Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Adsl-hastigheter på jordet!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er det som skjer egentlig?

Hva mener Bluecom med "anbefalt maksimal hastighet"?

BC sin 720 = 704 på kapaks, Catch har eget utstyr i sentralen og bryr seg ikke om ha Telenor måtte mene om hastigheter.

Med det mener de at linja di ikke vil bli godkjent for levering av høyre hastigheter enn 720/704 som også kapaks gir deg beskjed om.

Lenke til kommentar

Har vel lite å si om Catch har eget utstyr, det er da først og fremst teknologi<->distanse som har noe å si her. Det er distansen fra deg til sentral som fører til at du ikke får høyere hastighet fra Telenor&Bluecom, og så lenge det er snakk om ADSL også fra Catch burde du få de samme restriksjonene her.

Kanskje Catch ikke kjører noen distanse-sjekk før du faktisk bestiller?

Lenke til kommentar
Og kvaliteten på linja forteller vel ikke Catch meg før jeg har bestillt adsl fra de? så selv om jeg bestiller en 3000/512 kbps linje, så kan det hende jeg blir nedgradert. Den tregeste linja til Catch er jo på 1000/384 så uansett blir catch raskere.

Ring dem og hør om du faktisk kan få alle hastigheter. Catch kan fks bruke en annen variant av ADSL som senker kravene til distanse uten å faktisk kalle det noe annet.

Mange kaller fks SHDSL eller G.SHDSL for bare SDSL. I prinsippet er det forskjellige teknologier, men i praksis blir det helt likt for brukeren.

Endret av Domino
Lenke til kommentar
Den tregeste linja til Catch er jo på 1000/384 så uansett blir catch raskere.

 

Ikke hvis linja ikke takler mer enn 720, da vil du få en treig 1000kbps linje som du betaler for mye for.

F.eks. da jeg bestilte 1024 linje fra firstmile, fikk jeg ikke hastiheter over 400kbps, så tok kontakt og de sa at linjene ikke taklet mer enn 400kbps. Noe som er litt rart siden jeg istede for dette bestilte 720 linje fra bluecom, og de har ingen problemer med å levere alle 720kbitsene. Nå skal d sies at jeg er tilkoblet en undersentral, så det kan jo hende utbyggelsen til firstmile har skjedd på den sentralen undersentralen min er koblet til, og at avstanden derfor er for lang. Så det kan hende at bare fordi en leverandør ikke kan levere mer enn f.eks. 720kbps, så kan en annen det.

Lenke til kommentar

Det er hovedsakelig avstanden mellom deg og sentralen som betyr noe.

Og den vet jo leverandørene om når du oppgir telefonnummeret ditt!

 

Inntil 1km: 10-12 Mb/s

1-2km: inntil ca.3 Mb/s

3km: inntil 2 Mb/s

over 3km begynner det å bli problemer, og du får det de klarer. Typisk godt under 1 Mb/s

Lenke til kommentar
Det er hovedsakelig avstanden mellom deg og sentralen som betyr noe.

Og den vet jo leverandørene om når du oppgir telefonnummeret ditt!

 

Inntil 1km: 10-12 Mb/s

1-2km: inntil ca.3 Mb/s

3km: inntil 2 Mb/s

over 3km begynner det å bli problemer, og du får det de klarer. Typisk godt under 1 Mb/s

Disse verdiene stemmer ikke - og det er forøvrig også veldig forskjellig ut ifra hvilken teknologi som brukes.

Hadde fks ingen problemer med 5-6Mbps fra NGT med ca 3500m til sentralen.

Kvaliteten på linja har selvfølgelig også en del å si.

Lenke til kommentar

Humm, hvis jeg søker på SDSL på Kapaks så sier den at "Linjelengde sentral-endefordeler er for lang: 4822 meter" og at derfor sdsl ikke er tilgjengelig. Er det derfor jeg bare kan få 704 fra Telenor også? Så egentlig er det inget håp for raskere adsl?

 

Hvordan fungerer 704 fordelt på tre maskiner da? blir vel høy ping og tregt å sppille med?

Lenke til kommentar
Det er hovedsakelig avstanden mellom deg og sentralen som betyr noe.

Og den vet jo leverandørene om når du oppgir telefonnummeret ditt!

 

Inntil 1km: 10-12 Mb/s

1-2km: inntil ca.3 Mb/s

3km: inntil 2 Mb/s

over 3km begynner det å bli problemer, og du får det de klarer. Typisk godt under 1  Mb/s

Disse verdiene stemmer ikke - og det er forøvrig også veldig forskjellig ut ifra hvilken teknologi som brukes.

Hadde fks ingen problemer med 5-6Mbps fra NGT med ca 3500m til sentralen.

Kvaliteten på linja har selvfølgelig også en del å si.

Stemmer ikke de nei.

 

Kvalitet og avstand avgjør hastigheten. Uansett så bør ikke hastigheten være veldig stor, Catch leier vel linjer av telenro fra sentralen til huset ditt uansett.

 

Mener å huske at NGT hadde max avstand på 8 km.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...