Gå til innhold

Interesse for filmskapingskonkurranse?


Anbefalte innlegg

Greit, jeg støtter forslaget om noe så kort som ett minutt film. Det holder for min del, og så unngår vi kanskje eventuelle problemer med server? Eller? Akamera.no eller andre med peiling får nesten finne ut om dette er gjennomførbart, da. Maks tjue bidrag? Maks 100 MB? Høres ikke så stort ut i mine ører. Båndbredde for være en annen side av saken. Har null aning.

 

En film maks per person?

 

Forresten, hva om vi klipper filmene sammen i en fil? Altså alt samlet? Da er det vel større sjanse for at folk faktisk ser alle filmene, kanskje...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller så kan begrensningen være på en home.no konto.. max 20MB?

Går raskt å laste ned, gratis å regge for alle.

home.no suger........har hjemmeside der, men hver gang jeg går inn der for å redigere den står d at index.html ikke er opprettet. d er no kødd der så nå kan jeg ikke oppdatere hjemmesia

Lenke til kommentar

Det eg meinte med middelslangfilm er:

Filmer på ca.20-30min.

 

Vi er ein gjeng som skal lage ein film nå. Og ut i fra manuset

blir filmen våras på 20-30min. Hadde vore fint å fått vist den.

 

Men dykk for i alle fall ha lykke til med å laga ein kortfilmkonkuranse.

Eg lage ein kortfilm i tilleg viss det verte konkuranse.

Lenke til kommentar

Dersom 16 minutter blir for langt, så la det nå for guds skyld ikke være bare 60 sekunder. Vi har utrolig mye på mellom 2-5 minutter, men ingenting under 60 sekunder. Og dersom vi skal lage noe nytt på 60 sekunder, må det også være en fin premie. På den andre siden har mzoon.no en voldsfilmkonkurranse på gang nå for tida også, og de har et videokamera som premie... Så dere får litt av en oppgave i å gjøre det attraktivt..... Hmmm.... På www.fxhome.com har dem også tonnevis med filmer i "kinoen" sin.

 

Så mitt poeng: vær en gruppe som organiserer dette... For om det skal kunne måle seg med andre ting som finnes på nettet kreves det: hjemmesider, PR, engasjement, penger og ikke minst TID.....

 

Jeg skal ikke stille for store krav til lengde og filstørrelser, bare dere får stablet noe på bena er det egentlig kult nok! Og kanskje en framtidig tradisjon her på akam.no? Det hadde vært ULTRA-KULT!!!!

Lenke til kommentar

Ursa: Jeg tror konkurransen blir mer vellykket om vi får tjue ett-minutts bidrag istedetfor fem tjue-minutters-bidrag. Jeg føler også at det blir litt galt å samkjøre to så forskjellige klasser. Vi kan jo prøve den lengre delen senere? Eller motsatt.

 

Jeg tror uansett det blir alt for mye å forvente av folk som nå har meldt seg. Filmer på tjue minutter er en klasse for seg selv. Det er sjeldent noe man lager alene, men heler større prosjekter man gjennomfører med venner over en ferie, liksom. Nå kunne vi naturligvis prøvd det òg, selv om jeg liker idéen om en liten, meningsfull, personlig film litt bedre. En konkurranse med slike bidrag er uten tvil lettere å gjennomføre med tanke på server, ISDN-brukere og avstemning. ALLE med et web-kamera, fotoapparat eller videokamera kan delta, uten at det stilles noe mer krav enn at de kan holde seg under 60 sekunder.

 

Premie er for meg fullstendig ubetydelig. Det har jo meldt seg nok folk til at konkurransen er gjennomførbar alt. Nå har jeg ikke hørt om dem krever noen premie, da, men jeg tviler på at det utgjør store forskjellen. Å gi bort et videokamera er vel dyrt nok uansett? Det er mer gleden av å faktisk få vist filmen min til folk som er det store. Å vinne konkurransen er prestisje. Det holder for min del.

 

Hjemmeside og greier? Er det virkelig nødvendig? Jeg så heller for meg en liten, koselig forum-konkurranse, jeg. Nå blir jo ting intergalaktisk, eller noe i den duren. Det er bare å snekre, men jeg tror det holder med en oppdateringer via forumet, samt avstemning ved hjelp av poll-funksjonen.

 

Hvis noen har lyst til å kjøre konkurransen, altså holde styr på det som er å holde styr på, må de bare si ifra. Det skulle vel helst være en idé fra min side, ikke noe mer. Jeg er tross alt mest interessert i å være med. Men jeg kjører en seriøs konkurranse, om ingen andre har lyst til å ta den, dog ikke en kjempestor med livstidsabonnement på plutonium og eddik i premie. Med brukerne på forumet som dommere.

 

Nå er jo akamera.no litt involvert allerede. Bare si ifra hvis dere vil ha mer å involvere dere i (jurye?). :)

Lenke til kommentar

Helt enig med sanoj_20. Dette er en konkuranse for å bringe oss mer sammen, på en måte :p - Vi er et lite samfunn, og har vi en slik liten konkuranse så vil det virke bindende.

 

-- 60sek synes jeg er veldig fint. - Men jeg tenkte, skal alt vært produsert til selve konkuransen (altså, at man har bevis for at det er produsert TIL konkuransen, i ettertid av at den ble annonsert) - eller skal man bare kunne ta noe man allerde har brukt 100timer på å legge ut?

 

Jeg er nok mér for den versjonen der man lager noe til konkuransen - kanskje har med et klipp i slutten (etter noen sekunder med "Laget av") fra location der man sier "akamera forum konkuranse 2004" eller noe :p

Lenke til kommentar

Jeg håpet også at folk ville lage noe spesielt til denne konkurransen, ja. Men det er vel ikke så mange som har 60 sekunders god film liggende? Det er vel uansett ikke så mange måter å sjekke det på. Det får nesten bli en oppfordring. Kan ikke bety for mye uansett.

 

Jeg har noe brukbart liggende, men jeg kommer til å lage en ny film, sånn at det er sagt.

 

Fortsett med forslag.

Lenke til kommentar

ja OK, og vinneren får lov til å ha en liten grafikkting i signaturen sin sånn for å plage alle oss andre med at vedkommende vant, helt fram til neste konkurranse... Nå skjønner jeg litt bedre hva dere tenkte på... "lo-fi" er et ord du sjelden bruker, siden "hi-fi" tar opp alles tid (størst bil, størst stereo, størst kamera, størst k**) så en sånn koselig liten konkurranse er kjærkomment!

 

Men la premien som nevnt være en liten grafikk-ting vinneren kan ha i signaturen sin. Det er bra status! :)

 

Viktig det du sier med at alle med både stillbildekamera og webkamera da kan være med. Selv er jeg fremdeles ikke noen fan av 60 sekunder, har laget en minuttfilm før, men det blir så stressa liksom. Men jeg bøyer meg i støvet! Sanoj det er du som nå organiserer dette :)

Lenke til kommentar

Nå finnes det en mengde minuttfilmkonkurranser hvert år allerede her i landet, så skal man arrangere enda en, bør det være noe som skiller seg ut en smule. Jeg er enig med Velmont i at bidragene bør være lagd for konkurransen og ikke allerede ha deltatt i alt som finnes av tilsvarende konkurranser. For å sikre dette kunne man ha et oppgitt tema som ingen har hatt mulighet til å filme tidligere, altså en film om en meget konkret begivenhet. Noe sånt som Venus-passasjen i morgen formiddag, en begivenhet som sist fant sted synlig i Norge i 1769!

Ulempen med et konkret tema er muligens færre deltakere. På den andre side får man kanskje med deltakere som ikke har noen gode idéer selv, men som tenner på det oppgitte temaet.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
For å sikre dette kunne man ha et oppgitt tema som ingen har hatt mulighet til å filme tidligere, altså en film om en meget konkret begivenhet. Noe sånt som Venus-passasjen i morgen formiddag, en begivenhet som sist fant sted synlig i Norge i 1769!

Ulempen med et konkret tema er muligens færre deltakere. På den andre side får man kanskje med deltakere som ikke har noen gode idéer selv, men som tenner på det oppgitte temaet.

 

Jeg tenkte akkurat på det samme, men lot tanken gå nettopp på grunn av faren for færre deltakere. Hvis noen er FOR dette, setter jeg pris på å høre fra dere, gjerne med forslag om hva emnet kan være.

 

Ellers tror jeg i hvert fall en så fri konkurranse vil slå gjennom.

 

Ja, et lite bilde i signatur (lov, egentlig?) eller som avatar skal vi ordne. Det er en koselig premie, synes jeg. Da har man noe annet en materiell ting å være stolt over.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Premie?

Men la premien som nevnt være en liten grafikk-ting vinneren kan ha i signaturen sin. Det er bra status! :)

Ikke i signaturen, det er 10x stiligere med å få en "status". Se til venstre - der ser du dette:

Velmont

 

alinux-velmont-avatar.png

 

Bruker

Innlegg: 1230

Å få en forumadmin til å forandre dette til:

Velmont

 

alinux-velmont-avatar.png

 

Videoguru

Innlegg: 1230

Eller liknende er jo ennå kulere :D

 

Redigert: Og dette hekkans forumet tar ikke PNG bilder i taggene... Idiotisk :S

Redigert 2: Oi, gjorde visst det.. :) *hemma*

Endret av Velmont
Lenke til kommentar

For å sikre at det ikke er en "gammel" film, er det bare å si at et spesielt objekt skal være med i (nesten) hver scene. Det kan være en nissedukke som holder en plakat med Akam04 eller noe annet teit som hele tiden skal være med i bakgrunnen. Det kan gjøres diskret eller brukes aktivt, avhengig av filmskaperen.

 

Problemet med en slik løsning kan være at filmen ikke kan brukes til så mye annet, men det kommer igjen an på hva objektet er.

 

Bare en idé fra en som antagelig ikke skal være med engang... :wee:

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk, mlwirak.

 

Jeg har akkurat nå litt mye å gjøre, men jeg skal prøve å komme med et regelsett i løpet av morgendagen. Inntil den tid må dere bare fortsette å komme med forslag. Jeg slenger inn mitt forslag til regler i denne tråden når det er ferdig, så lar jeg det stå åpent for kommentar en liten stund, før vi annonserer konkurransestart i Videokritikk-forumet ikke alt for lenge etter (mulig noe må ordnes).

 

Jeg skal gå gjennom alt i denne tråden en gang til, så får vi se hvordan resultatet blir seende ut. At det blir et emne, i så fall et nokså åpent et, er godt mulig. ousman8 sin idé er vel enda mer sannsynlig.

 

Når tråden dukker opp i Videokritikk-avdelingen, skal deltakerne påmeldes. Utfra antallet bidrag vi regner med å få, vurderer jeg om vi skal annonsere konkurransen på andre forum.

 

Jeg ønsker dessuten forslag til innsendingsfrist. Jeg er veldig usikker på dette selv, ettersom sommerferien kan være en hektisk periode for mange (inkludert meg selv, i deler av den), samtidig som jeg ønsker at folk skal få god tid til å gjennomføre prosjektet. Et lite dilemma...

 

Planen er dessuten at jeg, eller eventuelt noen andre, klipper sammen alle filmene. Dette ettersom vi ønsker at brukerne skal se ethvert bidrag, og fordi femten ett-minuttersfilmer i hver sin fil kan by seerne et lite irritasjonsmoment. Og ha alt i en fil tror jeg derfor er lettere.

 

Det vil antakelig bli åpen brukeravstemning. Kun det. Sensuren (se regler når de kommer) er det eneste som kan stoppe filmene fra å være med. Alle kan delta.

 

Jeg håper det blir en fornøyelig konkurranse. Men vent litt med å starte innspillingen! :)

Lenke til kommentar

Det skar seg litt her. Både med reglene og andre steder. Men nå har jeg snakka med litt av hvert av folk, blant annet med meg selv. Tror jeg har det klart for meg hva som skal skje nå. Har litt igjen som skal skrives.

 

Straks... litt tålmodighet til takk. Beklager tiden det tar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...