Gå til innhold

"Spennede" elektronikk


Anbefalte innlegg

Hei..

Denne er mest for morro, og info....

 

Har prøvd meg på noe nytt i helgen...CaseMod....

 

I den sammenhengen tenkte jeg at jeg skulle se om jeg fikk brukt lyset,

i min gamle deffekte HP scanner.

 

Etter litt kobling: (NEMKO godkjente koblinger selvsagt)

Powersmall.jpg

 

så tenkte jeg at jeg skulle sjekke spenningen på denne morroa.....

:scared:

GnistSmall.jpg

 

 

Oi...Multimeteret mitt går bare til 600V....Begynte å blinke Bat...og displayet viste bare 0.

 

Gnister "hopper" ca 1mm pr 1000v. dette er ca 1mm

 

 

Er det egentlig en vanlig katode som brukes til Scannerlys???

Den lyser bra.. og blir ikke spesielt varm....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda... den firkanten med Sort og hvit, er trafo....

Det er orginalkomponentene fra Scanneren....

Så det skal være nok til å drive Scannerlyset......

 

Er heller ikke sikker på om "enheten" skulle ha vore koblet til 5V eller 12V. :wow: Det ble selvsagt mest lys når jeg koblet meg på 12V.....

 

<Edit> Dont try this at home kids... :D

Endret av DeathByDigital
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

hehe, artig, husker tilbake på skolen, da vi hadde tilgang til tilsammen ca 50-60 volt likespenning (kobla sammen trafoer) og med et tyggispapir (som hadde en form for tynt aluminniums folie elns) og en spiker, klarte vi å sette fyr på dette papiret med bare strøm..hehe

Lenke til kommentar
hehe, artig, husker tilbake på skolen, da vi hadde tilgang til tilsammen ca 50-60 volt likespenning (kobla sammen trafoer) og med et tyggispapir (som hadde en form for tynt aluminniums folie elns) og en spiker, klarte vi å sette fyr på dette papiret med bare strøm..hehe

Hmm... sist jeg sjekka funka ikke en trafo på likestrøm da men :huh:

Lenke til kommentar

hehehe, kanskje litt offtopic, men siden det er snakk om å tenne på ting med strøm... vi voldtok en kaktus på vgs når jeg gikk der for noen år siden :w00t:

den så ikke UT, begynte smått... noen kobber ledninger gjennom den, så laget vi en spole rundt den, så bygget det seg bare på... etterhvert kobbla vi den til stikk kontakten, mens vi holdt oppe automatsikringa.. (PS!!; Don't try this at home! på skolen er det kanskje greit.. :thumbup: ) guess what? Kaktusen tok FYR til slutt :w00t: (PS: Svidd kaktus lukter ikke særlig behagelig...)

 

-mamazboy-

Lenke til kommentar
IKKE sett et multimeter på høyspenning i denne klassen. Lærte min lekse da jeg skulle måle strømgjerdet til naboen for noen år siden...  :roll:

Multimeter - RIP

Appropos multimeter og uegnede bruksområder:

... de er heller ikkje videre egnet til å skjekke om en tennplugg virkelig får spennings pulser..

+ Fluke Jr. +

1995 - 2002

a dear friend,

a loved tool,

a missed colleague

 

rest in peace dude

Lenke til kommentar
hehe, artig, husker tilbake på skolen, da vi hadde tilgang til tilsammen ca 50-60 volt likespenning (kobla sammen trafoer) og med et tyggispapir (som hadde en form for tynt aluminniums folie elns) og en spiker, klarte  vi å sette fyr på dette papiret med bare strøm..hehe

 

Prøv å sette et 9v batteri bortpå en dott med stålull (uten såpe) du, og se hva som skjer. Vi starta leirbål i speider'n på den måten et par ganger fyrstikkene var våte. :p

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
IKKE sett et multimeter på høyspenning i denne klassen. Lærte min lekse da jeg skulle måle strømgjerdet til naboen for noen år siden...  :roll:

Multimeter - RIP

Appropos multimeter og uegnede bruksområder:

... de er heller ikkje videre egnet til å skjekke om en tennplugg virkelig får spennings pulser..

det kan jeg nok tenke meg.. da det er borti 20000 volt :)

 

å sjekke dette bruker man jo tungen til ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...