Gå til innhold

"Spennede" elektronikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mamazboy:

en automatsikring ryker jo selv om du holder den oppe.

ellers hadde det ikke vært særlig tess. tydelig at den hadde nok motstand i seg at den ikke lagde kortslutning da.

Hehe, uansett er det nok en annen sikring som hadde gått om dere hadde klart å holde igjen denne ;)

Lenke til kommentar
Haha, meeerkelig... tror de pleier å være 10-15 000 V ;)

Der omkring ja... Men jeg regnet med det var ganske tamt siden jeg ikke merket noe særlig når jeg tok i det.

Regner med dere snakker om elektriske gjerder til husdyr, disse holder seg som regel på ca 5-6 kV, og det er til storfe. F.eks hester er det mye mindre på. Skal ikke si helt sikkert at 10 kV ikke kan forekomme, men jeg syntes det hørtes veldig mye ut. Og 15 kV tror jeg neppe man finner på et slikt gjerde. Uansett er disse strømmene helt ufarlige, da det kun er snakk om korte pulser av meget liten strøm, bare høy spenning. Ellers hadde man sett elektriske gjerder på tykkelse med høyspentkabler, og det er ikke så veldig lettvindt, og enda mindre økonomisk. En regnfull dag skal dere prøve å finne dere et fint sted med en del gjørme, ved et el.gjerde, ta av dere skoene og sokkene og plant føttene godt nede i gjørma. Så prøver dere å pisse på gjerdet. Det gir en ganske tydelig følelse av at man må slutte å gjøre ting som man leser på nettet... Have fun. :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

P??? ungen???

 

 

Testet om det var mulig å "bygge ut" Ide Led'en--

Tyan Tiger MPX266 klarer ikke å drive 8stk Leds.. på ide kanalen.

 

(teskje=få 8stk IDE leds til å blinke istedet for den ene i fronten av kabinettet)

De lyser.. men ikke allverden sterkt..... :hmm:

 

For mere info se worklogen. ikke at den er oppdatert akkurat nå.....

Lenke til kommentar

forskjell på et 9volts batteri og strøm fra en PSU da 9v batteriet bare har (vill gjetning) rundt 1/4 amp time? mens PSU'en kan i teorien levere uendelig med ampere i ekstremt kort tid, eller ganske mye amp da, i de sekundene (mikrosekundene) du hadde tunga bortil.

 

jeg hadde ikke tatt tunga bortpå uttaket fra en PSU!

Lenke til kommentar
forskjell på et 9volts batteri og strøm fra en PSU da 9v batteriet bare har (vill gjetning) rundt 1/4 amp time? mens PSU'en kan i teorien levere uendelig med ampere i ekstremt kort tid, eller ganske mye amp da, i de sekundene (mikrosekundene) du hadde tunga bortil.

 

jeg hadde ikke tatt tunga bortpå uttaket fra en PSU!

1/4 Amperetime vil i tilfelle være mer enn nok til å grille deg ;) Og en PSU har som regel sikring, eller i allfall kortslutningsvern... så den klarer nok ikke å levere uendelig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...