Gå til innhold

Cracket firmware til 300D


Anbefalte innlegg

Leste om den siste firmware-cracken til russeren Wasia (som har lagt ut flere versjoner av sin crack).

 

Jeg bestilte mitt 300D fra USA, så garantien var ikke SÅ viktig for min del uansett. I tillegg er det visst enkelt å legge inn Canon sin firmware versjon 1.1.1 igjen, så det er mulig å angre.

 

La inn den crackede firmwaren på fredag (på samme måte som man legger inn Canon sine firmware), og nå har kameraet så og si alle funksjonene til 10D. Kun et par funksjoner som mangler (kommer i neste release av den crackede firmware fra Wasia). Og alt fungerer helt smertefritt !

 

Hvordan virker det? Det virker utmerket. Man får inn menyvalget som kun 10D har, så det er bare å laste ned bruksanvisningen til 10D når man skal bruke funksjonene. Veldig coolt, og ikke minst en del nyttige funksjoner som jeg har savnet litt...

 

Nå venter jeg bare på cracken som skal gjøre at 300D blir et magnesiumkamera med pentaprisme også :laugh:

 

Altså vil jeg med dette anbefale "deg" også å oppgradere om du tar sjansen på å miste Canon-garantien (legger du tilbake til formwareversjon 1.1.1 fra Canon vil de jo ikke merke noe uansett).

 

I ettertid har også en kamerat med samme kamera gjort samme oppgradering. Vi er begge knallfornøyde.... Har jo spart ca. 5000,-kr og har en plastikk 10D.

Endret av terjed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg savnet var ikke "kritiske" ting, men en del funksjoner som er kjekke å ha.

 

Som f.eks: Mulighet for å låse speilet oppe ved lange lukkertider:

CF12: mirror lockup

0: disable (300D default)

1: enable

 

Mulighet for å bestemme blitsens sync-hastighet (hvis man vil fryse bevegelser osv)

CF3: Flash Sync speed in Av mode [WORKS]

0: Auto

1: 1/200sec (fixed)

 

Selv bestemme hvilke eksponeringskompensasjonstrinn man vil ha

CF6: Exposure level increments: [WORKS]

0: 1/2-stop

1: 1/3 stop

 

- Eksponeringskompensjon på blitsen

- Mulighet for å sette ISO 3200 (som på 10D)

+++++ mye mer.... (det var mer enn jeg trodde). Søk litt på nettet, så finner du en komplett liste. Se også linken i det første innlegget.

 

 

Det jeg fortsatt savner er:

 

Synkronisering på 2 lukkergardin. (det er mer nyttig synes jeg enn på 1'ste lukkergardin som er standard i 300D)

CF15: Shutter curtain sync [NO]

0: 1st curtain sync

1: 2nd curtain sync

 

Mulighet for å slå av den innebygde blitsen uansett hvilket program man har valgt

CF5: AF-Assist Beam / Flash firing [NO]

0: Emits/Fires

1: Does not emit/Fires

2: Only ext. flash emits/Fires

3: Emits/does not fire

 

Dette kommer forhåpentligvis i neste crackversjon

Endret av terjed
Lenke til kommentar

Klarer ikke å lage en link som er nærmere pga. måten de har gjort det på, får feilmeldinger hvis jeg jeg forsøker en direkte-link.

 

Gjør følgende:

 

Åpne følgende side: 10D Download Library

 

Klikk på teksten "Click here to download the file" som står under "Product User Guides & Manuals".

 

Svar English på språk-spørsmålet.

 

Klikk på og last ned dokumentene linket til lenger ned på siden.

Endret av lassevk
Lenke til kommentar
Klarer ikke å lage en link som er nærmere pga. måten de har gjort det på, får feilmeldinger hvis jeg jeg forsøker en direkte-link.

 

Gjør følgende:

 

Åpne følgende side: 10D Download Library

 

Klikk på teksten "Click here to download the file" som står under "Product User Guides & Manuals".

 

Svar English på språk-spørsmålet.

 

Klikk på og last ned dokumentene linket til lenger ned på siden.

Takk for svaret men trenger egentlig link til crackSoftware :)

Lenke til kommentar
Det jeg fortsatt savner er:

 

Synkronisering på 2 lukkergardin. (det er mer nyttig synes jeg enn på 1'ste lukkergardin som er standard i 300D)

CF15: Shutter curtain sync [NO]

0: 1st curtain sync

1: 2nd curtain sync

Ser nå på siden at CF 15 er valg mellom første og andre lukkergardin.

 

edit: Det sto visst [NO] der det ellers står [WORKS] :no:

Endret av AK47
Lenke til kommentar

Som jeg sa i en post et annet sted så er Canon ute og slår ned på steder som poster linker til der du kan finne denne firmwaren. Jeg tror ikke det er noen god ide å poste disse linkene og vil anbefale folk om å bruke Google eller liknende og finne dem selv, så unngår kanskje Akam.no å få sinnte brev i postkassen.

Lenke til kommentar

Jeg har lest at du skal kunne legge tilbake original-firmwaren uten problemer. En må huske på å sette tilbake standard-verdiene for "custom functions" da disse ikke blir satt tilbake når du legger den inn, ei heller når du kjører en Reset.

 

I tillegg leste jeg om en som hadde problemer med at han ikke lenger får satt white balance etter å ha lagt tilbake original firmware, men om det var et problem med hans kamera (f.eks. at knappen har sluttet å fungere) eller om den hackede firmwaren har lagt uopprettelige spor etter seg vet jeg ikke.

 

En kan nok trygt si at det ikke finnes noen garantier :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, det finnes ikke noen garantier. Men jeg og flere jeg kjenner har nå lagt inn denne crackede firmwaren, og ingen jeg kjenner har hatt noen problemer med den. Som det sies skal det også gå an å legge tilbake til den orginale firmwaren fra Canon.

 

Men om du ikke savner noen av de manglende funksjonene, så er det heller ikke noen vits å oppgradere.

Endret av terjed
Lenke til kommentar

Jeg har bestilt meg 300D fra norek i dag med 512MB CF card.

 

Har planer om å teste den cracka versjonen etterhvert, men først så skal jeg lære meg kameraet fullt ut i original sw. Men det jeg lurte på var om hvis jeg sender inn kameraet på service og har lagt inn den originale sw. Har Canon noen måte å finne ut at jeg har lastet inn uoriginal sw ? og da miste garantien ?

 

Er det trygt ? Noen som har hatt problemer med den cracka sw?

 

 

takk for svar!

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke garantere at det jeg skriver her stemmer 100% men det er samlet fra forskjellige nettsteder etter hvert som jeg har lest om denne firmwaren.

 

Først og fremst, det ser ikke ut til at det ligger igjen noen spor av den hackede firmwaren hvis du stiller tilbake "Custom Functions" og så legger tilbake original firmware. Det betyr ikke at det ikke ligger igjen noen spor, men etter det jeg har lest har ingen funnet noen slike spor ennå.

 

Hvis du skulle sende inn kameraet med denne firmwaren installert er det enkelt, bare å trykke seg igjennom til 3dje meny og se om "Custom functions" menyvalget er i bunnen. Hvis f.eks. kameraet ditt går så i stykker at du ikke kan slå det på så kan du dermed være ille ute.

 

Hva som skjer hvis Canon får tilbake et kamera med denne firmwaren vet jeg ikke. Et sted leste jeg at en som hadde sendt inn et kamera med denne installert fikk tilbake kameraet med original-firmwaren lagt inn + feilen fikset. Tror det var noe støv eller noe på sensoren som hadde vært der siden han kjøpte det.

 

Kanskje kan Canon få det for seg at denne firmwaren er den som har produsert feilen, f.eks. kamera som ikke vil starte, etc. og da kan du måtte betale reparasjonen selv.

 

En person på nettet meldte at etter en stund sluttet "Set" knappen (den som aktiverer menyer, OK-knapper osv.) å fungere, og han fikk da ikke lagt tilbake original-firmwaren. Om knappen sluttet å fungere pga. firmwaren eller bare pga. slitasje/hardware-feil sier han ikke men han måtte ihvertfall sende inn kameraet med hacket firmware.

 

Selv om kameraet med hacket firmware kan gjøre mer enn uten, ville jeg nok ihvertfall tenkt meg om to ganger før jeg gjorde dette :)

Lenke til kommentar
Jeg har bestilt meg 300D fra norek i dag med 512MB CF card.

 

Har planer om å teste den cracka versjonen etterhvert, men først så skal jeg lære meg kameraet fullt ut i original sw. Men det jeg lurte på var om hvis jeg sender inn kameraet på service og har lagt inn den originale sw. Har Canon noen måte å finne ut at jeg har lastet inn uoriginal sw ? og da miste garantien ?

 

Er det trygt ? Noen som har hatt problemer med den cracka sw?

 

 

takk for svar!

De kan nok lett se om du har cracket firmware, men hvis du legger tilbake den vanlige firmwaren før du sender kameraet på service, vil det trolig gå bra. Og så lenge de ikke finner det ut, beholder du jo garantien. Men ikke ta mine ord som garanti heller;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...