Gå til innhold

LCD eller CRT til cs!


Ducky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
CRT skjermen er en av markedets beste i den prisklassen mens LCD skjermen er en av de mindre bra (spesielt med tanke på at man kjører analogt signal), skal du gå for en LCD skjerm så bør du forsikre deg om at den har en DVI inngang.

Og hvorhen har du fått informasjon om at DVI gir bedre "ytelse" eller noe annet vissvass i spill?

 

DVI hjelper da vel kun forsåvidt i windows med tekst o.l. - det er der man ser hovedforskjellen.

Lenke til kommentar
CRT skjermen er en av markedets beste i den prisklassen mens LCD skjermen er en av de mindre bra (spesielt med tanke på at man kjører analogt signal), skal du gå for en LCD skjerm så bør du forsikre deg om at den har en DVI inngang.

Og hvorhen har du fått informasjon om at DVI gir bedre "ytelse" eller noe annet vissvass i spill?

 

DVI hjelper da vel kun forsåvidt i windows med tekst o.l. - det er der man ser hovedforskjellen.

Sannsynlig så har jeg en bedre informasjonkilde enn deg når det gjelder LCD!

 

Når du skriver: "DVI hjelper da vel kun forsåvidt i windows med tekst o.l. - det er der man ser hovedforskjellen." så vet man allerede litt om kunnskapsnivået ditt...

 

Jeg har ikke nevnt noe om "DVI gir bedre "ytelse" eller noe annet vissvass i spill?" på noen som helst måte men du får gjerne fortsette å fantasere videre og dikte opp andre utsagn som jeg ikke har uttalt meg om. :no::no::no:

 

DVI er en bedre løsning grunnet at bildekvaliteten er mye bedre på en digital inngang enn en analog.

Kjører man analogt på en LCD så blir signalbehandlingen slik: Digitalt signal fra skjermkort blir omgjort til analogt signal, dette signalet går videre til skjermen hvor det igjen blir omgjort til digitalt signal igjen. Kjører man med DVI så slipper man dette da signalet er digitalt hele veien og det er en mye bedre løsning uansett hva du har "lært" om skjermteknologier.

 

Hvis du googler litt ang. DVI vs analog så lærer du nok fort mer på 10 sek enn det du har lært om LCD skjermer i hele ditt liv...(Og muligens kjøpt en LCD med DVI istedet for den analoge LCD skjermen som du betalte dyrt for) :laugh::laugh::laugh:

Endret av norrick
Lenke til kommentar

Og hvorhen har du fått informasjon om at DVI gir bedre "ytelse" eller noe annet vissvass i spill?

 

DVI hjelper da vel kun forsåvidt i windows med tekst o.l. - det er der man ser hovedforskjellen.

Har du testet en dvi og vga skjerm side om side? Du har rett i at dvi ikke gir raskere responstid, men det er STOR forskjell i billedkvalitet, skarphet, fargegjengivelse og lysstyrke! I spill er jo disse egenskapene viktige de også..

 

Hvis valgene står mellom BARE de to, ville jeg kanskje gått for crt'n, ettersom man burde legge i litt ekstra penger i en lcd for å få nettop dvi.

 

Sitter selv med en q17s og spiller temmelig mye fps spill.. Vil aldri bytte tilbake til crt.

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar

En vanlig 17" CRT til en stor høvding duger da mer enn nok til CS. Sitter selv med LCD, og jeg, som Zamoht, vil aldri bytte tilbake til CRT! :)

 

Cleartype gjør tekst mer enn skarp nok for meg. Det er prisen som er den store differansen. Du kan kjøpe den iiyama-skjermen til 3k eller en billig 17/19" CRT til 1.5k. Valget er ditt. For CS ville jeg valgt sistnevnte.

Lenke til kommentar

Jeg har testa 2x hyundai 17" skjermer. En med DVI, en UTEN DVI. Selvfølgelig har jeg ikke et lager med lcd skjermer så det er det eneste jeg får testa.

 

For å si det sånn merka jeg kun forksjell på skarphet og billedkvalitet i windows. I spill var det mer eller mindre det samme, så minimale forskjeller (hvis ingen).

Lenke til kommentar
Jeg har testa 2x hyundai 17" skjermer. En med DVI, en UTEN DVI. Selvfølgelig har jeg ikke et lager med lcd skjermer så det er det eneste jeg får testa.

 

For å si det sånn merka jeg kun forksjell på skarphet og billedkvalitet i windows. I spill var det mer eller mindre det samme, så minimale forskjeller (hvis ingen).

Ikkje at eg har testa alle LCDskjermer som finnes på markedet.

Men ein kan vel sei at viss tell opp alle skjermane som har vore til test her på HW sidan den store LCD testen del 1, så har du ca kor mange skjermer eg har hatt hendene på.

 

Kor stor forskjell mellom VGA og DVI er veldig avhengig tre faktorer, (forenkla)

Desse tre er:

kvaliteten på vga signalet,

Kvaliteten på DVI signalet og

skjermens "kvalitet"

 

DVI gjer eit reinare/sterkare bilde , nokon vil bildet føles for skarpt

VGA gir meir blurete bilde,

Når skjermens kvaliteter ikkje strekker til for å gje den bildekvaliteten som DVI skal kunne gje så minsker forskjellen mellom bilde på vga og dvi.

 

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Det spørs vell litt på hvor godt LCD skjermen er i non-native modes. Nå spiller ikke jeg CS, men jeg har forstått det slik at mange spiller med meget lave oppløsninger. Og da kan det nok godt hende at man får en bedre spille-følelse med en CRT skjerm.

Selv har jeg en Hitachi CML174SXW 17" LCD skjerm og en Hansol 930D 19" CRT skjerm. Det er ikke noe ghosting å spore i fps'er med LCD'en, men problemet med min LCD er at den er forholdsvis dårlig på mørke farger, og derfor bruker jeg CRT'en som spilleskjerm i en del spill. (Dette er nok ikke et problem med nyere skjermer).

Lenke til kommentar
Har en 20,1" Fujitsu med 25ms responstid. Den er bedre på cs enn en 19" CRT.

Testet forresten litt med forskjellen på DVI og analog... DVI gir vanvittig mye bedre bilde!!!

skjønner ikke helt hvordan lcd'en din kan være bedre enn en crt i cs. I fps spill så har crt'ene overtaket grunnet lav(ere) ms, men lcd skjermer har jo sine sterke sider også, men tror ikke fps spill er et av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...