Gå til innhold

hvor tykk plexi og hva slags stikksag blad?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
du bør ha tynt vindu 3-4 mm er for tykt , husk metallet bøyer seg med en gnagn du akjærer i det , mens plexiglasset er svært stivt og du vil få storem problemer med å lime det sammen

 

EDIT:Skrifeleifs 2k (Sån det går når eg ikje har sove siden 0900 i går :p

Er visst ikke bare skrivefeil søvnløsheten har påvirket, resonnementet ser også ut til å ha fått sitt. :hmm:

Kan du vennligst forklare nærmere hva du egentlig mener?

Lenke til kommentar
du bør ha tynt vindu 3-4 mm er for tykt , husk metallet bøyer seg med en gnagn du akjærer i det , mens plexiglasset er svært stivt og du vil få storem problemer med å lime det sammen

 

EDIT:Skrifeleifs 2k (Sån det går når eg ikje har sove siden 0900 i går :p

Er visst ikke bare skrivefeil søvnløsheten har påvirket, resonnementet ser også ut til å ha fått sitt. :hmm:

Kan du vennligst forklare nærmere hva du egentlig mener?

Det han kanskje mener er at når man skjærer i metall, f.eks sidedør så vil dette bøye seg, og skal man lime på plexiglass eller annet acrylglass som er 3- mm så vil det bli for stivt og ikke bøye seg etter metallet som man skal lime dette på.

Men jeg har brukt 3mm plexi eller så var det lexan uten noen problemer, men så har jeg aldri bøyd ei sidedør når jeg har skjært ut for et vindu! Men om så så har man for tynt glass vil ikke dette kunne "gå mye i mellom", og så knekke eller noe slikt?

Endret av k_drey
Lenke til kommentar

Helt vanlig multi smøre boks. Sånn til å smøre på sykkelkjeder, skruer etc.

 

Hvis dere skal kutte 10 mm plexi som jeg har gjordt, så er benkesag å anbefale. Du får DØNN rette kutt og jeg har ikke flisa noe enda. Plexien smelter ikke for det går så fort at bare det som er kutta ut vil varmes opp og kjøles raskt ned igjen. Om det er bra for saga får være opp til dere, men jeg tror ikke det betyr noe.

Lenke til kommentar
Det han kanskje mener er at når man skjærer i metall, f.eks sidedør så vil dette bøye seg, og skal man lime på plexiglass eller annet acrylglass som er 3- mm så vil det bli for stivt og ikke bøye seg etter metallet som man skal lime dette på.

Men jeg har brukt 3mm plexi eller så var det lexan uten noen problemer, men så har jeg aldri bøyd ei sidedør når jeg har skjært ut for et vindu! Men om så så har man for tynt glass vil ikke dette kunne "gå mye i mellom", og så knekke eller noe slikt?

Ok, det kan jo være en forklaring. Takk!

Men det bør jo gå helt greit å skjære i metallet i sidedøra, uten at dette bøyer seg! Det har jo også du bekreftet, så det bør ikke være noe problem.

Man må bare passe på å bruke et fintannet blad på stikksaga, og kjøre med nennsom hånd.

Lenke til kommentar

da jeg skar ut nicket i kabinettet mitt, fikk jeg spenn i døra, slik at den ble skjev. banket ut det meste, men fikk det ikke helt bra.

når jeg da monterte plexien (3 mm) gjorde plexien døren dønn stabil igjen.

så jeg ser ikke problemet med å bruke tykkere plexi, heller tvert imot, men det stiller litt krav til limingen, at man ikke har det for travelt. døren min lå i kontinuerlig press i over ett døgn, før jeg gjorde noe som helst med den.

 

ang kutting av plexi: skal det være rette kutt, og forholdsvis tynn plexi, f.eks. 3 mm, kan du men fordel bruke en kniv. skjær ett par ganger på hver side av plexien, slik at den for ett markert kutt, og knekk den over en bordkant eller liknende. dette krever som alt annet litt erfaring og det kan være lurt å prøve dette på litt rester først, sånn man får feelingen med det.

 

ang kutting av metall: legg en 3-4 mm kryssfinerplate på motsatt side av døren som det du kutter. denne hjelper til mot vibrasjoner som oppstår når du sager, og hindrer dermed at du får spenn i metallet, noe som er grunnen til at sidedøren vil bli skjev. hovedsaken er at du unngår vibrasjonene fra sagingen. ok, litt klumsete forklart, men håper dere forstår hva jeg mener :roll:

 

edit: metallkuttinga

Endret av clubzoda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...