Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen kopierer av meg og pc'en restarter...


Anbefalte innlegg

Tittelen sier det meste. Noen som har løsning på problemet. Jeg har ikke på firewall, har ikke noe virusprogram og er koblet til et trådløst nettverk samt et vanlig nettverk der jeg gir internet til andre pc'er fra det trådløse nettverket.

 

Kan dette være et virus eller? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er tilkoblet internett uten noen form for beskyttelse (brannmur og antivirus), så bør du installere det snarest, sammen med full Windows Update alle maskiner i nettverket. Det finnes gode gratisutgaver av begge typene. Følgende artikler gir det meste du trenger for å beskytte deg:

http://www.programmer.no/art.php?artikkelid=7760&side=4

http://www.programmer.no/art.php?artikkelid=7249

http://www.programmer.no/art.php?artikkelid=3954

http://www.programmer.no/art.php?artikkelid=7209

 

Skjønner ikke at noen tør å kjøre uten beskyttelse. Før man vet ordet av det kan man ha maskinen full av dritt. Kan ikke tenke meg det er hyggelig å prøve å forklare seg etter å blitt vekket kl. 6 om morgenen av noen byske politifolk, i aksjoner tilsvarende den vi nylig har sett.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke at noen tør å kjøre uten beskyttelse.  Før man vet ordet av det kan man ha maskinen full av dritt.  Kan ikke tenke meg det er hyggelig å prøve å forklare seg etter å blitt vekket kl. 6 om morgenen av noen byske politifolk, i aksjoner tilsvarende den vi nylig har sett.

Ikke bare det, men det er nettopp slike uansvarlige folk som bidrar til å spre virus og annen dritt ! :thumbdown:

 

Helt utrolig at det går an å være så totalt likegyldig, når det finnes ufattelige mengder av GRATIS !!! sikkerhets-software..... Ta en kjapp titt på denne linken, eller Dagbladet fra tidliger denne uken.

 

Det har kommet mange forslag om å bøtelegge de som ikke sikrer PC`en sin, og dermed bidrar til å spre virus. Et utrolig bra forslag, men bare så synd at det ikke er praktisk mulig å gjennomføre.

Lenke til kommentar

Offtopic:

 

Det er vell hver enkelt ISP som har som jobb å sikre at brukerene er beskyttet, ikke brukeren selv. Internett er fritt, det er ingen som kan kreve at jeg legger inn et antivirusprogram eller en brannmur.

 

Hvis du spør bestefaren din (om han bruker nettet) om hva virus og spam er så er han sikkert et spørsmålstegn. Skal du da bøtlegge han fordi han ikke er oppdatert?

Endret av hanscats
Lenke til kommentar
Det er vell hver enkelt ISP som har som jobb å sikre at brukerene er beskyttet, ikke brukeren selv. Internett er fritt, det er ingen som kan kreve at jeg legger inn et antivirusprogram eller en brannmur.

Har du lest abonnementsvilkårene til ISP'en din? Ser ikke sån ut. Internett er ikke fritt. Loven gir begrensninger i hva du har lov til å sende ut på nettet, begrensninger på hva du har lov til å laste ned og forbud mot datasnoking osv. I tillegg har hver enkelt ISP som regel bestemmelser i abonnementsvilkårene for hvordan og hva du kan bruke det abonnementet til som er strengere enn loven. Dette kan de gjøre, fordi du som kunde aksepterer vilkårene ved tegning av abonnement. Ellers får du ikke tegne abonnement. Som et eksempel, så har jeg de siste månedene fått tilbakemelding om at minst ti abonnementer har fått dette stengt som følge av virusspredning etter klage fra meg, når de ikke har fulgt opp den første advarselen de får.

Lenke til kommentar

Synes det er egentlig litt galt å straffe abonnentene på den måten.

Det er ikke abonnenten som er roten til alt ondt. Det er som lager viruset.

 

Det er jo som influensa, skal jeg få bot for at du har fått influensa av meg? ihverfall siden jeg ikke har tatt influensa vaksine? tror ikke det. og i dette eksempelet er det jo ingen slemminger som har startet viruset engang!

 

La oss heller bruke våre felles kunnskaper (du også sofTest) til å ta ondet ved roten ikke de uvitende smittede.

 

(JA jeg har antivirus :p)

 

EDIT:leif

Endret av hainz
Lenke til kommentar
Offtopic:

 

Det er vell hver enkelt ISP som har som jobb å sikre at brukerene er beskyttet, ikke brukeren selv. Internett er fritt, det er ingen som kan kreve at jeg legger inn et antivirusprogram eller en brannmur.

 

Hvis du spør bestefaren din (om han bruker nettet) om hva virus og spam er så er han sikkert et spørsmålstegn. Skal du da bøtlegge han fordi han ikke er oppdatert?

Jeg er målløs ! Tenk å være så "svett i nippelen"..... Det er selvfølgelig lover og regler på nettet, akkurat som i alle andre samfunn. Forresten så ville jeg bøtelagt han, ja !

 

Det var ikke påbudt med sikkerhetsbelte i bilen før i 1968 heller, men han ville uansett fått bot om han ikke hadde brukt det.

 

Vet du hvorfor ? Fordi det er uansvarlig !

Lenke til kommentar

Hehe, ikke gi noen bot til meg. Det er kompisen min som har problemet... :devil:

Han fikk nettopp pc cillin 2003 av meg så nå skanner vi etter virus.

 

Er selv stolt over å bare hatt 2-3 småvirus i 1 år :p

 

[edit] Og det var fritt for virus på pcen hans :hrm: ...noen andre forslag?

Endret av ÖzzY
Lenke til kommentar
La oss heller bruke våre felles kunnskaper (du også sofTest) til å ta ondet ved roten ikke de uvitende smittede.

Jaha, skal disse folkene bare få lov til å fortsette å sende ut virus, når de ignorerer varselene fra ISP'en sin? Jeg har ingen mulighet til å stoppe virusprodusenter, det er en oppgave for politiet, men jeg har mulighet til å stoppe de som sender meg virus. Og det har jeg tenkt å fortsette med. Ellers blir det bare værre for meg og andre de utsetter for smitterisiko. Når det finnes gratis verktøy til å beskytte seg med på nettet, og mange ISP'er også tilbyr sikkerhetspakker inkludert abonnementet, så er det ikke noen unnskyldning for ikke å beskytte seg.

Lenke til kommentar

Er ikke stor fan av firewall. Har aldri hatt bruk for d, d har ødelagt spillenettverket mitt i et halvt år før jeg en fant ut hva som var problemet. Nemlig pc cillins personal firewall. Tror ikke det vil fikse problemet til kompisen min heller...

Lenke til kommentar

Og la andre ha full tilgang til maskinen? Hvis det virkelig er slik at uvedkommende har tilgang til maskinen, så er brannmur det eneste som kan stoppe dette. Det er dessuten forskjell på brannmurer, ikke alle er like brysome. Personlige brannmurer hindrer dessuten at uautoriserte programmer tilgang til nettet. Brannmurer er ikke noe man har fordi man synes det er spennende eller gøy, det er et nødvendig onde.

 

Har dere forresten skannet etter spionprogrammer o.l.? Ad-Aware og Spybot S&D er to gode alternativer. Kjør begge.

 

Edit: Du bør også kjøre en online virusscanner. Noen virus lurer lokale virusscannere. HouseCall er et godt alternativ.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

jeg har også hatt samme problemet, det skjedde som oftest når pcn ble for varm fordi jeg drev me mer enn 2 ting samtidig, pluss at hvis noen henta noe fra pcn min på nettverket så bare blakkan ut... problemet her var harddisken, så sjekk om det bare er på nettverk den restarter... prøv f.eks å kjøre et spill og en benchmark test samtidig.....

Lenke til kommentar
jeg har også hatt samme problemet, det skjedde som oftest når pcn ble for varm fordi jeg drev me mer enn 2 ting samtidig, pluss at hvis noen henta noe fra pcn min på nettverket så bare blakkan ut... problemet her var harddisken, så sjekk om det bare er på nettverk den restarter... prøv f.eks å kjøre et spill og en benchmark test samtidig.....

Hva gjorde du for å fikse dette problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...