Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Senkesett godkjenning


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva man skal gjøre for og få godkjent senkesettet på biltilsynet?

 

Noen som nevnte at man måtte ha med papirer på at man hadde stilt lysene og at de ikke blendet.

 

Men er det noe mer man må gjøre eller er det bare montere det kjøre til biltilsynet og skrive ut nytt vognkort ?

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal holde å ha tüv godkjente fjærer. Du viser papirene du fikk med senkesettet og viser det til vegvesenet ved godkjenning.

Noen som nevnte at man måtte ha med papirer på at man hadde stilt lysene og at de ikke blendet.
Har aldri hørt noe om dette før.
Lenke til kommentar
har også hørt at du skal vise fram bevis for at du har justert lysene og kontroller hjulvinklene.

De sjekka ingen av delene på min bil, det var dog ikke biltilsynet som tok kontrollen.

 

Jeg har hørt at man må ha TÜV papirene i orden, pluss at biltilsynet skal kontrollere fjærene og se etter et nr. på de elns. Koster visstnok 500,-

Da får du senkesettet notert i vognkortet, noe som biltilsynet krever.

 

Har ikke prøvd dette selv, så jeg vet ikke om det praktiseres overalt.

Lenke til kommentar

Det er vel bare biltilsynet som kan forandre vognkortet vis du skal ha senkesettet i skrevet inn i vognkortet, noen som er kjekt vis onkel politi er litt vrange og ser at du har senkesett ved en kontroll, da forlanger de oftes at du godkjenner det vis du ikke har gjort det. Og er du ekstra heldig får du også bot.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Det er vel bare biltilsynet som kan forandre vognkortet vis du skal ha senkesettet i skrevet inn i vognkortet, noen som er kjekt vis onkel politi er litt vrange og ser at du har senkesett ved en kontroll, da forlanger de oftes at du godkjenner det vis du ikke har gjort det. Og er du ekstra heldig får du også bot.

Politiet kan ikke sjekke slikt. De har ikke peilig på den slags, det er derfor det er biltilsynet som tar seg av teknisk kontroll. Vet ikke hvordan de reagerer på at du blir tatt med tüv godkjent senkesett som ikke er skreve i vognkortet, men du sliter ganske kraftig hvis du kjører med kappede fjærer eller slike klemmer.

Lenke til kommentar

Var på biltilsynet med bilen min, Volvo 240 :love: for 2 år siden, viste bilen med de nye fjærene, samt viste frem pepirene på at de var Tüv godkjent. Og betalte et gebyr på rundt 500 spenn. Fikk deretter et nytt vognkort med innskrevet godkjent senkefjører :)

Fjærene senker 35mm, og jeg brukte standar gassdemper, demperene er fu... nå, :thumbdown: må bytte. Så nå blir det dempere fra Koni eller Bilstein :green:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...