Gå til innhold

Prøvde Agnula/Demudi-1.2.beta0


Anbefalte innlegg

Hei

 

Installerte akkurat Demudi som er en distro mynta på lydartister. Tenkte å gi en superkort rapport om min erfaring.

 

Distroen kommer på 1 CD og kan lastes ned fra www.agnula.org.

Installasjonen gikk inmari greit. Prosedyren er basert på kommende metode fra Debian, og gledelig at Debian kommer med "installasjon-for-folk-flest".

 

Hadde ett problem etter installasjon, og det var at lyden ikke virka. Etter meget knot fant jeg ut at "pnp-os" valget i BIOS krasja alsa-driveren (snd-ice1712). Skrudde av dette valget og da funka alt.

 

Når man kommer inn i vindussystemet merker man straks at dette er en litt spesiell distro. Kombinasjonen GNOME og Openbox viser seg å være en kjapping. Et program for å håndtere lydserveren, jack, kommer opp automatisk ved innlogging. Med det kan man starte/stoppe lydserveren, sette innstillinger til lydserveren, og sette koblinger mellom forskjellige lydprogrammer. Har ikke sett noe lignende noensinne.

 

Programvare

Distroen er er stappa med lydprogrammer og bare lydprogrammer. Etter noen få timer har jeg bare begrensa erfaring. Prøvde såvidt Rosegarden som er en helt grei sequenser. Prøvde BEAST som er et system der man bygger synthesizere fra grunnen av ved å sette sammen forskjellige moduler. Man har også en sequenser der til å arrangere melodier. Utrolig artig. Gleder meg til å utforske disse og flere programmer :)

 

Minus

Skulle gjerne sett noen standardprogrammer i tillegg til lydprogrammnene, f eks GIMP, eller et brukelig skriveprogram, f eks Abiword. Sikkert ikke noe problem om man har internett og kan bruke apt til dette. Jeg har ikke internett :(

Har vel enda ikke funnet noe program som fullverdig kan erstatte mitt favoritt windows-program, nemlig Reason fra Propellerhead.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...