Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Eksamensoppgave: IKT-satsing ved Vik barneskole


Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke CAT6?

Hvertfall mellom BYGG A og BYGG B

Kanskje også fiber?

 

cecolon, lager du et bilde over "skolegården" ?

Joda, mente egentlig cat5e eller bedre.

 

Fiber kan være fint det, men det er en ganske kostbar investering for en liten skole. Fordelen da er at du har et meget fremtidsrettet nettverk, der oppgradering skal gå knirkefritt i mange mange år.

 

Som noen før meg sa. Kjøp av PCer fra HP e.l. anbefales på det sterkeste. Da får man en fin garanti (de kommer og fikser PCen for deg bl.a). Dette er veldig mye greiere enn å sende en PC med posten.

 

Har selv vært lærling ved en videregående skole der vi hadde nesten akkurat den samme problemstillingen som i oppgaven her. Tynne klienter kan være en løsning, men dette krever som regel et ganske bra lokalnettverk.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at flere her nevner "det holder med duron 1800" osv... De bør holde iallefall 3 år og slik som IT industrien utvikler seg så burde man satse på noe bedre, kanskje hakke dårligere enn det beste. Erfaringsmessig så er det dette som gir mest for pengene, men alle vet hvor trange skolebudskjet er.

 

Ghost er et herk å drive med på maskiner med forskjellig hardware. Må nesten lage et image til hver pc, iallefall like.

 

Og dropp det å bygge selv. Du kommer til å bli trukket for dette. Velg en pc fra Dell eller lignende hvis du skal ha noe oppsett. Eller bare sett opp minimumskrav på hva en ny pc må ha av hardware...

 

Hvis de 2 byggene bare er 13 fra hverandre så trenger man ikke mer en cat5e. Nå vet ikke vi linje ut, men man kan anta at det ikke er mer enn 10mbit... så hvis du finner noen gbit routere så skal det holde finfint...

Lenke til kommentar

Tar bare enkelte elementer jeg festet meg ved, alt for mye å gjøre på til at jeg egentlig skulle sitte å gi gode råd :)

 

Med mindre det er OVER 100 meter mellom inntakene på de bygningene som skal i nettverk med hverandre, så er fiber OVERKILL.

 

Biblioteket: Har disse maskinene et ganske likt oppsett? Vel, kjør inn tynnklienter på de, (helst noe med linux/bsd) så slipper man å ta seg av de samtidig som de kan fint brukes til internett og generell informasjonssøking + litt skriving.

 

Datarom: her kan man sette inn litt kraftigere HW, men "husk" å velg en slik løsning at det ikke er eksterne skjermkort på de, for da vil de være i kategorien "grei til kontor, fubar for spill". Windows 2000/XP kan være en grei løsning der, forutsett at man tar i bruk ghosting eller tilsvarende.

 

Lærerrom: finn flere kraftige datamaskiner og sett de der.

 

Kabler: skift ALLE kabler til cat5e eller bedre, sparer mye problemer ved (ny)oppsett.

 

Optimalt sett så skulle alle maskinene gjerne kjørt det samme systemet (en slags tynnklient), slik at elever/lærere kunne ha logget seg inn på en egendefinert konto der man har tilgang til det man skal ha og litt lagringsplass(og epost og slikt)

Epostadresser bør generes av de 3 første bokstaver i for og etternavn + "." +4-5 random tall "@" elev/lærer.skolenavn.no (Du slipper mye spam da:D )

 

mm

Lenke til kommentar

skolen min har kanskje 40pcer uten de som som lærerne bruker,

de har 2.6ghz celleron, 256mb, 60gb og 17" LCD skjerm.. og dvdrom

 

jeg går i 9ende på en ungdomskole i trondheim

 

+++de har dritt mye utstyr som de ikke bruke så glemte jeg å si

vi har 9 laptoper fra IBM

Endret av ATi-Radeon
Lenke til kommentar

Duron 1600 MHz og hovedkort med integrert skjermkort. Holder i massevis til kontorarbeid.

 

Jada, til kontorarbeid duger det fint. Men hvorfor i all verden skal man begrense seg til kontorarbeidmaskiner.

De fleste her har nok gått skole, og jeg vedder på at det er svært få av oss som kan erindre et datasystem som var særlig bra.

Etter min mening har det nesten gått automatikk i at skoler ikke skal ha bra forhold...og slik forblir situasjonen, dessverre. Mest fordi bevilgningene er for små, men at de ansvarlige i skolen til stadighet trenerer oppgradering av maskiner fordi "man trenger ikke så mye" er også en hindring.

Jeg har aldri vært innom et datarom i norsk skole uten å vente _evigheter_ (5-10 minutt ekstra) på lasting av winblows, programmer, lagring, lukking av programmer og winblows - prosesser som samlet burde ta maks 2-3 minutt på en litt eldre maskin.

Hvorfor? fordi maskinene suger. På min skole har vi ett sett med "nye" maskiner. Hah! Kyss meg der sola aldri skinner!

Møkk, kaller jeg dem. Det eneste som er bedre på dem er at skjermen ikke bare fungerer på halve siden (slik som på de eldste maskinen)

Etter min mening er AMD Athlon XP 2500+ langt ifra for mye. Dårligere er nesten en fornærmelse...

Noen sier at maskinene skal holde en tre år. (realiteten er vel nærmere 6-10 år, i noen tilfeller mer, med dagens bevilgninger)

 

Om man bekymrer seg for at elever/andre skal bøffe prosessorer m.m, så LÅS maskinene. Sleng noe sikkerhetsgreier rundt den, det er da ikke så forbasket vanskelig?

Bare se her. Bøffesikkert "julegavedesign" som tok meg et øyeblikk i paint. Hele greien bare nagles til pulten den står på.

(selv om den røde ramma på bildet er veldig stor, trengs den ikke vært så tykk, det blir bare dyrt med tanke på materialer)

 

-ikke tenk på å skaffe det billigste hele tida

Helt enig.

 

Så en ting til: du bør vurdere å skaffe minst 1 maskin, aller helst et par til, som har cd-brenner.

Noen vil garantert rope "unødvendig! hvor ofte trenger man den?"

Vel, jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg og lærerne har hatt behov for å kopiere/brenne en cd (alltid til undervisningsopplegget, hjemmebrenning fikser jeg selv) og ikke hatt mulighet til det (greit, vi har en cdbrenner fra steinalderen som bruker omkring en time på å brenne en lydcd...og når den er ferdig er platen ubrukelig, hurra...) :thumbdown:

Og de gangene man trenger den, står man der og ønsker man hadde en eneste en til å få gjort jobben.

Lenke til kommentar

Duron 1600 MHz og hovedkort med integrert skjermkort. Holder i massevis til kontorarbeid.

 

Jada, til kontorarbeid duger det fint. Men hvorfor i all verden skal man begrense seg til kontorarbeidmaskiner.

Fordi det er noe som heter penger? På skoler er det ikke meningen at man skal spille...Derfor holder det, i de fleste tilfeller, i massevis med en pc som er rask nok til kontorarbeid...

 

CD-brenner kan være greit å ha.

 

Personlig, har jeg ganske gode erfaringer med data og skole fra VGS og opp.

Lenke til kommentar

Syns ikke det var så dumt med tynnklienter til elever, og kanskje ha tykk til lærere. Man sparer penger ved å unngå å kjøpe inn så dyre pc'er. Ja lisenser kommer i tilegg, men når man veier alt opp tror jeg det lønner seg. (noen som vet sånn ca pris til lisens etc?)

 

Pcene på en barneskole skal jo ikke brukes til noe annet en word(eller liknende), internett eksporer (eller liknende!), og kanskje noen få små lek og lær feks matte programmer...Dette er barneskole! Man skal ikke spille quake3 eller jobbe med tunge grafiske arbeid... Pcer med mer enn 2 GHz synses jeg seriøst er i meste laget for en barneskole, for såvidt ungdomsskole også.

 

med tynn klienter blir også administrering/konfigurering etc lettere. man tar lettere backup av filer og programmer, og man slipper ghosting av mange forskjellige PCer. Husk at det var viktig med "lett å tilbakestille oppsett ved krasj av PC".

 

Skolen skulle også ha hjemmeside, og kan derfor ha egen webserver. Men med den linja dem har nå, bør de heller ha hjemmesiden hos noen andre (noen som vet pris etc?). Linja det står dem har, bør de oppgradere, slik at man slipper å sitte i evigheter på ei side når "alle" surfer.

Under punktet "mailadresse til alle lærere og elever", :hmm: er jeg ikke sikker på hva man bør si. Noen som vet noe lurt?

 

Noen som har anbefalninger eller synspunkter med OS på pc og server?

Lenke til kommentar

Sjekk f.eks. domeneshop.no for priser på webhotell.

 

Ang. mail finnes det vel to løsninger - "outsource" det til en ekstern leverandør eller kjøre egen server. Her bør en vurdere etter pris og kunnskap. Jeg vil tro at å la en ekstern leverandør ta seg av det kan være greit mht pris og stabilitet, men det kan bli tungvint hvis en må oppdatere 100 emailadresser hvert år via et webinterface. Nevn derfor at leverandøren bør ha en mulighet til å f. eks. få en liste over brukernavn og så generere adresser etter dette.

 

For priser på programvare kan du se www.softtrade.no og www.ravenholm.no, men husk at programvare blir billigere dersom du kjøper inn stort, og skoler sannsynligvis har ytterligere rabatter.

Lenke til kommentar
[quote name='BlinkyBill' date='10/06/2004 : 13:02'] [quote]
Duron 1600 MHz og hovedkort med integrert skjermkort. Holder i massevis til kontorarbeid.
[/quote]

Jada, til kontorarbeid duger det fint. Men hvorfor i all verden skal man begrense seg til kontorarbeidmaskiner.

++ (reduserer quote)
[/quote]
Forskjellen mellom en Duron 1.6 GHz og Athlon XP 2500+ kan neppe være stor når man bruker datamaskinene til de oppgavene den skal ha i denne sammenhengen. MHz eller ytelse har jeg en følelse om at det er mindre viktig enn det var tidligere.

Når vi får se Duron med NX-bit (no more blaster/sasser ++(krever OS støtte)) på NForce 3 250 (Firewall mulighet, kan vurders om det er nødvendig) så har man sikkerhet i massevis til en god penge. Sikkerhet er viktigere enn ytelse i en bedrift og før ytelsen igjen kommer stabilitet.

Igjen, visst vi ser på utviklinga så er det for det meste dataspill/utvikling/kraftig mulimedia som krever mer og mer av alle komponenter. Programmene som er i daglig bruk krever mer minne for det meste. Så maskinvaren bør holde ei stund.

Som en tankevekker: Det som er dumt er å skaffe noe som ikke er kompatibelt med fremtiden til en dyr penge i dag. Tenker på 64-bit, men dette er vel noe man heller bør tenke på i senere tid da det egentlig ikke er noe problem i dag (eller dette ti-året?).
Lenke til kommentar

Ja det er sant, jeg bør vel vurdere 64-bit samt de nye soklene fra amd. ht (p4) bør jeg vel også ha med.... uff, dette kan jeg ikke så mye om :cry: får vel lese litt da ;)

 

edit: fremføringen skal være på 15 minutter, pluss 15 minutter til spørsmål fra sensor/faglærer. kan altså ikke presse inn så utrolig mye heller!

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Som en klok person sa før meg; Tynnklienter kan være fint det, men lisenser koster penger. Og nei, det er ikke nødvendigvis bare å bruke noe open source-greier. Her skal det være lett å vedlikeholde, enkelt å bruke, lett å få support.

 

Hvis man skal bruke ghost må man ha en noenlunde lik maskinpark. Slik jeg ordnet det da jeg var lærling var at jeg satte like maskiner på samme rom. Et ghost-image for hvert rom. Hvis dette ikke går kan ghost være tidkrevende.

 

En annen løsning (noe jeg også har prøvd) er at man bruker slike Teachers Smartcard eller andre løsninger fra Moonscape. Problemet her er a) Det koster en god del penger b) Det virker ikke helt knirkefritt.

 

Hvis en PC kun skal brukes til kontorarbeid kan det være lurt med et så dårlig skjermkort som overhodet mulig. Dette forhindrer at ungene bare sitter å spiller, men det kan bli et problem hvis ny programvare trenger litt bedre skjermkort (lek&lær-spill f.eks).

 

Tynne klienter får også et problem hvis nettverket går ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...