Gå til innhold

Problem med logitech MOMO racing, trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Hei. har problemer med at trottle-pedalen min reagerer dårlig, og har kommet frem til at det må være noe med selve pedal-enheten. Den gir nemlig mindre effekt i form av gass/aksellerasjon i spill enn tastaturet. Det er kjøpt over disk rundt hjuletider hos smartclub. hvordan burde jeg gå fram for å klage? Er det noe annet dette kan skyldes?

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss det er ikke bare meg det gjelder altså! Har hatt samme problem lenge nå og snakket både med psdata der jeg kjøpte det og logitech. Jeg leverte inn rattet til psdata og fikk ett nytt ett. Funka i ca en uke å så startet alt om igjen. Fikk tips om å legge inn driverne på nytt og ikke bruke andre logitech drivere samtidlig men da både musa og tastaturet mitt er logitech og har forskjellige spesialknapper som ikke fungerer uten de driverne er det uaktuelt. Har nå gitt opp og justerer pedalene i de spillene jeg spiller f.eks colinmcrae4 slik at maks effekt kommer før pedalen er på 100%. Tragisk med tanke på at rattet er kanonbra. Det fungerer også å plugge fra pedalene og sette ledningen inn igjen. Ikke alltid det går lenge før gassen går ned igjen men men...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke det derre, har brukt mitt sett mye og ikke merket noe. Det har ikke kilt seg noe nedi pedal sprekken? Skal lite til for å gi mye utslag hvis det havner nedi koblingene for å si det sånn...Selve pedalene er jo bare regulerbare motstander eller POT'metere tror jeg, veldig enkelt oppbygd og de skal tåle mye bruk.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke det derre, har brukt mitt sett mye og ikke merket noe. Det har ikke kilt seg noe nedi pedal sprekken? Skal lite til for å gi mye utslag hvis det havner nedi koblingene for å si det sånn...Selve pedalene er jo bare regulerbare motstander eller POT'metere tror jeg, veldig enkelt oppbygd og de skal tåle mye bruk.

Nei, dette har jeg sjekket. Merkelige greier ass, fryktelig skuffende.. Nå vet jeg iallefall at jeg ikke er den eneste!

Lenke til kommentar

Høres egentlig softwarerelatert ut. Om det var noe fysisk feil med pedalene burde det ikke hjelpe å dra ut ledningen og sette den inn igjen. Dere har sikkert prøvd det alt, men uansett: Bytt USB-port, slett kalibrering (finnes et eget program som gjør dette til MOMO mener jeg å huske), installer nyeste drivere. Merksnodig problem.

Lenke til kommentar
Høres egentlig softwarerelatert ut. Om det var noe fysisk feil med pedalene burde det ikke hjelpe å dra ut ledningen og sette den inn igjen. Dere har sikkert prøvd det alt, men uansett: Bytt USB-port, slett kalibrering (finnes et eget program som gjør dette til MOMO mener jeg å huske), installer nyeste drivere. Merksnodig problem.

Har prøvd det du refererer til her, men problemet kommer og går. Akkurat nå fungerer det greit, men spørs hvor lenge det varer...

Lenke til kommentar

Har gjort alt det der jeg og. Logitech kundeservice og psdata er enige om at det må være driver relatert men hallo! Når både keyboard og mus også er logitech burde det vel ikke være problem..? Har prøvd alle instillinger pluss reformatert , lagt inn windows på nytt og bare brukt usb til rattet. samme opplegg...

merkelig

Lenke til kommentar

Har også problem med mitt MOMO force ratt... Men mitt problem skyldes ikke "feil" med rattet. Jeg sliter med å gjøre små kjappe justeringer rett og slett fordi motstanden i motoren i rattet gjør at bevegelsene blir alt for trege! Skulle gjerne koblet ut FF, men da sentrerer ikke rattet seg.

 

Andre med samme problem? Trodde liksom jeg hadde kjøpt kongerattet, også ender jeg opp med å ikke gidde å bruke det engang, for jeg kjører raskere med gamle-rattet :cry:

Lenke til kommentar
Andre med samme problem? Trodde liksom jeg hadde kjøpt kongerattet, også ender jeg opp med å ikke gidde å bruke det engang, for jeg kjører raskere med gamle-rattet :cry:

Det er sant, men jeg ser ikke på det som et stort problem. Kraftig Force Feedback gir så mye for følelsen at jeg heller risikerer å kjøre et tidel eller to saktere pr. runde. :) Du kan jo justere ned hvor kraftig FF du vil ha, og dessuten er det mye en vanesak. Du blir vant til hvor mye krefter du må bruke for å flytte rattet så så langt. :) Men ja, en motor bremser selvsagt, det er noe av poenget med den også. ;)

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har funnet ut er dette forårsaket både av selve pedalene og driverene.

 

Hva som skjer er følgende: Når potensiometeret og gasspedalen begynner å bli litt slitt vil den elektriske resistansen ikke lenger være en helt jevn kurve fra topp til bunn av pedalgangen. Enkelte steder - spesielt i nærheten av bunnen av pedalgangen - vil det oppstå såkalte "spikes" eller topper/bunner i en tenkt graf som viser motstanden i potmeteret.

 

Siden Logitech i all sin visdom har laget drivere som kun bruker automatisk kalibrering vil disse toppene/bunnene registreres som maksutslag på pedalens akse og kalibrere den deretter. F.eks. hvis normal "range" på potmeteret er 12 til 200 Ohm (dette er tall tatt helt ut av det blå for å illustere et eksempel) og det oppstår en "spike" på 220 Ohm p.g.a. slark i pedal/slitt potmeter, vil driverene oppfatte det som om "range" på pedalen er 12 til 220 Ohm og øyeblikkelig sette "maks utslag" til 220 Ohm. Når du senere trår pedalen i bunn og selvfølgelig bare får 200 Ohm vil programmet oppfatte det som ca 80% gasspådrag siden det "tror" at 100% gass er hele 220 Ohm.

 

Problemet kunne vært latterlig enkelt å løse hvis Logitech hadde laget driverene med mulighet for å kalibreres manuelt slik alle standarddrivere gjør, men dette er altså ikke tilfellet. Jeg har funnet ut at hvis jeg avinstallerer Logitech programvaren som følger med og bare lar driveren være igjen får jeg kalibrert ratt og pedaler som vanlig i kontrollpanelet. Men dessverre ser det da ut til at force-feedbacken slutter å virke.

 

Hvis noen vet om en "workaround" for å kalibrere Logitech-drivere manuelt uten å miste FFB ville det hjulpet oss alle med dette problemet. Det finnes et program laget av Wingman teamet til Logitech som heter DXTweak2 som visstnok skal kunne gjøre dette, men av en eller annen grunn vil det ikke kjøre i det hele tatt på min maskin (Windows 2000 Pro SP4).

Lenke til kommentar
Såvidt jeg har funnet ut er dette forårsaket både av selve pedalene og driverene.

 

Hva som skjer er følgende: Når potensiometeret og gasspedalen begynner å bli litt slitt vil den elektriske resistansen ikke lenger være en helt jevn kurve fra topp til bunn av pedalgangen. Enkelte steder - spesielt i nærheten av bunnen av pedalgangen - vil det oppstå såkalte "spikes" eller topper/bunner i en tenkt graf som viser motstanden i potmeteret.

 

Siden Logitech i all sin visdom har laget drivere som kun bruker automatisk kalibrering vil disse toppene/bunnene registreres som maksutslag på pedalens akse og kalibrere den deretter. F.eks. hvis normal "range" på potmeteret er 12 til 200 Ohm (dette er tall tatt helt ut av det blå for å illustere et eksempel) og det oppstår en "spike" på 220 Ohm p.g.a. slark i pedal/slitt potmeter, vil driverene oppfatte det som om "range" på pedalen er 12 til 220 Ohm og øyeblikkelig sette "maks utslag" til 220 Ohm. Når du senere trår pedalen i bunn og selvfølgelig bare får 200 Ohm vil programmet oppfatte det som ca 80% gasspådrag siden det "tror" at 100% gass er hele 220 Ohm.

 

Problemet kunne vært latterlig enkelt å løse hvis Logitech hadde laget driverene med mulighet for å kalibreres manuelt slik alle standarddrivere gjør, men dette er altså ikke tilfellet. Jeg har funnet ut at hvis jeg avinstallerer Logitech programvaren som følger med og bare lar driveren være igjen får jeg kalibrert ratt og pedaler som vanlig i kontrollpanelet. Men dessverre ser det da ut til at force-feedbacken slutter å virke.

 

Hvis noen vet om en "workaround" for å kalibrere Logitech-drivere manuelt uten å miste FFB ville det hjulpet oss alle med dette problemet. Det finnes et program laget av Wingman teamet til Logitech som heter DXTweak2 som visstnok skal kunne gjøre dette, men av en eller annen grunn vil det ikke kjøre i det hele tatt på min maskin (Windows 2000 Pro SP4).

Opplysende og saklig skrevet, takk for en vurdering av problemet på et teknisk nivå. Det må da være flere der ute som sliter med dette? Syns nå logitech burde slå til med litt skikkelig kundeservice, dette kunne vært unngått...

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Sitter her med akkurat samma problem! Altså at jeg ikke får gitt full gass... Er ikke første gangen det skjer og forrige gang skrudde jeg opp pedalene og snudde og vridde litt inni der og funka som det skulle ei lita stund.. Men det bør da være mulig å få fikset det på noen annen måte??

 

Er utrolig kjipt å spille når man bare får 50% gass pga at bremsen visstnok skal ligge inne.. Noe den ikke gjør..

 

Edit: Har ingen annen Logitech software innstallert og med 4.40 driveren så styrer det enten fullt til venstre eller fullt til høyre....

Endret av zn00ker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...