Gå til innhold

Lefdal får smekk for prisgaranti


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har faktsik ved flere tilfeller fått penger tilbake fra lefdal siden de har satt ned prisen innen 30 dager etter på lefdal. :D

nei lefdal er mye bedre enn elkjøp, etter det jeg har opplevd så har elkjøp mye dårligere service mens lefdal er bedre. Og lefdal har ofte gode dvd tilbud.

Litt synd at det er så få lefdal butikker i norge.

Lenke til kommentar

Heia forbrukerrådet... eneste de klarer å gjøre, er negative ting for forbrukerne. :thumbup: Skulle nesten fått premie... NOT

 

Ender vel med at Lefdal må slutte med prisgarantien. Elkjøp har jo måtte det (selv om den uoffisielt praktiseres en del steder. Men Elkjøp reklamerer ikke med den lenger, så kundene kan ikke kreve prisgaranti lenger).

 

Jeg skjønte heller ikke hva som var problemet med ene-salgsmodeller. For det første har Elkjøp også de samme varene ( blant annet Radionette brunevarer), slik at Lefdal har ingen produkter som Elkjøp også har.

 

I tillegg, spiller det vel ingen rolle om Lefdal kjører prisgaranti på hele sortimentet ... siden de også fører varer som er fritt tilgjengelig for alle i verden. Det blir litt for dumt å måtte skrive "Vi har prisgaranti på alle produktene som det ville virke meningsfyllt å ha det på, men ikke de andre". Unntakene vil jo ta hånd om seg selv ...

Lenke til kommentar

Der jeg jobber (elkjøp - data&tele) praktiserer vi prisgaranti på tilsvarende modeller. dette gjelder mest på data delen da det begynner å dukke opp ganske mange forskjellige modeller og egenmodeller. ikke at det nødvendigvis må gjelde for supah PC 2k6 mot akkurat samme supah PC 2k6 (begge med pentuim4 3ghz, 1gig ram osv osv osv) men mot pc med lik spesifikasjon. dette med hensyn akkurat til at det er så mye egenmodeller og ekslusive modeller osv.

lik spsifikasjon= prisgaranti! nuff said.

 

det er hvertfall slik VI praktiserer det på MIN butikk, skal faktisk ikke garantere at det blir gjort på akkurat samme måte på de andre butikkene. :D men håper det blir gjort slik.

Endret av Surreality
Lenke til kommentar

Endel av produktene de selger (en GOD del) er faktisk branda om slik at det ikke finnes konkurenter som har det samme produktet. Lett å se når ikke engang produsenten har produktet på sin hjemmeside. Skjedde når jeg kjøpte tørketrommel :)

 

ED: Har ikke amd så jeg må ha flere varmekilder :p

Endret av PIIIpower
Lenke til kommentar
Endel av produktene de selger (en GOD del) er faktisk branda om slik at det ikke finnes konkurenter som har det samme produktet. Lett å se når ikke engang produsenten har produktet på sin hjemmeside. Skjedde når jeg kjøpte tørketrommel :)

 

ED: Har ikke amd så jeg må ha flere varmekilder  :p

det er det som kalles egenmodeller eller "eksklusive" modeller. hender slikt ved at vi (eller expert for den saks skyld) kjøper opp et helt parti av en vare, da vil den som regel få et eget modellnr. osv. men du vil finne akkurat tilsvarende modell med produsentens egentlige modellnr.

 

Se på f.eks. hewlett-packard. elkjøp kjøpte opp et stort parti med en skriver, hp deskjet 5552. går du på hp.no og søker etter drivere til denne skriveren blir du linket til driverene til hå deskjet 5550 (som er hp's eget modellnr.) expert annonserte med hp deskjet 5550. da disse er tilsvarende vil også prisgarantien gjelde her.

 

Vi er mennesker vi også selv om vi jobber som selgere, klarer å tenket litt selvstendig hvertfall :p

 

selv om forbrukerrådet tror prisgarantien kun gjelder for SAMME modell så er det ikke slik det blir praktisert. - skal selvfølgelig være litt forsiktig med å si dette da det faktisk kan hende at det er mennesker som jobber i forbrukerrådet også (selv om de har noen rare tolkininger av kjøpsloven og fobrukerkjøpsloven til tider)

Endret av Surreality
Lenke til kommentar

Egentlig er prisgaranti veldig farlig for forbrukerne hvis man tenker seg litt om.

Det vil være komplett umulig for kjedeuavhengige butikker å overleve. Selv om disse butikkene er billigere enn elkjøp, så vil ikke folk handle der da de isteden benytter seg av prisgarantien. Konkurentene forsvinner og lefdal / elkjøp sitter igjen som enerådende og styrer prisene. Marginene øker og forbrukerne taper.

Lenke til kommentar

er både enig og uenig med deg der.

 

Det er riktig som du sier at det ville blitt umulig for kjedeuavhengige butikker og overleve hvis alle hadde benyttet set av prisgarantien.

 

Men nå er ikke mennesker slik, de handler der det er billigst ved førsteinntrykk, dvs. at hvis butikk A annonserer en vare 500kr under butikk B så går vi automatisk dit.

Dette skaper konkuranse noe jeg er ganske så takknemmlig for. for det hadde vært rimelig kjedelig å være alene.

 

en annen ting som er positivt med prisgarantien er at den er med på å presse prisene ned, enten man vil eller ikke. Og hvis man sier i en butikk at man har fått et tilbud fra en annen butikk så er som regel ikke selger vond å be til å sette sammen et tilbud med tilsvarende vare til bedre pris eller bedre spesifisert vare til samme pris osv.

 

og jeg tror ikke det kommer til å skje at en større kjede vil sitte igjen som kongen på haugen. Det vil alltid finnes en konkurrent. (noe som er bra)

Endret av Surreality
Lenke til kommentar

Jeg jobber selv i elektrobransjen og den har i mange år ødelagt for seg selv ved aggressiv prising og salg av en drøss varer med tap. Det er til syvende og sist ikke positivt for kunden siden det er kvaliteten på servicen og "tilleggstjenester" det går ut over. Dessuten ødelegger det bredden i markedet.

 

Det er et ordtak om å ikke selge for enhver pris og det er viktig i alle bransjer. Hvis en TV normalt selges til 30000,- med lav fortjeneste og en annen kjede selger samme TV til 25000,- (med dundrende tap), så er det helt uaktuelt å selge den TVen til 25000,- bare for å få en omsetning.. Man leker ikke butikk..

Lenke til kommentar

Enig med dem som sier at forbrukerrådet henger seg opp i detaljer her, det finnes viktigere ting for dem å gripe fatt i. F.eks å hjelpe dem "TV2 hjelper deg" hjelper i dag. Og som sagt, jeg mener heller ikke det er Lefdal sitt ansvar at andre butikker skal selge samme varer, og som en annen her poengterer gjelder også prisgarantien tilsvarende varer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...