Gå til innhold

Flash-guiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin den guiden der :)

 

 

Men litt off topic, jeg har windows 2000 (altså ingen mulighet for å formatere med "systemfiles",altså dosbootdisk) og usb "pendrive disk". Har letet mange steder men aldri funnet kun filene som en bootdisk inneholder, er det noen her som kan zippe og uploade de en plass eller lignende?

 

Har nemlig ikke floppy =)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke bare filene for å starte opp fra et medium, men du trenger også oppstartsektorer. På www.bootdisk.com er det mange forskjellige boot-disketter, men du trenger en diskett for å klare å pakke de ut. Jeg har fortsatt ikke klart å finne noe program som klarer å skrive boot-sektorer til flashdisk.

Lenke til kommentar
En uskreven regel sier at man aldri skal oppdatere BIOS på en overklokket maskin.

 

Nå får du gi deg! Jeg har hatt en overklokket maskin i flere år, og har aldri orket å ta meg bryet med å sette innstillingene tilbake på "standard" før jeg har flashet BIOS. Jeg har flashet en god del BIOS'er, har ALDRI opplevd problemer med det.

Lenke til kommentar

Jeg oppdaterte Bios for noen dager siden. Laget en liten oppstartsdisk, og oppdateringen i Dos gikk fint. Men så skjedde det.. Skjermen rakk akkurat å vise Flashing Complete, før maskinen slo seg av! Når jeg skrudde maskinen på igjen, skrudde den seg av etter et sekund! Så lot jeg maskinen stå et par minutter, før jeg skrudde den på igjen. Nå rakk jeg såvidt å se bios, før den skrudde seg av igjen. Enda merkeligere var det at maskinen kjørte helt til Windows-oppstartsskjermen, etter å ha stått avslått et par timer.... Det virker altså som den kjører lenger, jo lenger den har stått avslått! Noen som har den fjerneste anelse om hva dette kan komme av?

Lenke til kommentar
En uskreven regel sier at man aldri skal oppdatere BIOS på en overklokket maskin.

 

Nå får du gi deg! Jeg har hatt en overklokket maskin i flere år, og har aldri orket å ta meg bryet med å sette innstillingene tilbake på "standard" før jeg har flashet BIOS. Jeg har flashet en god del BIOS'er, har ALDRI opplevd problemer med det.

Tror du virkelig jeg orker å gjøre det da? :p

 

Ja, det er aboslutt ingen problem med å utelate denne delen av prosessen. Det er nemlig slik at de paramtrene man henger på i kommandolinjen forteller flashprogrammet å gjøre akkurat det samme. Problemet er om man utelater disse parametrene. Om det da kan skje noen konflikter mellom ny BIOS og gamle innstillinger vet jeg ikke, og derfor har jeg tatt med den regelen.

Lenke til kommentar

En fin innføring i flashing av bios! Denne hjelper sikkert mange smånervøse overklokkere over en kneik. Jeg husker selv hvordan det var å flashe min første bios - det var mye kaldsvette og enda mer skjelving... :)

 

Heldigvis gikk det som en lek, og etter det har jeg flashet bioser utallige ganger. Hvis du føler for å lage custom-bioser, kan du prøve Modbin og/eller Cbrom (gjelder Award-bioser). Du finner begge, samt mye annet nyttig hos BIOSMods. Nå kjører jeg en vanlig bios, men med egenprodusert epa-logo (den oppe til høyre under oppstarten) :w00t:

Lenke til kommentar
Grei guide, men hvorfor ingenting om hotflashing? Nå skal jeg innrømme at jeg ikke leste hele greia, men jeg så iallfall ingenting om det.

Det er tiltenkt som en egen guide. Får da være måte på hvor mange sider en artikkel kan være. :)

 

Forøvrig har jeg ingen erfaring med hotflash, selv om jeg godt vet hva det er og hvordan det utføres. Det blir litt tørt å skrive et sammendrag av alle andre slike guider som finnes på nett. Nei, slikt gjør vi ikke.

 

Hotflash har forøvrig vært i mine tanker, og det er ikke rent umulig at jeg skaffer meg et gammelt hovedkort for å eksprimentere litt ;)

Lenke til kommentar
Hva med flashing av bios på skjermkort? Ser det har kommet en nyere bios til mitt skjermkort men er usikker på fremgangsmåten. Samme som på hk eller er det noe jeg må ta spesielt hensyn til?

 

John

Du kan prøve å lese denneguiden om hvordan du flasher fra 9800pro til xt, jeg ahr selv gjort det, og det var en ganske enkel prosess :)

Lenke til kommentar

Jeg har awardbios og skal oppdatere den.

Nå har jeg lastet ned BIOS til mitt hovedkort og pakket de ut, samt laget disketen oppstartbar. Den ser nå helt lik ut den som er i guiden med 9stk. filer.

 

 

Hvis jeg da forstår det riktig er det bare og sette inn disketen og slå på PC'n.

Starter da oppdatering/flassing av BIOS automtisk eller må jeg skrive "runme" når jeg kommer inn i MS-Dos til A: ????

 

Kan noen svare meg på dette?????

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...