Gå til innhold

Celeron mobile 1,3 / bærbar


cico

Anbefalte innlegg

En kamerat har fått et tilbud på en acer Tm292ELCi,

der står det: Celeron mobile 1,3 (samme som centrino).

Det stemmer vel ikke helt, men hvis støy og batteritid er

rimelig likt så er det jo en ypperlig skolemaskin. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En kamerat har fått et tilbud på en acer Tm292ELCi,

der står det: Celeron mobile 1,3 (samme som centrino).

Det stemmer vel ikke helt, men hvis støy og batteritid er

rimelig likt så er det jo en ypperlig skolemaskin. Noen som vet noe om dette?

 

Celly er vel ikke det samme som centrino.... Vil si en centrino er en oppgradert p4 som bruker mindre strøm og har litt flere finesser når det gjelder å spare strøm.

Celly er og forblir celly..... :thumbup:

Lenke til kommentar
En kamerat har fått et tilbud på en acer Tm292ELCi,

der står det: Celeron mobile 1,3 (samme som centrino).

Det stemmer vel ikke helt, men hvis støy og batteritid er

rimelig likt så er det jo en ypperlig skolemaskin. Noen som vet noe om dette?

Hvis han skal bruke den som skrivemaskin er den jo sikkert greit. Den bør likevel ikke koste mye. Celeron egner seg ikke til å spille på f.eks og vil oppleves som enormt mye tregere en Centrino. En Celeron er mye tregere enn en Pentium ved samme klokkehastighet, mens en Centrino er mye raskere enn en vanlig Pentium ved samme hastighet. Det er to vidt forskjellige teknologier og må for all del ikke sammenblandes.

 

Jeg for min del ville aldri gitt mer enn 2500-3000 for en Celeron 1,3 Ghz.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det er to vidt forskjellige teknologier og må for all del ikke sammenblandes.

En annen ting som ikke må "sammenblandes" er Centrino og andre prosessorer da Centrino ikke er en prosessor.

Lenke til kommentar

Celeron -m er egentlig mye av det samme som pentium -m. Det er den samme kjernen men halvparten av cachen er deaktivert, samt det er færre strømsparingsegenskaper.

 

Ytelsen er dermed ikke spesielt dårlig pr MHz, og varmeutviklingen er forholdsvis lav. Batterilevetiden derimot er dårligere enn Pentium -m maskiner.

Lenke til kommentar

har sett et par tester av celeron-m, blant annet på dinside.no og den yter ikke så mye dårligere enn en vanlig pentium-m prosessor. hovedforskjellen er som nevnt tidligere halvparten så mye cache (dobbelt så mye som vanlig celeron) og strømsparingen er redusert til at du kan velge hastighet på cpu i bios, den klokker seg ikke ned og opp ved behov som vanlig pentium-m. batterielevetiden blir da også noe dårligere enn pentium-m, på nivå med pentium4-m...

 

 

tbend skrev:

Celly er vel ikke det samme som centrino.... Vil si en centrino er en oppgradert p4 som bruker mindre strøm og har litt flere finesser når det gjelder å spare strøm.

Celly er og forblir celly..... 

 

såvidt jeg vet er ikke pentium-m basert på p4-kjernen men på p3-kjernen med noen ekstra funksjoner som SSE2, strømsparing etc og ikke minst mye større cache....

 

 

jeg ville sagt det var en bra skolepc da den er ganske rimelig og ikke støyer, pluss at batterilevetiden er helt godkjent... :) om du ikke stiller allverdenskrav til rå ytelse så er den et bra kjøp!

Lenke til kommentar
jeg ville sagt det var en bra skolepc da den er ganske rimelig og ikke støyer, pluss at batterilevetiden er helt godkjent...  om du ikke stiller allverdenskrav til rå ytelse så er den et bra kjøp!

 

Takker, var akkurat det jeg lurte på.

 

Til skole mener jeg det er det to ting som teller, støy og batterilevetid.

Det har jo så langt vært umulig å få til under 10000 kr.

Kapasitet er jo et ikke tema i skolesammenheng,

var derfor jeg syns denne var litt interessant.

 

Men det er ingen her som har erfaringer med den nevnte modellen?

Lenke til kommentar
Det er to vidt forskjellige teknologier og må for all del ikke sammenblandes.

En annen ting som ikke må "sammenblandes" er Centrino og andre prosessorer da Centrino ikke er en prosessor.

Det er helt rett. Centrino er vel hele teknologien som inkluderer Pentium -M prosessor i tillegg til andre ting. Jeg burde nok vært klarere og sagt Pentium M. :),

 

I tillegg er det helt rett at en Celeron -M har grei ytelse. Jeg er tydeligvis litt sveiseblind i dag og så kun celeron. Jeg ber ydmykt om unnskyldning. :p

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
en vanlig p4 har vell 800mhz mens en celeron har 533mhz

 

 

å d er jeg bra sikker på!!!

for jeg har hatt en celly i 1 år.......

 

ikke kjøp celeron    

 

Har ikke celeron 400fsb?

Jo.. Celeron -M har 400 FSB hastighet og det samme med Pentium -M såvidt jeg vet.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...