Gå til innhold

Konkret og faglig: Hva er buss?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje du tenker mer på bussen til f.eks. prosessoren. På Intel har man 800MHz FSB (Front Side Bus). Dette er fordi prosessoren trenger STORE kanaler til å transportere informasjon til northbridge, og deretter ram, agp, og southbridge. AMD har HT (HyperTransport). Dette ligner på FSB, men selve brikkesettet er satt opp annerledes. Men i dag ligger HT på 800MHz hvis jeg ikke tar helt feil :roll: Er litt usikker på akkurat det...

 

Ordkorklaringer:

 

Bus: Buss er veiene til de ulike komponentene som er laget for å sende og motta data. Overalt i en datamaskin finner man bus'er som sender og mottar data mellom de forskjellige enhetene. Eksempelvis har vi minne-bus og PCI-bus.

Brukes også for å beskrive en type nettverk der alle maskinene står koblet til en kabel.

 

HyperTransport: Høyhastighets dataoverføringsteknologi som tillater en overføringshastighet på inntil 12,8 GB/s.

 

FSB: "Front Side Bus" eller "systembuss", blir generelt sett omtalt som den interne hastigheten på hovedkortet, mellom sentralprosessoren (CPU) og minnet. Det omtales også som prosessorens eksterne frekvens. Noe mer presist kan man si at i dagens systemer kan FSB sees på som kommunikasjonshastigheten mellom prosessor og nordsiden (North Bridge) av hovedkortet. På K7-systemer samt Intels P4-systemer inneholder nordsiden minnekontrolleren, mens for AMD Opteron og Athlon 64-prosessorene er minnekontrolleren integrert i selve prosessoren. Se også denne siden for mer informasjon.

 

MASSE editer... :roll:

Endret av ComputerBoy
Lenke til kommentar
Tenker da på dette angående busshastighetene...

 

 

Kan noen gi meg en enkel, konkret og faglig forklaring på hva buss'n er og gjør?

 

:blush:

en buss kjører fra feks Oslo til drammen, den kan ha forskjellige farger. Hovedoppgaven til en buss er å frakte mennesker fra "A" til "B".

 

 

Busshastigheten varierer på hvor hards sjøføren(det er han som styrer bussen) trøkker pedalen ned, og hvilket gir sjøføren velger å ha bussen i.

 

 

 

håper det forklarte det du lurte på.

Endret av chil
Lenke til kommentar
Tenker da på dette angående busshastighetene...

 

 

Kan noen gi meg en enkel, konkret og faglig forklaring på hva buss'n er og gjør?

 

:blush:

en buss kjører fra feks Oslo til drammen, den kan ha forskjellige farger.

 

 

 

Busshastigheten varierer på hvor hards sjøføren(det er han som styrer bussen) trøkker pedalen ned, og hvilket gir sjøføren velger å ha bussen i.

 

 

 

håper det forklarte det du lurte på.

 

Hehe, offtopic... Men tidi :p

 

EDIT: Kan man si at det ligger en bus i mellom alle IRQ enheter?

Endret av ComputerBoy
Lenke til kommentar
Tenker da på dette angående busshastighetene...

 

 

Kan noen gi meg en enkel, konkret og faglig forklaring på hva buss'n er og gjør?

 

:blush:

en buss kjører fra feks Oslo til drammen, den kan ha forskjellige farger.

 

 

 

Busshastigheten varierer på hvor hards sjøføren(det er han som styrer bussen) trøkker pedalen ned, og hvilket gir sjøføren velger å ha bussen i.

 

 

 

håper det forklarte det du lurte på.

 

Hehe, offtopic... Men tidi :p

 

EDIT: Kan man si at det ligger en bus i mellom alle IRQ enheter?

Man kan si det, men er det riktig?? :p

Lenke til kommentar

sug... visste den skulle komme :D

 

 

takk til han oppe her som svarte faglig og konkret... og ikke minste på det jeg mente :D

 

 

bus'n er altså nesten det samme som kjøretøyet buss... frakter data (istedet for mennesker) fra A til B...

 

????

 

farten på dette måles i Hz... hva søder var det Hertz liksom var igjen (vet at det er freksvens, men. tj hva.. for hva? hvorfor freksvens?)... hvordan regna man seg fram til Hertz.?????

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Tenker da på dette angående busshastighetene...

 

 

Kan noen gi meg en enkel, konkret og faglig forklaring på hva buss'n er og gjør?

 

:blush:

Hva er FSB?

 

"Front side bus is the effective speed at which the bus runs.

 

system bus is the actual clock speed of the system bus.

 

800 mhz front side bus is the 200 mhz system bus with a multiplier of 4 that makes it effectivaly 800 mhz"

Bus speed guide

HyperTransport

Computer Bus

FSB på fransk

Tysk bus

 

En million syvhundre tusen treff på Google

HSD Bilane :w00t:

 

Edit: har eksamen på onsdag, og så sitter jeg her og småpludrer, nei over og ut til torsdag!!

Endret av mantra17
Lenke til kommentar

Har eksamen i morra liksom... øvedag i dag... og må ha noe i tilfelle læreren skulle føre meg inn på dette (eller om jeg uventet skulle gjøre det selv)...

 

må liksom kunne svare for meg... litt teit å si pass :p

 

 

derfor fant jeg det også mer naturlig å spørre her og få det enkelt og konkret istedet for å lese 15 sider som jeg egentlig ikke hadde forstått noe særlig av... (suger i engelsk)... ;)

Lenke til kommentar
Poenget er ikke at jeg skal holde et times langt foredrag om bus.... Jeg skal ha et lite konkret svar som jeg kan svare hvis jeg skulle bli dratt inn på emnet....

 

Derfor vil jeg ikke ha noe gigantisk...

Da svarer du følgende. En BUS er en samling av kabler der data blir sendt gjennom fra en del av datamaskinen til en annen. Alle BUS-er er delt opp i to deler, en adresse-BUS og en data-BUS. Databus-en sin oppgave er å overføre aktuelle data, og adressebus-en sin oppgave er å vite hvor data-ene skal hen. BUS-en har en størrelse, eller bedre en "bredde" som avgjør hvor mye data som kan sendest gjennom. En 16-bit BUS kan sende 16-bit, en 32-bit kan sende 32 bit med data, osv.

 

Bus-en har en klokkehastighet, klokkefrekvens, og som alle frekvenser målest denne i Hz. (ofte med SI-prefix, MHz).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...