Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppholdstillatelse i Norge - etter hvor lang tid?


panzerwolf

Anbefalte innlegg

Ei venninne av meg (fra utlandet opprinnelig) har blitt trua av norske myndigheter med utkastelse. Hele saken virker egentlig som at en saksbehandlerfjott har kjeda seg på kontoret en dag og finni fram noen gamle saker for å lage litt f**nskap...

 

Men jeg har et par spørsmål i forbindelse med dette som jeg håper noen med litt juridisk kompetanse kan svare på:

 

Hvor lenge må man ha vært gift med en nordmann før man har krav på permanent oppholdstillatelse? Jeg tror det er tre år og mener hun har vært gift i fire.

 

Hvor lenge må man ha bodd i Norge (med oppholdstillatelse) får å få permanent oppholdstillatelse? Selv mener jeg det er sju år. Om det er så, telles også tida som går med til saksbehandling ved klage på utkastelse?

 

Til info kan jeg si at hun snakker bra norsk, har fast jobb og har ALDRI kosta Norge noe ekstra...

 

Håper noen har litt juridisk ammunisjon å bidra med... Blir så sint når koselige, uskyldige personer blir behandla sånn mens andre banditter for bli! :angry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som det er litt forvirring ute og går. Du nevner 7 år. Da tenker du sikkert på kravet for å søke om statsborgerskap som er endel anderledes enn oppholdstillatelse:

 

Gyldig oppholdstillatelse

Personer som har gyldig oppholdstillatelse i Norge, kan søke om norsk statsborgerskap ved søknad til Utlendingsdirektoratet.

Utlendingsdirektoratet kan innvilge norsk statsborgerskap hvis søkeren blant annet oppfyller følgende betingelser:

- er over 18 år

- har bodd i landet sammenhengende de siste syv årene

- har god vandel - dvs at søkeren ikke har vært straffet (vandelskravet)

- ikke har vesentlig bidragsgjeld

- I utgangspunktet stilles det krav om at søkeren har dokumentert sin identitet.

 

Du finner masse info på UDI sine sider: www.udi.no

 

 

:Edit regler om ektefeller:

 

Hvis søkeren er gift og bor sammen med en norsk borger, må tiden han/hun har bodd i Norge og tiden de har vært gift, tilsammen være åtte år. Søkeren må minimum ha bodd i Norgede de siste to årene. Eksempel: Hvis søkeren har vært gift med en norsk borger i fire år og de har bodd sammen i Norge hele denne tiden, regnes den totale tiden som åtte år i forhold til denne regelen (søkeren bør merke seg den vanlige syv års regelen som i noen tilfeller kan være gunstigere).

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Ja, takker, var vel heller statsborgerskap jeg mente med permanent oppholdstillatelse. Hun er vel 1-2 år unna sju års bosetting, ellers er vel de andre kravende oppfyllt så vidt jeg veit.

 

Takk for svar! Håper på flere bidrag. God natt, jordboere...

 

EDIT: Takker for tillegget om ekteskap! Skal høre med henne om litt detaljer rundt ekteskapet hun var i, kanskje det holder.

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar

Man kan søke om permanent oppholdstillatelse etter at man har bodd lovlig i norge i 3 sammenhengende år. F.eks. ved ekteskap. Man må søke om oppholdstillatelse hvert av disse tre årene. Har man fått oppholdstillatelse i disse årene så får man også permanent oppholdstillatelse (som regel).

 

Statsborgerskap kan man søke om etter 7 sammenhengende år. Man må da avgi en "prøve" for å se om man er "god" nok.

 

 

des,OUT!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...