Gå til innhold

Hva bør prioriteres i et høytalersystem 5.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Receiver 25 :green:

2xFront 35

Senter 15

2xbak 10

Sub 15

 

Prioriter lyd framme.

Ha en receiver kraftig nok til å gi skikkelig guffe.

 

Senteren står for noe sånt som 70% av dialogen ved bruk av DTS tror jeg. Den må levere.

 

Jeg foretrekker store fremhøyttalere (så jeg har til musikk). Sub brukes bare til film her i gården.

 

 

EDIT: typos.

Endret av bdd
Lenke til kommentar

50% av budsjettet bør gå til forsterker, deretter fordeler kostnadene seg logisk utover på senterkanal, fronthøyttalere, bakhøyttalere og evt. sub om en holder seg innen en serie til et merke. Eks. DynaBels S33 foran, C22 som senter og bakhøyttalere... Ypperlig kombinasjon ;)

 

Brontes suben vil egne seg ypperlig i kombinasjon med disse, evt så har også Musical Transparency noen fine elementer fra Eton, som sammen med Isonic forsterkerne de fører vil gi bra skyv. Egentlig bilelementer men fungerer veldig bra som subelementer i rom også.

 

Sper du på med en Grei forsterker, Marantz, Harman/Kardon, Primare el.l alt etter budsjett og bruk så har du et kongeanlegg for pengene.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Så mange svar, og ingen gjør som trådstarter spør om...

Får ingenting for 100 kr, det skjønner alle...

Det han er ute etter er forholdstall, noe jeg oppga over :roll:

 

Think you a little about ;)

100kr = 100%, det skjønner jo alle.

 

Men du sier 50% til receiver, og "resten fordeler seg logisk".

 

Det er jo akkurat dette han spør om! Hvordan fordele dette!

Ikke at det "skjer logisk av seg selv".

Lenke til kommentar

Hvis man legger 50% i reciver, så er det ganske logisk at resten går i høyttalere og kabler. Og der må han nesten selv vite hva slags lyd han er ute etter.

Om han klarer seg med sattelitter + sub, eller heller vil ha litt store front høyttalere.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Ok, la oss nå ikke krangle om det :)

 

Selv er jeg litt uenig.

 

Jeg har anlegg for ca 40.000, og receiveren min (Harman/Kardon) til 10.000 er mer enn bra nok. Det blir 25% i mitt tilfelle.

 

Det kommer jo mye an på hvor mye totalprisen på alt skal være da :yes:

Et anlegg til 200.000 trenger da ikke en receiver til 100.000, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Du får 100 kroner av meg.... Fordel disse på:

 

Reciever

2xFront

Senter

2xbak

Sub

 

Sånn at jeg får litt peiling på hva jeg skal legge mine kronasjer i.

Reciever 30%

2xFront 20%

Senter 15%

2xbak 15%

Sub 20%

 

=100%

Endret av cdrom
Lenke til kommentar

jeg vet ikke helt, men jeg tror jeg ville plassert pengene på følgene måte

 

Reciever 25kr

2xFront 20kr

Senter 15kr

2xbak 10kr

Sub 20kr

Kabler 10kr

 

eventuellt hvis du klarer å prate deg til kablene på kjøpet:

 

Reciever 30kr

2x Front 25kr

Senter 15kr

2x Bak 10kr

Sub 20kr

Kabler "Mine velbrukte ord, om hvor mye billigere jeg får det en annen plass...(eller andre prutetriks)"

Endret av tipp-ex
Lenke til kommentar

hvis du ikke er desperat, og må ha alt på en gang, så er det en bedre måte å skaffe seg anlegg på, spesielt hvis du jobber med ett budsjett: Bygg etter hvert.

 

Jeg tipper at du har ett par høytallere ett eller annet sted, bruk disse som bak høytallere (en stund).

 

Så mitt forslag er at du i første omgang bruker pengene på receiver, front og sub, og da bruker de slik:

 

Receiver: 40

Front: 40

Sub: 15

Kabler: 5

 

Sub'en kan også utsettes og putt de pengene i front høytallerene for å få mer bass der.

 

Så sparer du videre til, og kjøper en senterhøytaller til over 25% av front høytallerene (hvis frontene ikke er altfor dyre da. har selv en senter som koster 3500,-, front høytallerene mine koster kun 2500 (skal byttes i ett par som koster 12000,-)

 

Grunnen til at du kan kjøpe senteren senere er at du kan integrere den kanalen i fronthøytallerene, noe som funker bra nok.

 

Senere kjøp bakhøytallere, jeg anbefaler STERKT at du invisterer i en receiver som har minst 6 høytaller utganger, slik at du får 3 høytallere bak også, gjor surrounden utrolig mye morsomere. Bak høytallere trenger ikke være så bra som frontene, så ca 20-40% av fronthøytallerene)

 

Sub'en kan du gjerne ta før bakhøytalleree (hvis du har ett par ligganes hjemme fra før), denne gir bra litt ekstra hvis frontene gir en del bass, men er fortsatt en må ha ting.

 

 

Det er også mye viktigere enn du kanskje tror, å velge bra kabler til anlegget. Mellom DVD og TV vel en ordentlig scart kontakt, som bruker alle pinnene i scarten, bruk gjerne en 5-800 på en slik kabel (test selv med en dårlig en til 49,- og du vil garantert se forskjell). Mellom DVD og forsterker trenger du bare en Coax, du greier deg egentlig med en helt vanlig phono kabel, men ta en som er 75 ohm, ett tips er å kjøpe en video kabel (gul kontakt) på 75 ohm, du sparer fort flere hundre kroner opp mot en digital kabel (egentlig ikke store forskjellene). Min video kabel kostet 300 for 3 meter, mens en digital kabel ville kostet 8-900. DET ER OHM som er viktig.

 

I kabler er Moster ett billig og bra merke, de har alt, også bra høytaller kabler, hvor du selv kan velge hvilken type konektor som skal brukes, du bare skrur dem på, og kan velge mellom tråd, spade og banan. de er også ferdig terminert.

 

 

 

Men det som er viktig, lest mye før du kjøper, let etter tester av utstyret.

 

Og oppgi gjerne ett budsjett til folk her inne, så får du mange gode kjøpe tips.

 

Her er mine:

 

For receievere så i prisklassen under 10.000 så har Yamaha vunnet mange tester de 2 siste årene i norske Hi-Fi blader, emn merker som Sony og Harman/Kardon er heller ikke dårlige valg

 

I 10.000 og oppover (ikke HiEnd) er Sony, Denon, Pioneer og Harman/Kardon bra valg.

 

Høytallere liker jeg selv PSB, skal ha full Image serie fra dem, de er billige og meget bra, men mange foretrekker B&W høytallere. Men hvis smell er det du er ute etter er kanskje Klipsch det rette valget

Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart brukt mest på front høyttalerne, det er her du merker de virkelige store forandringene.

 

av et budsjett på ville jeg fordelt som følger:

 

30 % front

25 % forsterker og dvd

10 % bak

15 % center

15 % sub

5 % kabler

 

Tilnærmet hvordan jeg har satt opp mitt eget system:

 

18 K på forsterker (26 %)

5 K på dvd (7 %)

20 K på front (30 %)

10 K på bak og senter (15 %)

10 K på sub (15 %)

5 K på kabler (7 %)

Endret av torkelma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...