Gå til innhold

NOD32 Antivirus System


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest testen så lasta jeg ned programmet med en gang. Hadde ikke noe virusprogramm installert fra før av fordi det bruker en del ressurser. Så installerte jeg NOD32 og jeg merker ikke at programmet kjører en gang. Og det er tar liten tid å søke etter virus. Dette er virusprogrammet jeg kommer til å bruke fremover. Takk for testen Programmer.no :thumbup:

Lenke til kommentar

Virker genialt! Dette må testes. Unge, lovende Dahle nevnte at han ville teste Outpost om det var interesse for det.... DET ER DET! Er veldig interessert i en test av det, f.eks. for å se om man kan erstatte hele pakken fra Norton. Må jo innrømme at jeg er veldig glad for anti-pop-up funksjonen i NIS, da...

Lenke til kommentar

Noen spør etter AV + Firewall i ett .

 

Har gått vekk fra Norton/symantec etter flere års bruk .

Kjørt med grisofts AVG et års tid .

 

Prøver nå CA's eTrust Ez ( gratis lisens i ett år for personlig bruk)

 

Er bundlet med firewall .

Har det kun installert med AV siden jeg har hw firewall hjemme ,

så firewallen har jeg ikke prøvd .

Har vel brukt det et par mnd's tid , veldig fornøyd med det .

 

Real time protection på etrust har to services gåendes hos

meg , en service som benytter 3000K og en som benytter 1200K .

Merker ikke i det hele tatt noe ytelsestap.

 

Link:

http://www.my-etrust.com/microsoft/

Exclusive offer for Microsoft customers. Free 12-month software subscription to CA's eTrust EZ Armor-LE Antivirus and Firewall security suite. Valid for new users only. Limit 1 per household. Not to be combined with any other offer. Customers may elect to upgrade to eTrust EZ Armor with enhanced firewall functionality. Annual subscriptions can be renewed after first year at current renewal rate. Free software offer expires 2/1/05. **IDC 2003.

 

 

Skal teste ut NOD32 senere .

 

Så langt må jeg si at AVG free 6.0 versjonen er bra/kjapp/lite ressurs krevende , men mangler features som er i 7.X registrert versjon.

CA's eTrust derimot er fullversjon og mangler restriksjoner ,

er bra på oppdateringer .

Lenke til kommentar
Du nevner Heuristisk skanning og signaturfiler. Kanskje kunne det være en ide å også nevne Normans patenterte sandbox teknologi som faktisk kjører kode i et simulert komplett operativsystem-miljø med simulerte applikasjoner og porter. Jeg har sett det bli brukt "fra innsiden" (debug ved oppstart av en infisert fil), riktignok demonstrert av Normans folk, men det virker jo helt genialt. ;)

 

edit: nå har jeg ikke hørt så veldig mye om dette i media (bortsett fra noen klipp fra div. utvalgte tester som norman kom med), men jeg ble utvilsomt fascinert. Jeg vet m.a.o ikke om det faktisk er noe som fungerer, men de skrøt noe sinnsykt i alle fall.

Hei!

 

Jeg jobber i CBK som selger NOD32 og Outpost, og kan også prøve og svare litt på spørsmålene her.

 

Normans Sandbox-teknologi har absolutt noe for seg, men har foreløpig vært veldig ressurskrevende og ikke helt å stole på i enkelte tilfeller. Det blir visst bedre og bedre for hver versjon, dog.

 

Den heuristiske metoden er egentlig ikke så veldig ulik; den ser på koden i filen, og avgjør om koden kan gjøre skade hvis den blir kjørt. Både Sandbox og heuristisk scanning er avhengig av god programmering, og Sandbox'en er enda litt ung, så den har litt igjen enda. Men etterhvert som PC'ene blir raskere og Sandbox'en blir ytterligere optimalisert, kan det være et meget nyttig produkt.

 

Mvh

CBK

Lenke til kommentar
Jeg har brukt NOD32 i en måned eller noe sånt, og jeg er i stor grad enig i det som blir sagt i testen. :thumbup:

 

EDIT: har et spørsmål, i AMON setup står det "Files, scan on" også kan man velge et par alternativer. bla. Scan on: Open, Execute osv.. men det jeg lurer på er forskjellen mellom Open og Execute? Det er jo omtrent samme greia!

Hei!

 

Vi i CBK hjelper litt til med spørsmålene angående NOD32.

 

Forskjellen mellom "Open" og "Execute" er om det f.eks. bare er en .txt fil man åpner selv, eller om man dobbelklikker på en .exe eller .bat fil som inneholder egen kode som kjøres.

 

Grunnen til at disse valgene er med, er i tilfelle man vil at NOD32 kun scanner filer som kjører kode selv, og ikke vanlige filer man åpner selv. Dette for å bruke enda mindre ressurser, kanskje hvis man har en gammel treig PC.

 

CBK

Lenke til kommentar
Har brukt NOD32 i rundt 8mnd, det eier Norton og alt annet jeg har prøvd.

 

Mvh,

Dagger

Samme her. Ville ikke gått tilbake til Norton e.l. om jeg så hadde fått betalt for det!

 

Siden jeg først testet ut programmet første gang, har jeg forsøkt å "konvertere" flere på diverse forum. De jeg fikk til å teste det hadde alle stort sett samme reaksjon som dere har her :)

 

En kamerat av meg hadde problemer med PC'n. Den oppførte seg rart og selvklart mistenkte han virus. Han brukte siste versjonen av Norton AV (med seneste virus def.) og fant 1 virus. Ja, da burde vel problemet være løst..? Nei, PC'n fortsatte på samme måte.

Han tok da kontakt med meg over MSN. Jeg sendte han trial-versjonen av NOD32. Litt senere hørte jeg fra han igjen; han hadde funnet 6 virus som Norton AV ikke fant! Gjett hvilket AV han bruker i dag..? ;)

Lenke til kommentar
Fikk sannelig lyst å prøve dette selv jeg.

Bruker NIS&NAV nå, kom så hendig i en pakke.

Så da tenkte jeg på

For å få samme funksjonalitet, leveres det en bundle med NOD32 og Outpost Firewall Pro fra Agnitum.

 

Men finner ikke denne bundlen jeg :blush:

Noen som har en direkte link?

 

Liker alt-i-ett pakker, som f.eks. brannmur og antivirus :yes:

Hei!

 

Pakken som kommer til å inneholde NOD32 og Outpost Firewall Pro er ikke helt ferdig enda. Det er en del ting som må avklares først, men den skal ikke være langt unna. Prisen kommer til å bli lavere enn NIS 2004.

 

Begge produktene er tilgjengelig separat allerede, dog.

 

CBK

Lenke til kommentar
NAV var sånn at jeg fikk virusmelding med en gang jeg fikk virus(autoprotect). hva skal jeg skru på i NOD32?

Hei!

 

AMON er NOD32s "Autoprotect".

Under installasjonen får du spørsmål om denne skal aktiveres eller ikke.

Det er viktig at du ikke har to slik scannere gående samtidig, fra forskjellige antivirusprodusenter, da kan det bli litt konflikter.

 

For å sjekke om AMON er aktivert, dobbeltklikker du bare på NOD32 ikonet i systrayet, og ser om AMON-valget er grået ut.

 

Hvis AMON er deaktivert, er også NOD32-ikonet hvitt/rødt i systrayet, vanligvis er det hvitt/grønt.

 

CBK

Lenke til kommentar
Virker genialt! Dette må testes. Unge, lovende Dahle nevnte at han ville teste Outpost om det var interesse for det.... DET ER DET! Er veldig interessert i en test av det, f.eks. for å se om man kan erstatte hele pakken fra Norton. Må jo innrømme at jeg er veldig glad for anti-pop-up funksjonen i NIS, da...

Hei!

 

NOD32 pluss Outpost Firewall Pro skal kunne erstatte Norton Internet Security 2004 fullt ut. Det eneste som mangler er vel antispam-modulen som Norton har. Hvis man har Outlook 2003 er antispam inkludert.

 

Outpost har en veldig effektiv pop-up killer og en reklame-banner killer som er mer effektiv enn mange vi har sett. Det er kjempeenkelt å legge inn sider man ikke vil skal berøres av disse funksjonene.

 

Vi får vel se om vi kan lure unge lovende Dahle til å skrive litt om Outpost også. :yes:

 

Bare spør om programmet, ihvertfall.

 

Mvh

CBK

Lenke til kommentar
Har brukt NOD32 i rundt 8mnd, det eier Norton og alt annet jeg har prøvd.

 

Mvh,

Dagger

Samme her. Ville ikke gått tilbake til Norton e.l. om jeg så hadde fått betalt for det!

 

Siden jeg først testet ut programmet første gang, har jeg forsøkt å "konvertere" flere på diverse forum. De jeg fikk til å teste det hadde alle stort sett samme reaksjon som dere har her :)

 

En kamerat av meg hadde problemer med PC'n. Den oppførte seg rart og selvklart mistenkte han virus. Han brukte siste versjonen av Norton AV (med seneste virus def.) og fant 1 virus. Ja, da burde vel problemet være løst..? Nei, PC'n fortsatte på samme måte.

Han tok da kontakt med meg over MSN. Jeg sendte han trial-versjonen av NOD32. Litt senere hørte jeg fra han igjen; han hadde funnet 6 virus som Norton AV ikke fant! Gjett hvilket AV han bruker i dag..? ;)

Og dette gjaldt Norton Antivirus 2004? Jøss.

 

Vi var borti en som hadde Norton Internet Security 2002, som fikk virus. Etter å ha installert NOD32, fant vi over 30 virus på maskinen.

 

Greit nok, dette var en relativt gammel 2002-versjon, men det var mye virus på den maskinen, og han hadde holdt Norton oppdatert.

 

Det skal sies at Norton tar stort sett det som finnes av virus, bare man holder seg oppdatert.

 

Mvh

CBK

Lenke til kommentar

Og dette gjaldt Norton Antivirus 2004? Jøss.

 

Vi var borti en som hadde Norton Internet Security 2002, som fikk virus. Etter å ha installert NOD32, fant vi over 30 virus på maskinen.

 

Greit nok, dette var en relativt gammel 2002-versjon, men det var mye virus på den maskinen, og han hadde holdt Norton oppdatert.

 

Det skal sies at Norton tar stort sett det som finnes av virus, bare man holder seg oppdatert.

 

Mvh

CBK

Ja, det var NA2004. Ble faktisk litt overasket selv også :)

Endret av CodeXP
Lenke til kommentar
Fant ikke AVG i denne listen over antivirus. (7.5) Har hørt mye lovord om det. Hvordan stiller det seg i forhold til NOD32?

Grisofts AVG har ikke greid seg så godt i Virus Bulletins tester:

 

http://www.virusbtn.com/vb100/archives/products.xml?avg.xml

 

De fikk f.eks. Fail i februar 2004-testen gjort på Windows NT. Det er ikke helt bra å bomme på denne.

 

Historikken er heller ikke den beste.

 

Det å lage antivirusprogrammer krever ressurser og innsats hele tida, det er ikke som andre "statiske" programmer der noen godt kan lage et gratis-programmer som fungerer utmerket til sitt bruk.

Jeg tror det er vanskelig å kunne tilby et gratis antivirusprogram uten noen kompromisser.

 

Mvh

CBK

Lenke til kommentar
Normans Sandbox-teknologi har absolutt noe for seg, men har foreløpig vært veldig ressurskrevende og ikke helt å stole på i enkelte tilfeller. Det blir visst bedre og bedre for hver versjon, dog.

 

Den heuristiske metoden er egentlig ikke så veldig ulik; den ser på koden i filen, og avgjør om koden kan gjøre skade hvis den blir kjørt. Både Sandbox og heuristisk scanning er avhengig av god programmering, og Sandbox'en er enda litt ung, så den har litt igjen enda. Men etterhvert som PC'ene blir raskere og Sandbox'en blir ytterligere optimalisert, kan det være et meget nyttig produkt.

 

Mvh

CBK

Var omtrent det jeg trenkte ja. Nå skal jeg vel ikke stole for mye på deg heller ettersom du sannsynligvis helst vil selge NOD :-)

 

Nå skal det sies at jeg har Norman selv, men har ikke hatt et eneste virus på 5-6 år (kanskje fordi jeg ikke legger inn ting jeg ikke trenger på PC'n min, les:spill (tenker på piratkopier) (hva skal man med over 40GB HD?), så jeg har ikke akkurat fått testet det noe særlig. Men ressurskrevende vil jeg IKKE si det er. I alle fall ikke sammenlignet med Norton.

 

;)

Endret av erikindre
Lenke til kommentar
Normans Sandbox-teknologi har absolutt noe for seg, men har foreløpig vært veldig ressurskrevende og ikke helt å stole på i enkelte tilfeller. Det blir visst bedre og bedre for hver versjon, dog.

 

Den heuristiske metoden er egentlig ikke så veldig ulik; den ser på koden i filen, og avgjør om koden kan gjøre skade hvis den blir kjørt. Både Sandbox og heuristisk scanning er avhengig av god programmering, og Sandbox'en er enda litt ung, så den har litt igjen enda. Men etterhvert som PC'ene blir raskere og Sandbox'en blir ytterligere optimalisert, kan det være et meget nyttig produkt.

 

Mvh

CBK

Var omtrent det jeg trenkte ja. Nå skal jeg vel ikke stole for mye på deg heller ettersom du sannsynligvis helst vil selge NOD :-)

 

Nå skal det sies at jeg har Norman selv, men har ikke hatt et eneste virus på 5-6 år (kanskje fordi jeg ikke legger inn ting jeg ikke trenger på PC'n min, les:spill (tenker på piratkopier) (hva skal man med over 40GB HD?), så jeg har ikke akkurat fått testet det noe særlig. Men ressurskrevende vil jeg IKKE si det er. I alle fall ikke sammenlignet med Norton.

 

;)

Heh...selvfølgelig vil vi selge NOD32... :p

 

Jeg har også prøvd å selge Norman i mange år, og selv om det slett ikke er så verst, så har Norman alltid vært noe for dyre i forhold til konkurrentene, spesielt på lisenser til bedrifter.

 

Vi har fått prøvd det meste på markedet av antivirusprogrammer, og vi ville IKKE solgt NOD32 hvis det ikke var et meget bra produkt, hvilket det er.

 

Litt sunn skepsis er bare bra.

 

Strengt tatt kan man greie seg helt uten antivirus idag, men da kan man ikke være tilknyttet Internett eller installere noe fra andre enn de store produsentene.

Det høres litt kjedelig ut, spør du meg.

(litt satt på spissen, selvfølgelig)

 

Det er bra du er forsiktig med hva du legger inn på maskinen.

 

Mvh

CBK

Lenke til kommentar

Jeg har selv brukt NAV og MacAffee AV tidligere, helt frem til hhv. 2004 og 7 Pro (MacAffee), og skiftet over til Avast. Den merker jeg knapt er på maskina hva ressursfobruk angår. Hvordan stiller NOD seg i henhold til Avast?

Med tanke både på ressurser og hva den faktisk tar av virus?

 

Også skal det jo nevnes at Avast er gratis (Basic-versjonen) for ikke kommersielt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...