Gå til innhold

Gjengeteip


genesis

Anbefalte innlegg

rett skrevet?

 

Hvor får man tak i dette?

Skal ha det til radiatoren.

Er det noe man lager selv?

Isåfall, hvordan?

 

Har forstått det slik at det er flere typer. Eks. jeg fikk med noe slikt på nipplene til radiatoren, men festet det hele feil (skrudde litt tilbake, imens jeg festet på slangene) og det lakk. Dette var en veldig hvit, men myk masse. Derimot er det på RBX blokken min brukt noe helt annet, som ligner på lim.

 

Er det kanskje lim? Vil jeg skade gjengene om jeg med makt skrur dette av?

 

Altså, jeg synes slik sterk gjengeteip er å foretrekke, men ikke hvis det skader gjengene når jeg eventuellt tar av nippelen.

 

Noe informasjon/erfaring å dele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jengetape funker bare hvis det er påsatt helt riktig, det kan være fiklete å fåtil og det er mange ganger et lite lag sillikon på jengene er bedre.

 

Har du en skrue og en mutter kan du øve deg på å bruke jegngetape, det blir lettere og tettere å skru på mutteren så pass på når du strammer, øvelse gjør mester ;)

 

Edit: du får tak i det på bensinstasjoner, jernvare handel, bil og båt rekvisita butikker osv.

Endret av Izex
Lenke til kommentar

Hva er fordelene/ulempene med gjengeteip, sammenlignet med andre ting (slik som silicon)?

 

Så gjengeteip er altså ferdiglaged, men i hvilken form kommer det, og på hva?

Noe flytende på boks?

 

 

Noen erfaringer med denne limaktigemassen?

 

Eventuellt andre alternativer, som er sterkere og ikke ødelegger gjengene når det skal av (og derfor minimerer sjansene for at jeg igjen ødelegger det hele)?

 

 

takk for svar folks.

Lenke til kommentar
Rørleggar har sånn teip du skal ha.. også kalt tettningsteip spør itte d du hos ein rørleggar koster ca 10kr for ein stooor rull.. Du surrer berre på gjengane som ein vanlig teip 1el 2 gongar og skrur till tett som søren kjem på teip rullar!

Bare for å unngå misforstålelser, gjengeteip er teip som er på rull som alle andre teiper og har ikke klisterside. De er laget av PTFE(teflon). Gjengeteip skal kun brukes på npt gjenger (koniske gjenger) ikke på vanlige paralellgjenger, der skal du bruke enten pakning eller tetnings-stoff (f.eks. silikon). Paralellgjenger er BSP.

Lenke til kommentar
Rørleggar har sånn teip du skal ha.. også kalt tettningsteip spør itte d du hos ein rørleggar koster ca 10kr for ein stooor rull.. Du surrer berre på gjengane som ein vanlig teip 1el 2 gongar og skrur till tett som søren kjem på teip rullar!

og husk at man skal surre på med klokka ikke mot

Lenke til kommentar

Det du trenger er noe som heter Locktite 677.

Er ikke heilt sikker på at det er 677 den heter men noe sånt.

Du får den i vanlige jernvare butikker.

 

Det er en flytene masse på ei tube som du smører litt av på gjengene. Den både tetter og låser, men ikke så mye at du ødelegger noe når du skal ta det i fra hverandre.

 

Det er et konge stoff :thumbup: som er et must når vi snakker tetting av gjenger. Det har ingen ting å si hva gjenger du bruker den på den tetter og holder tett uasett hva du gjør. Det er nok bare ein ulempe med den og det er at den er litt dyr. :ermm:

 

ps det finnes andre merker enn Loctite men det er den beste etter min mening.

Lenke til kommentar
Det du trenger er noe som heter Locktite 677.

Er ikke heilt sikker på at det er 677 den heter men noe sånt.

Du får den i vanlige jernvare butikker.

 

Det er en flytene masse på ei tube som du smører litt av på gjengene. Den både tetter og låser, men ikke så mye at du ødelegger noe når du skal ta det i fra hverandre.

 

Det er et konge stoff :thumbup: som er et must når vi snakker tetting av gjenger. Det har ingen ting å si hva gjenger du bruker den på den tetter og holder tett uasett hva du gjør. Det er nok bare ein ulempe med den og det er at den er litt dyr. :ermm:

 

ps det finnes andre merker enn Loctite men det er den beste etter min mening.

En smule overkill det der, jobber i oljeindustrien og det stoffet du mener er slikt man bruker på rustfrie samt titan fittings for kunder som stiller krav til partikler i vannet. Og den er ganske dyr. Men den skal i utgangspunktet også brukes på npt gjenger å ikke paralell gjenger.

Lenke til kommentar
Det du trenger er noe som heter Locktite 677.

Er ikke heilt sikker på at det er 677 den heter men noe sånt.

Du får den i vanlige jernvare butikker.

 

Det er en flytene masse på ei tube som du smører litt av på gjengene. Den både tetter og låser, men ikke så mye at du ødelegger noe når du skal ta det i fra hverandre.

 

Det er et konge stoff :thumbup: som er et must når vi snakker tetting av gjenger. Det har ingen ting å si hva gjenger du bruker den på den tetter og holder tett uasett hva du gjør. Det er nok bare ein ulempe med den og det er at den er litt dyr. :ermm: 

 

ps det finnes andre merker enn Loctite men det er den beste etter min mening.

En smule overkill det der, jobber i oljeindustrien og det stoffet du mener er slikt man bruker på rustfrie samt titan fittings for kunder som stiller krav til partikler i vannet. Og den er ganske dyr. Men den skal i utgangspunktet også brukes på npt gjenger å ikke paralell gjenger.

Kan nok stemme d men den kommer i mange forskjellige utgaver. Den eg tenker på er til vanlig tetting av gjenger. Trur prisen for ei mellomstor tube var ca ein hundrings elle noe sånt.

 

Den tetter like godt på vanlige gjenger og konsike gjenger serlig om du ikkje kan skru heilt til.

 

Men gjengeteip er greit d og men den har det må å smuldre opp serlig viss den står lenge og blir skikkelig uttørka. Da lager den masse dritt som er nesten er umulig å få vekk.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk brukt Loctite i PC'n og jeg.

 

En av skruene til Hovedkortet ville rett og slett bare ikke sitte orntlig.

 

Ang. gjengeteip lærte en rørlegger meg at man burde ta to runder med teipen på samme sted, før man begynte å legge et to lags belegg nedover gjengene.

Altså, 3-4 lag innerst og 1-2 lag ytterst.

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk brukt Loctite i PC'n og jeg.

 

En av skruene til Hovedkortet ville rett og slett bare ikke sitte orntlig.

Nå kommer Locktite i en rekke forskjellige versjoner. Alt fra "total" låsing til forsiktig tetting. Husker ikke i farten ikke de forskjellige betgnelsene men det finnes greie oversikter i butikken

 

Til en raddis med litt slakke gjenger hadde jeg brukte silicon eller locktite for tetting. Eventuellt en kobberpakkning dersom det passer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...