Gå til innhold

SATA-harddisk vises ikke i BIOS (A7N8X Deluxe)


Anbefalte innlegg

Jeg har sett her på forumet at det er mange har vanskeligheter med å installere SATA-disker, men jeg har ikke funnet en løsning på problemet mitt. Jeg har fra før av en IDE-disk med operativsystem og programmer, og vil installere en SATA-disk i tillegg.. problemet er bare at disken ikke vises i BIOS eller i Windows. Nå håper jeg det er noen kloke hoder der ute som kan hjelpe meg :roll:

 

Dette har jeg gjort:

  • Satt inn harddisken i maskina
  • Plugget inn strømkabel og SATA-kabel (i "PRI SATA1" på hovedkortet)
  • Sjekket at SATA-jumper på hovedkortet står på Enabled
  • Installert Silicon Image SATALink (RAID-kontroller tror jeg)
  • Prøvd å installere Silicon Image Serial ATA-driver uten hell.. jeg ser ingen SATA-kontroller i Enhetsbehandling
  • Brukt Seagate's DiscWizard, men den fant ikke SATA-disken etter reboot
  • Oppdatert BIOS flere ganger (Asus' 1007, Demoulous' über 1007 og über 1004 SATA Enhanced) uten at det hjalp

Fortsatt vises ikke SATA-disken hverken i BIOS eller i Windows, og jeg ser heller ingen instillinger som har med SATA å gjøre i BIOS..

 

Er det noe jeg har glemt å gjøre? :dontgetit:

 

Jeg har:

Asus A7N8X Deluxe PCB 1.04 hovedkort med nyeste BIOS

Seagate Barracuda 80GB IDE med Windows XP SP1, programmer etc

 

Og vil installere:

Seagate Barracuda 160GB SATA som lagringsdisk i tillegg til IDE-disken

Endret av Ximo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme HK,jeg har RAID driveren på en floppy disk.Under XP installasjon, trykk F6 tasten når du får beskjed,følg anvisning.Du kan jo begynne med det,ser at du skal bruke sata disken som lagrings disk.Jeg bestandig brukt mine til OS,vet ikke om det går an å ha lagrings disk på sata kontrolleren.

Sånn har hvertfall jeg bestandig gjort på mitt HK,har 2 stk Raptor i RAID 0.Og jeg bruker mine sata disker til OS.

 

 

Er ganske sikker på at det ikke er noe innstiller inne på BIOS hvertfall.

Endret av karasjok
Lenke til kommentar

Fritz0r: Finner ingen innstilling i BIOS som har med SATA å gjøre, men er jo en jumper på HK som er enabled som default.

 

karasjok: Får nesten prøve å installere XP på SATA'en for å se om den funker da. Vil jeg kunne formatere den etterpå og bruke den som vanlig HD i den første XP'en min?

 

Takk for kjappe svar så sent/tidlig :)

Lenke til kommentar

Så dum jeg har vært :blush:.. Jeg antok at jumperen var enablet som default, men det var den ikke.

Alt jeg gjorde var å flytte over jumperen til 1-2 og så funket alt som en drøm :wee:

 

Gjorde som du sa, installerte Silicon Image-driverne (gjorde automatisk), omstart, gikk inn i Disk Management og klargjorde disken og nå formateres den :w00t:

 

Takk for hjelpen, nå har jeg ihvertfall fått et grundig innføringskurs i SATA :thumbup:

 

Moralen må være - selv den miste jumper kan velte et stort lass :p

Endret av Ximo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...