Gå til innhold

GPS-modul til bærbar PC


Anbefalte innlegg

Det jeg vet er at min gps fungerer like fint under dekk i båten, eller inne i huset som den gjør ute. Det kan selvsagt være forskjeller i hvor sensitive motakerene er, men jeg tviler på at ett hanskerom skal by på problemer.

Jeg har helt motsatte erfaringer. GPS trenger "fri sikt" for å fungere skikkelig.

Mulig at du kan få inn noen signaler, men nøyaktigheten blir i så fall dårlig.

 

Hvorfor ikke kjøpe en vanlig GPS som f.eks Garmin Etrex Summit eller Garmin Etrex for så å bruke datakabel. Da har du en GPS som du kan bruke på tur uten PC, eller sammen med PC slik at du får kart. Garmin Etrex Summit har også elektronisk kompass og barometer innebygd. Eneste negative er at disse ikke har ekstern antenne, men du kan montere brakett på dashbordet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en Acore GPS fra Komplett. Den har ikke eget display og fungerer derfor ikke alene, men den snakker bluetooth med min pc og fungerer fint når den ligger helt foran på dashbordet. Den har mulighet for tilkobling av ekstern antenne. Pris hos Komplett er 1698,-.

 

Jeg drømmer om å skaffe meg en MIDP 2.0-kompatibel mobiltelefon (som Sony Ericsson P900) slik at jeg kan skrive en Java-klient for GPS'en min på telefonen. NMEA 0183 er en veldig enkel protokoll å programmere for.

 

Autoroute og MapPoint har kart over alle europeiske land, men få detaljer om norske byer, inkludert Oslo. De fungerer derfor best på skikkelig langtur. TomTom er nok bedre dersom du trenger skikkelig veivisning i byene her til lands. (Har ikke prøvd TomTom selv).

 

I Scientific American nummeret som er ute nå er det en lang artikkel om GPS. Jeg forstår denne artikkelen slik at WAAS kun er tilgjengelig i USA, fordi det systemet bruker bakkestasjoner for å korrigere satelitt-signalene.

Endret av guge
Lenke til kommentar
I Scientific American nummeret som er ute nå er det en lang artikkel om GPS. Jeg forstår denne artikkelen slik at WAAS kun er tilgjengelig i USA, fordi det systemet bruker bakkestasjoner for å korrigere satelitt-signalene.

 

Husker ikke sånn i farten hva den europeeiske delen heter, men det er ikke WAAS.

Globalt er det fortsatt ikke dekning overalt. Her i norge er det faktisk mulig. Fikk i hvertfall låst en slik sat. på min E-trex. Nøyaktigheten ble vel ikke revolusjonerende bedre av den grunn. Den var vel på sånn ca 5 meter i utgangspunktet.

 

GPS må "se" satelittene for å fungere. Høres litt snålt ut at noen finner dekning inne i hus, eller inne i båt :nei:

Noen modeller kan imidlertid bruke ekstern antenne. Bl.a E-trex fungerer utmerket i frontruta på bilen.

Lenke til kommentar
I Scientific American nummeret som er ute nå er det en lang artikkel om GPS. Jeg forstår denne artikkelen slik at WAAS kun er tilgjengelig i USA, fordi det systemet bruker bakkestasjoner for å korrigere satelitt-signalene.

 

Husker ikke sånn i farten hva den europeeiske delen heter, men det er ikke WAAS.

Globalt er det fortsatt ikke dekning overalt. Her i norge er det faktisk mulig. Fikk i hvertfall låst en slik sat. på min E-trex. Nøyaktigheten ble vel ikke revolusjonerende bedre av den grunn. Den var vel på sånn ca 5 meter i utgangspunktet.

I Norge kan du få DGPS som gir bedre nøyaktighet, DGPS supplerer også satelittsignalene med bakkestasjoner som for det meste ligger langs kysten. Jeg har ikke prøvd å få DGPS på min Acore, men vet at det tidligere var en betalt tjeneste som ble brukt i skipsfarten. Vet ikke om det finnes DGPS-sendere i Norge som kan brukes gratis.

 

Håper noen vet mer om dette.

Lenke til kommentar

Hei

 

Er på utkikk etter det samme som deg, men har ennå ikke funnet ut hva. Men en ting er sikkert, styr unna AutoRoute 2004 fra MS. Det er så godt som null dekning av Norge (kun Oslo).

 

Raskeste tur fra f.eks Kristiansand til Oslo sier den er Kr. sand-Hirtsals-Fredrikshavn-Oslo?

 

Nei, fy for no dritt!

 

Men resten av Europa ser OK ut.

 

Var jeg deg så hadde jeg nok godt for en Trådløs Blåtann GPS hvis din bærbare har Blåtann, så slipper du alt kabelstyret.

 

Her er div linker til tester:

 

TomTom:

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...A7B5793D4AD6298

 

Acore AG-600 Bluetooth GPS Receiver hos komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122638&cks=SER

 

Håper dette var til litt hjelp. Grunnen til at jeg ikke har slått til enda er at jeg vil ha et enkelt system som kan bruke både til sjøkart og veinavigasjon. Så jeg regner med at jeg må over på en slags bærbar GPS enhet i stedet for bærbar PC.

 

KT

Lenke til kommentar

Skal begynne å lese disse testene nå.

 

Fungerer den GPS-modulen til bærbar PC via usb som du får kjøpt på Clas Ohlson til 998 bra? Etter som jeg fortstår på den, tåler den litt vær og vind slik at du kan legge den på taket. Har uansett ikke lyst til å bruke mer enn 1000 kroner på den GPS-modulen. Burde da gå an å få noe brukbart til den prisen.

Som sagt står vel valget fortsatt mellom Autoroute og TomTom. Hvordan det fungerer i europa er viktigst.

Lenke til kommentar

Det er mange påstander ute og går her. En del av de litt ute og kjører..

 

En Gps bør ha fri sikt til himmelen. at man har heat-shield i frontruta kan være nok til at den ikke mottar. I et hanskerom vil du i beste fall få svært dårlig nøyaktighet.

 

WAAS er et amerikansk system. Her i europa har vi EGNOS som tilsvarende. Alle nye GPS'er bør ha støtte for begge.

 

Jeg ville kviet meg lenge før jeg baserte meg på en pc med tilkoplet gps og 3.parts programvare i bilen.

 

Mitt råd er ville være å kjøpe en skikkelig gps, gjerne med innebygget kart og rutekalkulering. Man kan kjøpe en Garmin 60c og et bilkit til. Dette er en litt dyrere løsning, men du har da også mulighet til å finne frem i gater og smug til fots. Det følger med kart over hele europa, som også har dekning i norge. Det er det veldig få andre som har på plass, særlig utenfor det sentrale østlandet.

 

Garmin 60c koster 4800 hos malfix i oslo. (4850 på komplett)

Lenke til kommentar
Det er mange påstander ute og går her. En del av de litt ute og kjører..

 

En Gps bør ha fri sikt til himmelen. at man har heat-shield i frontruta kan være nok til at den ikke mottar. I et hanskerom vil du i beste fall få svært dårlig nøyaktighet.

Gidder ikke å krangle om dette, men min private gps fungerer aldeles utmerket i min båt av glassfiber og innendørs. Har også en fastmontert gps i båten som er koblet til plotter og det er ingen avvik i posisjonen disse to viser. Det kommer antakelig an på kvaliteten til gps'en og hvilke matrialer som skiller antennen fra himmelen. Jeg vil slutte meg til anbefalingen om å kjøpe en bærbar gps.

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg ikke bader i penger, og vil uansett velge en GPS-modul til bærbar. Føler jeg har fått nok info ang selve modulen nå.

 

Det jeg fortsatt vil vite mer om er programvaren.

 

Grunnen til at jeg vil ha en modul til bærbar PC er at jeg kan kombinere det med flere ting som skal være med på turen. Så sånn er det med det.

 

Jeg tar fortsatt imot tips om programvare.

Lenke til kommentar

Har ikke lest alt men...

 

Kjøp en vanlig gps med en datakabel så har du en gps til turgåing. skal du bare bruke den med pcn kjøp en dårlig brukt, men da får du ikke emd kartfunksjon, noe som kanskje ikke er så viktig for deg.

 

Magellan og Garmin er to store, men Etrex er også noe å se på. Batterilevetid er viktig!!!!

Lenke til kommentar

josteinsen: Når vi mener at den må "se" satelittene så er det selvfølgelig ikke set samme som å har synlig sikt med øynene dine. Vi mener selvfølgelig at GPS'en må "se" signalene fra sattelitten, og det kan den bare som man har fri sikt for signalet som sendes, ikke nødvendigvis for synlig lys.

 

GPS-signaler og synlig lys er to helt forskjellige frekvensområder og materialer vil derfor ha hetl forskjellige egenskaper. F.eks kan glassfiber være totalt ugjennomsiktog for synlig lys, men være helt gjennomsiktig for GPS-signaler. Vi mener altså at man må sørge for å ikke dekke til GPS-mottageren med materialer som sperrer for frekvensene som GPS bruker. Metall er en effektiv slik sperre. Prøv f.eks å legg GPS'en i kjøleskapet, et bomberom eller pengeskapet om du har og prøv da. Du vil neppe få særlig sterke signaler, om du får noen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært med på å koble opp to GPS sytstemer i fiskebåter.

I den ene båten var jeg med å satte opp en stor avansert fastmontert GPS. Denne fungerte meget bra, men da jeg skulle hjelpe en annen fyr med de samme greiene kjøpte han en slik fra Clas Ohlson. Denne fungerte akkurat like bra, den tok inn signaler like bra, og fungerte utmerket med bærbar-PCen. Den mottakeren er heller ikke så veldig dyr.

Lenke til kommentar

Ja da var jeg i mål :)

 

Endte opp med Garmin 76C med City Select for bilnavigasjon og BlueChart for båtnavigasjon.

Alt dette kan også kobles opp mot bærbar via USB kabel.

 

Venter i spenning.

 

Veldig mye nyttig info i denne tråden.

 

Skulle egentlig ha 60C som en før her anbefalte, men siden jeg skulle bruke den mye i båt og bil anbefalt de 76C som har dobbelt så stort minne :)

 

Lykke til videre med handelen :)

 

KT

Lenke til kommentar

Jeg er for sen ser jeg, men DENNE hadde kanskje vært noe hvis du har en series 60 mobiltlf med bluetooth (f.eks nokia 6600).

Du bruker da mobilen sammen med en bluetooth pgs receiver og laster fortløpende ned oppdaterte kart etterhvert som du trenger de...

Herkan du lese en test hos pcworld.

 

Ellers så er en pda med tomtom utrolig bra! :)

Test hos pcworld her og her.

 

Blir litt lite "brukervennlig" med en bærbar pc i bilen...

 

Dell har noen relativt rimelige pakkeløsninger med pda og tomtom...

Lenke til kommentar
Det er mange påstander ute og går her. En del av de litt ute og kjører..

 

En Gps bør ha fri sikt til himmelen. at man har heat-shield i frontruta kan være nok til at den ikke mottar. I et hanskerom vil du i beste fall få svært dårlig nøyaktighet.

Gidder ikke å krangle om dette, men min private gps fungerer aldeles utmerket i min båt av glassfiber og innendørs. Har også en fastmontert gps i båten som er koblet til plotter og det er ingen avvik i posisjonen disse to viser. Det kommer antakelig an på kvaliteten til gps'en og hvilke matrialer som skiller antennen fra himmelen. Jeg vil slutte meg til anbefalingen om å kjøpe en bærbar gps.

hvis du har gps inne i bilen uten helt fri sikt til himmelen så får du dårlige signaler. jeg tviler ikke på at du kan få noe signal inne i båten etc, men du har neppe helt bra signal. husk også at mange gps har software som prøver og veie opp for dårllig signal slik at selv om gpsn ser ut som den funker utmerket er det så har du kanskje ikke korrekt data på gpsn. litt kjipt om du går på et skjær bare fordi du absolutt skal ha gpsn innerst i båten ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...