Gå til innhold

Monster cable? Eller nordost?


Anbefalte innlegg

Hei :^)

Skal kjøpe kabler mitt stereo oppsett og trenger følgende:

Signal Kabel 1m

Signal Kabel 1m

Signal Kabel 4m

Banan :D

Høytalerkabel 2*3m

3,5mm jack til RCA analog kabel

 

Planlegger å bruke ca 1500-2000kr tilsammen.

Skal brukes sammen med HK 3380 og Proson R63 mkII.

 

 

Noen forslag her selv som jeg har hørt skal vere bra til rock, metal & lignende, som jeg hører mest på.

 

Monster Cable 1 m (Signalkabel)

 

Monster Cable 4m (Signalkabel)

 

Monster Cable 2*3m (Høytalerkabel)

 

Monster (Banan)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke noe grunn til at du ikke skal kjøpe de du har funnet der, hvis det er prisen du er villig til å gi for det. Det er mange som mener man skal bruke ca 10% av anleggets verdi på kabler.

 

Jeg synes det er vanskelig å velge kabler til hifi utstyr. Skal man høre på selgerene i butikken, stole på innlegg i ulike forum osv.. Jeg har hatt masse ulike kabler i anlegget mitt for å finne den magiske kombinasjonen. Har brukt flere tusen på det faktisk. I ettertid virker dette som penger rett ut av vinduet. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hører noe særlig forskjell på ulike kabler i samme prissegment. Jeg klarer ikke skille f.eks Nordost Solar Wind singalkabel og Tara Labs Prism 2200i, som jeg har liggende her i en blindtest. Jeg har egentlig gitt litt f i det, og slått meg til ro med det siste jeg kjøpte. Det høres bra ut, og jeg gidder ikke bruke mer penger på det.

Lenke til kommentar

for "oss" vanlige, som bare er glad i god musikk. Å ikke vil sitte å finne feil i innspillinger etc. Så er vel egentlig poenget å bare bli kvitt de lakris lissene som følger med. Men det er som med alt annet, du får det du betaler for. Men som peterman sa, en god tommelfingelregel er 10-20% av anleggets verdi. Men for all del, for oss dødelige så er nesten alt bedre enn de vanlige lakris lissene.

 

Monster cable leverer gode kabler de, har vært lenge i bransjen. Nordost er vel hakket dyrer igjen tror jeg.

Lenke til kommentar

Høres ut som mange kroner ut av vinduet.

 

Av en eller annen grunn pleier vi ikke å bruke noe mer enn en "vanlig" Belden signalkabel til 3,50 pr meter når vi bygger lydstudio.

Kan ikke helt tenke meg at en kabel med lurium123 og forgylte plugger er noe godt kjøp. :no:

 

For en helt vanlig lineær overføring av lyden fra en, til en annen av komponentene i ditt oppsett kan ikke en dyr kabel gjøre noe fra eller til, det eneste den kan gjøre er å legge til noen L, C eller R komponenter i signalveien som gir noe som i enkelte tilfeller kan oppleves som bedre lyd.

 

Dersom du virkelig mener å kunne høre forskjell mellom forskjellige signalkabler bør du uten tvil kjøpe de du har mest tro på selv - det er i troen den hørbare effekten eventuellt ligger.

 

Skulle du mot all formodning være en av de stakkars menneskene som virkelig er i stand til å høre forskjellen mellom de forskjellige kablene har du et problem - da må du enten på avvenning, eller bruke ufattelig mye mer penger på et skikkelig anlegg.

 

Lykke til med valget

Lenke til kommentar

Jeg har også brukt enormt mye penger på kabler de siste årene og har etter hvert funnet ut at det er bortkastede penger.Klarer rett og slett ikke høre forskjell i det hele tatt.Det som forøvrig er viktig med en kabel er tykkelsen,så bare pass på at du kjøper en kabel som er tjukk.Dette gjelder spesielt hvis du bruker veldig lange kabler.På et Hi-End anlegg er det nok viktig med gode kabler,men ikke på et anlegg til 10000 kr.

Lenke til kommentar

Jeg bruker egentlig litt blandet. Har forholdsvis billige kabler mellom PC'en og stereoanlegget. Men mellom CD-spilleren min og forsterkeren bruker jeg Nordost Solar Wind (Flatline, sølv), og dette er en løsning jeg er svært fornøyd med. Men så er det også veldig bra utganger på både CD-spilleren og forsterkeren også, da.

Lenke til kommentar

Har selv Norost på frontene, og Monster på alt annet inkludert bilde. Hadde Monster på frontene før, type runde med begge lederne i samme kabel, men da jeg byttet til Norost fikk jeg myyyyye bedre bass.. Trodde jeg ville merke det best i diskant-området, men hos meg ble det en tightere og dypere bass jeg merket best. Men.. Prøv deg frem, man får ofte ta med seg kabler på hjemlån.. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Høres ut som mange kroner ut av vinduet.

 

Av en eller annen grunn pleier vi ikke å bruke noe mer enn en "vanlig" Belden signalkabel til 3,50 pr meter når vi bygger lydstudio.

Kan ikke helt tenke meg at en kabel med lurium123 og forgylte plugger er noe godt kjøp. :no:

 

For en helt vanlig lineær overføring av lyden fra en, til en annen av komponentene i ditt oppsett kan ikke en dyr kabel gjøre noe fra eller til, det eneste den kan gjøre er å legge til noen L, C eller R komponenter i signalveien som gir noe som i enkelte tilfeller kan oppleves som bedre lyd.

 

Dersom du virkelig mener å kunne høre forskjell mellom forskjellige signalkabler bør du uten tvil kjøpe de du har mest tro på selv - det er i troen den hørbare effekten eventuellt ligger.

 

Skulle du mot all formodning være en av de stakkars menneskene som virkelig er i stand til å høre forskjellen mellom de forskjellige kablene har du et problem - da må du enten på avvenning, eller bruke ufattelig mye mer penger på et skikkelig anlegg.

 

Lykke til med valget

Verden vil som kjent bli lurt ;-)

Lenke til kommentar
Har muligens tenkt å kjøpe en Marantz CD5400.

Har en DVD spiller fra før av, men det var en sånn 2000kr elskjøp greie som jeg kjøpte for 3 år siden. Fornuften sier meg at jeg bør kjøpe noe nytt og bedre.

Er det fornuft i fornuften min?

Det må du nesten vurdere selv. Hvis du ikke er fornøyd med den du har, så bytt. Man kan jo alltids prøve bedre kabler på bilde om det er der du ikke er fornøyd. Byttet selv fra S-VHS til RGB-Scart mellom min Panasonic DVD-XV10 og Phillips 32PW9308, jeg ble veldig positivt overrasket over foskjellen i bildekvaliteten..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Klarer du å høyre forskjell på ein kabel til 20kr m og ein til 400kr m er du god spør du meg!

 

Mange HiFi-nørds er sikkert rimelig gode med tanke på å høre forskjeller på lyden. Den egenskapen er nok medfødt.

Men man begynner jo å lure når noen legger ut 14.000 ,- for 1,8 meter nettkabel til forsterkeren, CD spilleren osv. Ja, jeg sa NETTKABEL :scared: At det går billig uskjermet PN i veggene snakkes det ikke så høyt om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...