Gå til innhold

PNG VS GIF - Problemer i IE -: Løst :-


Anbefalte innlegg

Jeg har et bilde jeg vil skal ha gjennomsiktig bakgrunn. Det er en underskrift jeg vil ha på en hjemmeside. Det er opprinnelig skrevet på hvitt papir og scannet inn, og jeg vil ha vekk det hvite til fordel for en gjennomsiktig bakgrunn...

 

Jeg har prøvd dette i PhotoShop, og hvis jeg lagrer bildet som .png fungerer det fint i både Firefox og Opera, men desverre ikke i IE. Er det IE som ikke støtter gjennomsiktig bakgrunn på png-filer? Er det noe annet jeg har gjort feil?

 

Jeg legger med bildene jeg har problemer med her...

 

underskrift.gif

underskrift.png

 

Jeg har funnet ut at det virker delvis med .gif-bildet, men det kommer en hvit ramme rundt bildet. Dette skjer selv om jeg lagrer .png-bildet som .gif, og det virker helt fint som .png.

 

Har noen en løsning på problemet mitt, eller er den eneste muligheten jeg har å sitte å manuelt ta vekk hvert eneste hvite pixel fra .gif-bildet? Det er ganske viktig at Internet Explorer viser bildet rett, siden det er den browseren de fleste bruker.

Endret av TorS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruk GIF, IE har dårlig støtte for gjennomsiktig PNG bilder

det er sant, men PNG er den nye standaren (W3C) Avataren min er PNG :thumbup:

Ja, men som vi alle veit så er ikke IE så opptatt av standarer ;)

Joda, dems egne ;)

 

Men til trådstarter: jeg anbefaler deg å bruke .gif så slipper du alle unødvendige hacks for å få det til å funke under IE.

Lenke til kommentar

Det Internet Explorer ikke støtter er alfakanaler, altså delvis gjennomsiktighet. Såkalt tRNS-transparens, som tilsvarer GIF-formatets binære gjennomsiktighet (hvor et piksel enten er gjennomsiktig eller ugjennomsiktig), fungerer utmerket i de fleste nettlesere – også IE. Bildet under er laget ved å lagre GIF-fila som PNG i Photoshop 7.0:

 

underskrift.png

 

Det må imidlertid nevnes at PNG-komprimeringen i (min versjon av) Photoshop er, mildt sagt, elendig. Programtillegget SuperPNG gjør situasjonen noe bedre, men muligheten til å senke fargedybden til 4 bit mangler fortsatt.

 

Men til trådstarter: jeg anbefaler deg å bruke .gif så slipper du alle unødvendige hacks for å få det til å funke under IE.

PNG er bedre enn GIF på alle mulige måter. Det er ingen grunn til å tviholde på GIF-formatet lenger (med mindre en har et program som ikke lar en lagre som PNG).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...