Gå til innhold

Hva trengs for å "lage" et LCD display?


Anbefalte innlegg

Har sett at mange har moddet inn LCD display i Kabinettet...

Er dette for å lese av feks vifte hastighet, temperatur osv....?

 

Men om man skal instalere et slikt display... hva trenger man av skils og utstyr? og hva kreves for å konfigurere d og bestemme hva som skal stå der...

 

Noen som kan gi meg en inføring i LCD display modding?

 

##Topic har blitt endret av moderator. Vennligst prøv bedre neste gang ;) - Blib##

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den linken gjaldt jo et parallelt display... Hvis du kjøper et serielt display sparere du deg for mye lodding og programmering, da de fleste applikasjoner har støtte for serielt...

 

Du kan bruke et LCD til hva du vil! Jeg bruker mitt på min HTPC. Der viser den sånt som artistnavn, filmnavn, tid, osv... i tillegg til temperatur og viftehastighet... alt bestemmes av det programmet du bruker.

 

Kan nevne LCD smarie, LCDC, Girder...

Lenke til kommentar
Den linken gjaldt jo et parallelt display... Hvis du kjøper et serielt display sparere du deg for mye lodding og programmering, da de fleste applikasjoner har støtte for serielt...

 

Du kan bruke et LCD til hva du vil! Jeg bruker mitt på min HTPC. Der viser den sånt som artistnavn, filmnavn, tid, osv... i tillegg til temperatur og viftehastighet... alt bestemmes av det programmet du bruker.

 

Kan nevne LCD smarie, LCDC, Girder...

Kan du nevne noen rimelige seriell-skjermer da?

Lenke til kommentar

Leste den guiden, og der sto det hvordan man skulle lage et display som måtte kobles på bak maskinen.... noen måte å ungå den kabelen ut på baksiden?

Og går det ant å bruke en USB port i steden for en COM port?

Og sist... pris på greierne?

Koster et slikt display mye...?

Lenke til kommentar

Finnes billige også.. men LCD er normalt rimeligere enn f.eks. VFD.

 

Om du skal bruke det i mørk rom, eller fra avstand er det kun VFD som funker. LCD blir for blass og svak..

 

om du søker på VFD eller LCD på forumet her skal du finne rikelig med informasjon.:) Både priser, plasser å kjøpe og erfaringer.

Lenke til kommentar
Kjøpte mitt på hammar.no de koster ca 300.- eller ca 600 ferdig montert.

Kan du linke meg til et sånt et (ferdig montert, da jeg har nada lodde-egenskaper eller utstyr)? Hva av arbeid innebærer det, og hva kreves det av datamaskinen din på forhånd?

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

http://www.hammar.no/index2.asp

Trykk på linken , velg elektronikk og så lcd display.

Om du kjøper det ferdig,slik det på linken.

Det eneste du trenger er å laste ned programmvaren, den finner du på nettet ,jeg bruker smartie.

 

EDIT: Denne linken går direkte til det ferdige lcd panelet.

http://www.hammar.no/handlesystem/visvarer...play&vis=gruppe

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
http://www.hammar.no/index2.asp

Trykk på linken , velg elektronikk og så lcd display.

Om du kjøper det ferdig,slik det på linken.

Det eneste du trenger er å laste ned programmvaren, den finner du på nettet ,jeg bruker smartie.

 

EDIT: Denne linken går direkte til det ferdige lcd panelet.

http://www.hammar.no/handlesystem/visvarer...play&vis=gruppe

Men hva kobles dette til, trenger jeg en paralellport kanskje? I såfall må jeg anskaffe meg et PCI-kort for dette i tillegg, og da stiger jo kostnaden litt... Allikevel, fortsatt interessert!

Lenke til kommentar
jepp, dette som jeg viste til skal i den store porten (parralell) bak på hk , har du ikke den må du enten skaffe deg en som du sier eller kjøpe et display for seriellport , microplex har et slikt men det koster 11-1200 kr .

Jeg er den stolte eier av en Abit IC7-MAX3 (som jeg vet du også har vært borti), og har derfor ikke paralellport. Noen gode forslag på den fronten, muligens hvor jeg kan få kjøpt et greit et over disk? Skal jo tross alt bare brukes til LCD-skjermen...

Lenke til kommentar

Om du kan lese av temp osv. kjem an på programvaren. Denne kan du teste uten å ha displayet, da den lager et virtuelt display på skjermen. LCD smartie har denne funksjonen. Er enkelt å få opp winamp info, cpu speed, internett info osv osv..

 

Du kan søke på lcdsmartie eller sjekke nedlastingsida på vendur.no, linket til mange andre LCD program der også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...