar
Admininterfacet til routeren.

Portforwarding.

Har du noe erfaring med å få til pptp inn gjenom en NAT router? Isåfall hvilke porter må jeg forwarde? Prøvd mye men aldri fått det til å fungere...

 

Om du vil ha en løsning som er knallbra så bør du satse på openvpn. Det er et linux program som fungerer utrolig bra for mindre VPN nett.

Forklar meg hva pptp er, så skal jeg svare deg..

 

Edit:

 

Googla det opp jeg..

 

Du får nesten lese dokumentasjon tror jeg.. har aldri brukt dette før.

Endret av dimdal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...