Gå til innhold

LEDs med strøm fra drev


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle koble et par LEDs til en drev kabel.. spørsmålet er bare, hvordan? :hm:

 

(La oss si til 5 LEDs)

Regner med det trengs litt motstander... Kan jeg få laget et slags "kort" til det som motstandene er på og som jeg kan legge ut ledninger til LEDs'ene fra?

 

Og ikke minst hvordan må det settes opp?

 

Når det er gjort skal det også våre en bryter til dette. Den skal da være før "kortet", så jeg slår på alle LEDs'ene med en bryter... hvordan legges det opp?

 

en smule n00b på dette.. :grin:

Endret av O
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du vite hvilken spenning leds skal ha, så må du vite hvilken spenning du skal koble dem til på, du må også vite strømmen som skal gå gjennom leds.

 

Hvis du vet:

Leds info:

3 volt

30 mA

 

Du skal f.eks, koble til via 12v på molexen...

 

Da blir regnestykket 12v-3v=9v

 

R=U/I = 9v/30mA=300Ohm

 

Skal du koble 2leds i serie blir det slik:

3v+3v=6

12-6=6

 

6v/30mA=200Ohm

 

Slik kan du regne ut hvor store motstander du trenger.

--

Ang. måten å koble på:

Å koble i serie er greiest, men hvis spenningen du trenger overstiger 12v ved 5 leds kan du koble lysdiodene i paralell med 1 motstand i serie

 

w=resistor

- og | = kabling

o = leds

. = er der for at "grafikken" skal vises

 

 

12v---w----o------0v

............|--o---|

............|--o---|

Lenke til kommentar

Hei.

 

Denne er litt uklar.

 

Hva ønsker du å vise med disse LEDs?

Skal de koples til en IDE kabel for tilkopling til IDE kontakt på hovedkort?

Hvis du skal kople til feks drive select signal eller liknende må du bruke buffere.

 

Du trenger motstander om LED skal koples til en spenning. (feks 5V eller 12V).

Dette for å begrense strømmen gjennom LED.

 

Om du derimot kopler til LEDs kontaktene på hovedkort trener du ikke motstander da disse allerede er på hovedkortet.

 

Good Luck.

Lenke til kommentar

tror jeg var litt uklar... skal ha LEDs rundt omkring i kabinettet, for å lyse opp, og tenkte de skulle få strøm fra en drev-kabel.

 

Lurte da på hvor mange LEDs jeg må ha for å slippe motstander, evnt. hvordan jeg kan legge det opp for å dele drevkabelen opp i fem "deler/ledninger", en til hvert LED.

 

Eks.

La oss si jeg skal ha et LED i hvert hjørne av kabinettet, og jeg skal ta strømmen til dem fra et drev. Hvordan legger jeg det opp?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det alltid være så møkka vanskelig bare å sette på noen små dritt lys !!! Hvorfor må man ha motstander ? Kan man ikke bare plugge ledsa på.. er det for liten strøm vil lysa lyse svakere, er strømmen sterkere lyser lysa sterkere !? Og det kommer til ett punkt hvor lysa ikke kan lyse sterkere og da blir den jo bare der, hva er vits med alt det mkk makket da ?

Lenke til kommentar
Hvorfor skal det alltid være så møkka vanskelig bare å sette på noen små dritt lys !!! Hvorfor må man ha motstander ? Kan man ikke bare plugge ledsa på.. er det for liten strøm vil lysa lyse svakere, er strømmen sterkere lyser lysa sterkere !? Og det kommer til ett punkt hvor lysa ikke kan lyse sterkere og da blir den jo bare der, hva er vits med alt det mkk makket da ?

ALTSÅ! Nå har det seg sånn at får leds for lite spenning... ja da lyser de ikke i det hele tatt! Får de for mye... ja da brenner de rett og slett opp!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...