Gå til innhold

Bruke antistatisk armbånd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med respekt å melde: Det kan du faktisk ikke vite..

Mange av skadene man skaper ved å ikke bruke armbånd viser seg ikke før en uke, en måned, et år etter at man monterte det, fordi det blir degradert, og dårligere over tid, gjerne fordi kortslutningen bare skadet kretsene, i stedet for å brenne helt over dem.

Tviler ikke på at det funker ok en stund, men min påstand er at på sikt blir det dyrere fordi ting går i stykker fortere.

En annen ting er at jeg bruker som oftest ikke armbånd når jeg fikler med mitt eget utstyr, men jeg pleier å være nøye på det når det er andres/kunders maskiner..

Lenke til kommentar
bare "jord" deg selv før du setter i gang, for å fjerne evt statisk elektrisitet du har i deg, og unngå å ha pcn på et teppe når du durer inni.. jording kan du gjøre ved å feks ta på krana på kjøkkenet :)

Eller ta hånda på strømforsyneren når den er tilkoblet strøm.

Lenke til kommentar
bare "jord" deg selv før du setter i gang, for å fjerne evt statisk elektrisitet du har i deg, og unngå å ha pcn på et teppe når du durer inni.. jording kan du gjøre ved å feks ta på krana på kjøkkenet :)

Og på turen fra kjøkkenet til PCen er du blitt oppladet igjen ;)

 

Eller ta hånda på strømforsyneren når den er tilkoblet strøm.

Den må være koblet til en jordet kontakt for at det skal ha noen virkning.

 

Jeg vil anbefale dere å bruke ESD-beskyttelse når dere arbeider med elektronikk. Som dsgf sier, merker du ikke skadene før måneder eller år etter at arbeidet er utført.

Lenke til kommentar

Hei

 

Bruker alltid handlenke når jeg mekker i PC'n etter å ha knekt et skjemkort pga. statisk elektrisitet. Koster en hundrelapp og spare oss andre for økter priser på web'n når dere må returnere defekte kort. Det finnes ikke noe som heter gratis lunch så reklamasjonskostnadene dyttes bare tilbake til oss kjøpere som må betale gildet.

Lenke til kommentar
Hei

 

Bruker alltid handlenke når jeg mekker i PC'n etter å ha knekt et skjemkort pga. statisk elektrisitet. Koster en hundrelapp og spare oss andre for økter priser på web'n når dere må returnere defekte kort. Det finnes ikke noe som heter gratis lunch så reklamasjonskostnadene dyttes bare tilbake til oss kjøpere som må betale gildet.

Knekt et skjermkort grunnet statisk elektrisitet?

Lenke til kommentar
bare "jord" deg selv før du setter i gang, for å fjerne evt statisk elektrisitet du har i deg, og unngå å ha pcn på et teppe når du durer inni.. jording kan du gjøre ved å feks ta på krana på kjøkkenet :)

 

Da vil alt ha samme potensiale.

Nei nei, bare du reiser deg opp av sofaen eller stolen kan man bli oppladet nok til å overføre en lite hyggelig høyspent ladning til komponentene.

 

Ta å kjøp deg en armbånd, og hvis du er ekstra nøye et underlag som du kan ha det su skal koble oppå. (underlager er kolbet til armbåndet og komponentene er på underlaget.

Lenke til kommentar
For å si det sånn: Hveit du hva du gjør, trengs ikke slikt.
Problemet er bare at spenning ikke har peiling på hva du gjør.... det skal utrolig lite til før du er så uheldig og blir anti-statisk.

 

Ta det fra en som vet det: Bruk anti-statisk armbånd hvis du vil være helt sikker. Og det vil du vel når du driver og modder ditt nye x800XT kort til 5000,-. ;)

 

Som en nødløsning så kan man, som mange skriver over, ta i PSU eller kjøkkenkran eller noe slikt. Får håpe dere ikke har jordingsfeil i huset eller noe da!

Lenke til kommentar
Med respekt å melde: Det kan du faktisk ikke vite..

Mange av skadene man skaper ved å ikke bruke armbånd viser seg ikke før en uke, en måned, et år etter at man monterte det, fordi det blir degradert, og dårligere over tid, gjerne fordi kortslutningen bare skadet kretsene, i stedet for å brenne helt over dem.

Tviler ikke på at det funker ok en stund, men min påstand er at på sikt blir det dyrere fordi ting går i stykker fortere.

En annen ting er at jeg bruker som oftest ikke armbånd når jeg fikler med mitt eget utstyr, men jeg pleier å være nøye på det når det er andres/kunders maskiner..

 

Kanskje det er det som har skjedd med min cpu!.. den er blitt meget vissen i det siste.... :laugh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...