Gå til innhold

Bergen: Ut med windows, inn med Linux!


Anbefalte innlegg

Ser poenget ditt. Men spørsmålet er vel hovedsakelig ikke om det lønner seg i år eller neste år, men om det lønner seg generellt de neste 10 - 15 årene sett samlet...

 

Men hvor er det egentlig snakk om å bytte over? Trodde det var alle skole-pcr i barne/ungdomsskole?

 

Forøvrig når et gjelder WINE, burde det vel ikke være mer enn en gangs konfigurasjon...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tippe de på sikt tar noen applikasjonservere, mail, web, dns, kanskje noen databaser og lagringssystemer. Det tar sikkert en del tid, men det er sikkert like greit, bedre å gjøre det sakte og grundig en fort og farlig. Folk skal jo lære seg å administrere systemene også, men så vidt jeg vet er det noe Linux-kompetanse i kommunen allerede etter som de har brukt Linux litt.

 

Så blir det sikkert noen flere skoler der man kan teste litt mer. Men det vil sikkert være en god del Microsoft maskiner i mange år fremover mange steder.

Endret av Jattajatta
Lenke til kommentar
nå veit jeg ikke maskinkravene til wine, men hvis du kikker på en standard maskinpark i en kommune så er det et bedrøvelig syn. Et annet problem med wine er vel at det er ganske mye konfigurering under installasjon, noe som at det tar svært lang tid å sette opp hver pc.

Hva det angår maskinkrav skal ikke programmer som kjører i Wine kreve mer enn om de kjører i Windows fordi Wine ikke er en emulator. Den gjør ikke noe annet enn å "omdirigere" kall fra win32-programmene slik at Linux(kjernen) kan gi programmene tilgang til ressurser. Det blir litt vanskeligere når man kjører 3d-programmer som benytter seg av Direct3d APIen. Da må direct3d-kode oversettes til OpenGL, og dette kan innebære en forsinkelse samt at ikke alle kallene har en direkte motsvarighet i den andre APIen (rett meg hvis jeg tar feil).

 

Angående konfigurasjonen til WINE er det, som kyrsjo skriver, ikke nødvendig å lage et oppsett for hver maskin. I verste fall er man nødt til å lage egne konfigurasjonsfiler for hver enkelt maskingruppe (men jeg regner med at maskinene til kommunen er ganske likt satt opp maskinvaremessig). Dette hadde selvfølgelig vært mye vanskeligere å gjøre i Windows, men i GNU/Linux (og alle andre som følger FHS) har man en egen plass for maskin-/plattformspesifikke filer: /etc. Det eneste man trenger å gjøre er å sørge for at Wine bruker denne konfigurasjonsfilen (ordnes med et enkelt skript).

Lenke til kommentar

Men det er jo som oftest ikke bare office kommunal arbeidere bruker.. I et kommunalt system brukes det ofte 2-5 forskjellige programmer PER avdeling (bygg og bevilgning, vann og avløp, økonomitjeneste, administrasjon+++) og det å få faset over alle disse programmene til linux kan bli et STORT problem..

ja, men som jeg skrev så tror jeg at det er snakk om eldre unix servere som går først ut av døren her. men det er ikke et sikkelig skrive program på norsk til linux, OG da tenker jeg på fullverdige kontor programmer som eks openoffice, som kommer ut og de er heller ikke på serlig mange andre platformer enn skolelinux.

 

det er veldig mange av de programmene som kommuner bruker i dag er utviklet i norge da. eks så er det vel norkunsult som lager mange av de. men dersom de er flere kummuner som går sammen så kan de fort bli portet over til linux.

 

vel, linux mangler en del før det kan ta over en hel kommune, og jeg tror at det er først og fremst servere som det blir skiftet ut på nå, men det bør være rom for linux på en del maskiner etterhver.

Lenke til kommentar

tror jeg skal begynne å kjøpe den røde posen jeg..

Friele_Kaffe.jpg

ikke at jeg drikker kaffe, men fikk lyst til å sponse denne karen litt :p

 

 

dette kan bli en test-kanin til andre kommuner/staten som vil/ønsker/tenker

på å bytte OS.. får bare håpe dette går bra, slik at flere hopper etter :)

Lenke til kommentar

Et par ting til:

 

En kollega av meg kjørte "Far Cry" på Linux vha. WineX (litt mer avansert enn Wine) -- på en maskin som langt i fra oppfylte systemkravene til spillet og i vindumodus. Resultatet var "akseptablet". Oppsettet var ikke noe vanskelig, og ytelsen virket helt ok.

 

Det som har gjort MS programvare til et naturlig valg er, i tillegg til at noen av den faktisk er bra, at programmererne i MS har tilgang til langt bedre dokumentasjon av Windows-systemet og har derfor en fordel når programmene utvikles. Ved bruk av Linux vil det være likt for alle, og det er da bedre forhold for at få gode programmer til lavere pris.

 

Systemansvarlige som jeg kjenner og som arbeider med Linux, sier at når et linux-system er oppe å kjører så er det langt enklere å administrere enn et Windows-system.

 

En ny versjon av OpenOffice er på vei. En av de viktigste prioriteringene som er gjort er å kunne lese MS Office-dokumenter riktig.

 

MS har tenkt å flytte mye av programmvaren sin over til .NET plattformen. Det utvikles allerede en .NET-plattform for Linux. Da burde ikke programvaredelen være noe problem.

Lenke til kommentar
Openoffice er nokså likt ms offcie, og er mer enn avansert nok for en kommuneansatt/skoleelev. Om noen skulle få overgangsproblemer så kan det sikkert løses greit med en citrix-løsning for bakstreberne  ;)

Men det er jo som oftest ikke bare office kommunal arbeidere bruker.. I et kommunalt system brukes det ofte 2-5 forskjellige programmer PER avdeling (bygg og bevilgning, vann og avløp, økonomitjeneste, administrasjon+++) og det å få faset over alle disse programmene til linux kan bli et STORT problem..

Det stemmer altfor godt, jeg jobber i Oslo kommune (Deichman) og det er mye programmer som ikke er direkte lett porte til ett annet system, men dette gjelder hovedsaklig de som driver med personall og økonomi arbeid. Nå jobber jeg på bibliotek, og vi er så heldige som valgte ett linux basert biblioteks system for lenge siden, før vi ble avhengige av noe annet, og siden systemet kjører like fint på linux som windows, så har vi veldig mye frihet. Vi har hele server parken med linux (bortsett fra noe mac, webservere, gamle *kremt*), og kanskje 20% av maskinparken med linux, og mer blir det ettersom vi bytter ut w9x

Lenke til kommentar

Det som er greia i Bergen, er at de kjører over databaseservere, og bygger opp katalogtjenestene på Linux(/Novell). Om jeg ikke husker feil så skulle de ta besluttning på klientsiden i 2005 for skole og 2006 for administrativ side.

 

Det som vi har gjort i Nøtterøy Kommune, hvor jeg jobber med IKT-Skole, er at vi kjører opp et novellnettverk på skole nå, SuSE Linux, Windows 2003 terminalservere, Linuxbaserte tynne klienter(eller tynne klienter som støtter PXE for å kunne boote opp f.eks. LTSP som skolelinux baserer seg på), skrivere med god linuxstøtte +++. Vi på IT fikk det akkurat slik vi ville ha det for å kunne vurdere overgang til linux seinere; vi fikk OpenOffice.org som kontorstøtte-program! (tenker nok det blir GIMP på terminalserverne og ett-eller-annet bildeprogram fra det lille firmaet Adobe for de maskinene som *absolutt* trenger det; har ikke for mange lisenser av det)

 

 

For å spare penger, så hjelper det lite å velge Novell og Windows på alle maskiner; En rein Active Directory på 2003-servere ble akkurat like dyrt i lisenser for oss som Novell, så lenge vi valgte windows på terminalservere og på tykke klienter. Dersom vi hadde valgt linux på klientsiden også hadde vi nok kunne snakke om besparinger, men da måtte vi ha hatt mye mer opplæring.

 

 

BTW: Den norske oversettelsen av OpenOffice er ikke helt 100% ferdig (er vel rundt 90% ferdig nå tenker jeg; for det meste hjelpetekster); derfor har det ikke nådd frem til den offisielle openoffice.org-siden, men det ligger tilgjengelig på openofficeorg.no.

Lenke til kommentar
BTW: Den norske oversettelsen av OpenOffice er ikke helt 100% ferdig (er vel rundt 90% ferdig nå tenker jeg; for det meste hjelpetekster); derfor har det ikke nådd frem til den offisielle openoffice.org-siden, men det ligger tilgjengelig på openofficeorg.no.

http://developer.skolelinux.no/openoffice/

 

Nedlasting

 

* OpenOffice.org 1.1 for Windows, nynorsk, 8. desember 2003 (63 MiB)

* OpenOffice.org 1.1 for Windows, bokmål, 8. desember 2003 (63 MiB)

* OpenOffice.org 1.0.2 for Debian/Skolelinux, bokmålsversjon 6 og nynorskversjon 3, 1. april 2003 (66 MiB). (Du kan også bruke apt-get med besvergelsene nedenfor.)

* OpenOffice.org 1.0.2 for SuSE 8.2 og SLES 8, bokmålsversjon 6 og nynorskversjon 3, 1. april 2003.

* OpenOffice.org 1.0.1 for RedHat 8.0, bokmål beta 4 og nynorsk beta 1, 19. desember 2002 (105 MiB).

 

 

 

ehh.. jeg kaller ikke openoffice avdeling norge for oppegående og så lenge de ikke klarer å få OO over til norsk og gitt det ut så er det ikke så mye håp om at det blir linux på desktopen i skoler eller hos kommuner. husk på at det meste brukte programmet på et kontor eller en skole er et skrive program.

 

men dette gjelder da ikke så servere da så..

 

btw: i dag kom openoffice 1.1.2 ut,, lurer på hvor lenge dette tar før det kommer på norsk da.

Lenke til kommentar

OpenOffice-versjonen for Debian lages automatisk hver uke (eller var det hver dag....), ellers er det noen som foretrekker å oversette tekstene, i stedenfor å lage nye binærfiler til nedlastning, så lenge endringene kun er i hjelpetekstene, noe som er lite interesant (som regel).

 

Alle oversettelsene kan lastes ned via CVS ett-eller-annet sted; men det er ikke ferdig ennå; og når de først er ferdige, så er det minimalt med arbeid for å lage "nye" oversettelser til nyere versjoner, da endringene i språkfilene er minimale, og der de er, så er det kun den endringen som må rettes/legges til; ikke fullstendig rewrite slik som de måtte gjøre fra 1.0 til 1.1

Lenke til kommentar
OpenOffice-versjonen for Debian lages automatisk hver uke (eller var det hver dag....), ellers er det noen som foretrekker å oversette tekstene, i stedenfor å lage nye binærfiler til nedlastning, så lenge endringene kun er i hjelpetekstene, noe som er lite interesant (som regel).

 

Alle oversettelsene kan lastes ned via CVS ett-eller-annet sted; men det er ikke ferdig ennå; og når de først er ferdige, så er det minimalt med arbeid for å lage "nye" oversettelser til nyere versjoner, da endringene i språkfilene er minimale, og der de er, så er det kun den endringen som må rettes/legges til; ikke fullstendig rewrite slik som de måtte gjøre fra 1.0 til 1.1

vel, kan godt være det da. men de holder det veldig godt gjemt da. jeg bruker debian unstable og der er det ikke noe openoffice på norsk å finne. heller ikke under hjemme siden til openoffice.org? så hva er poenget da. skal vi måtte gå til mange andre sider som har en egen versjon, laste dette ned til distroer som ikke lengre får oppdateringer (eks redhat 8.0).

 

 

det som de må gjøre er å få det opp på openoffice slik at andre distroer kan få tak i det. og gi ut en ny versjon (den siste kom ut i 1. april 2003) og dette holder ikke mål.

Lenke til kommentar

Problemet med Windows-spesifikke programmer i et Linux-nettverk trenger ikke være så stort, etter min private erfaring. I tillegg til Wine lokalt, kan Wine kjøres på servere. (Det var en åpenbaring for meg da jeg gjorde dette første gangen, og innså at jeg ikke behøvde å styre med Windows-programmer på mer enn _en_ maskin!)

 

For mer spesielle programmer, vil virtualiseringsopplegg som f.eks vmware løse det aller meste, en kjører programmet på en Windows-versjon som kjører under Linux. På den måten kan en ha svært enkel Windows-administrasjon, og en kan ha flere Windows-versjoner på samme maskin, samtidig om det skulle trengs (Windows er jo som kjent ikke alltid helt Windows-kompatibelt..) Jeg har kjørt spesielle ting som f.eks AutoCad og SPSS, på denne måten, med NT4 under vmware på en 450 MHz prosessor - gikk helt greit.

 

Jeg sitter fortsatt og kjører en NT4-versjon når jeg trenger Windows. Den blei installert på en helt annen maskin, under andre versjoner av Linux og vmware, for 4 år sida. NT4 vil overhode ikke kjøre direkte på maskinen jeg bruker nå, men hardware-problemene tar Linux seg av..

Lenke til kommentar
Det er bare å joine oversettelsesarbeidet. De trenger den hjelpen de kan få med å bli ferdig.

 

 

Har du noensinne gjort noe oversettelser, så veit du at det tar _TID_

Har akkurat medlt meg på mailinglistene :D

 

så da er det bare å sette i gang med å lære kbabel og CVS... ;)

 

Hjelp! :wow:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...