Gå til innhold

Capture i Pinnacle til bærbar PC


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg et DV-kamera og Pinnacle Studio DV 9.

 

En problemstilling jeg ikke hadde tenkt på var at jeg kun har bærbar PC hjemme, og kortet som følger med redigeringsprogrammet er for en stasjonær PC.

 

Spørsmålet er da først og fremst: Har jeg kjøpt feil redigeringsprogram?! Finnes det en Studio-variant som er beregnet på bærbar PC?

 

Et annet spørsmål er: Er det mulig å laste opp film (capture) via USB-kabel? Jeg får det hvert fall ikke til...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har jeg kjøpt feil redigeringsprogram?! Finnes det en Studio-variant som er beregnet på bærbar PC?

 

Ja, ein kan seie det slik. Det finnes ein Studio-versjon som heiter "Mobile"(Trur eg). Den fantes iallfall for Studio8, veit ikkje om den finnes for 9. Den pakka inkluderer eit PCMCIA-kort med firewire-inngangar, i staden for eit kort til å setje i stasjonær PC. Programvaren er den same.

 

Er det mulig å laste opp film (capture) via USB-kabel? Jeg får det hvert fall ikke til...

 

Eit ganske vanleg spørsmål. Svaret er både ja og nei. Ein kan legge inn MPEG-video (med dårleg kvalitet) frå minnekortet til PC med USB. Om ein kan legge inn direkte frå tape veit eg ikkje.

 

Men ein kan ikkje leggje inn video i DV-kvalitet med USB. Då må ein ha firewire (IEEE 1394).

Lenke til kommentar

Glimrande, incanus! Takk for tips!

 

Da gjenstår det bare å finne ute hvilket kort jeg trenger - for en jungel (for et utrenet øye)! Jeg har ikke firewire-inngang fra før (det er vel egentlig derfor jeg må kjøpe), men kan jeg f.eks bruke samme kort som deg?

Lenke til kommentar

Ja, du kan bruke samme kort som meg, berre hugs å kjøp riktig kabel. DV-kamera har 4-pins firewire, mens kortet eg har har berre 6-pins firewire. (For forskjellen sjå her). Om du kjøper det kortet, må du ha ein ledning med 4-pins plugg i eine enden, og 6-pins i den andre.

 

Det er og kort der som har både 4- og 6-pins inngangar.

 

Om du ynskjer eitt par ekstra USB-kontaktar i tillegg, passer jo dette fint: 2 stk. USB 2.0, 1 stk. 4-pins firewire og 1 stk. 6-pins firewire.

 

Men om du ikkje treng meir USB, er det ikkje nødvendig å bruke so mykje pengar, når du får berre firewire for halve prisen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...