Gå til innhold

Hvilket server-hovedkort


brickhead

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et hovedkort med følgende spec:

 

- Integrert 100Mb/s NIC

- Integrert VGA

- 64bit PCI-slots er en fordel, men ikke nødvendig

 

En av disse CPU-konfigurasjonene (socket):

- 2x P4 (finnes det?)

- 2x PIII

- 2x Xeon

- 2x Athlon MP (finnes mange slike kort, men varme har litt betydning her, ergo ikke førstevalg)

- Til nød: 1x P4

 

En av disse RAM-typene (i prioritert rekkefølge):

1. DDR SDRAM 2100

2. SDRAM 133

3. RDRAM (sist pga. budsjett)

 

Features som *IKKE* trengs:

- Integrert SCSI-kontroller

- Integrert IDE-RAID-kontroller

 

Form-faktor:

Her er det kabinett-fabrikantens krav som gjelder,

'Supports ATX or AXi Motherboard up to 12" x 13"'

 

Er det noen som har gode forslag til aktuelle hovedkort?

 

TIA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Serveren er tenkt brukt som terminalserver (Citrix Metaframe), i en konfigurasjon med flere litt beskjedne maskiner, i stedet for noen få dyrere servere.

 

RDRAM er en mulighet, men hva vil gi best ytelse med f.eks. 50 samtidige brukere pålogget, 1-2 GB DDR, eller like mange kroner i RDRAM? Avhenger en hel del av northbridgen også, vil jeg tro.

 

Uansett er jeg på jakt etter flere mulige HK-kandidater som tilfredsstiller minst ett av alternativene, å velge mellom dem klarer jeg nok selv :smile:

 

Takk for svarene så langt.

Lenke til kommentar

Se litt på prisen på hovedkortene, men Intels nye Dual Channal DDR kort for Xeon (7500 chipsett) er kan nok gjenre passe minst like bra som i860 siden 50 brukere på en Critrix server ikke nødvendigvis er det som passer latency/kjapp-stream minne som Rambus best.

 

Spekulering fra min side... har ikke erfaring på det feltet :smile:

Lenke til kommentar

pgressum, du traff nesten spikeren midt på knotten! Kabinettet jeg tenker på kommer fra quad.no, og jeg har vurdert serverløsningene deres nøye - jeg kunne bare tenkt meg litt flere/andre komponenter å velge mellom. Kan du røpe noe mer om serverne dere har valgt?

 

Prisen dere havnet på (før evt. rabatter, selvsagt) er også veldig interessant.

 

Og Dollar, takk for tipset. Jeg skal følge opp spekulasjonene dine :smile:

Lenke til kommentar

Jeg vet det finnes HK som støtter 2x P4. en musiker som hadde konsert for skola mi hadde det integrert i et råtøft keyboard som du kunne dele opp osv...

 

Når han spilte for fullt, hadde nesten de to serikobla cpuene problem med å henge med!

DET var musikkinstrument det :)

 

Ja, det finnes HK til 2x P4

Lenke til kommentar

Quote:


brickhead skrev (2002-04-13 22:14):

pgressum, du traff nesten spikeren midt på knotten! Kabinettet jeg tenker på kommer fra quad.no, og jeg har vurdert serverløsningene deres nøye - jeg kunne bare tenkt meg litt flere/andre komponenter å velge mellom. Kan du røpe noe mer om serverne dere har valgt?


Prisen dere havnet på (før evt. rabatter, selvsagt) er også veldig interessant.



 

Serverne vi kjøpte fra de er:

 

2U rack kabinett

Tiger MPX

2 x 1800+ MP

2 x 512 MB REG ECC Original DDR

2 x 120 GB WD (IDE)

Ett-eller-annet-skjermkort - PCI

 

Vil ikke si noe mer om prisen... Kan vel si at Quad.no liker oss så godt at vi fikk en hyggelig pris av de. Snille Quad :smile:

 

Hvis du snakker med Geir Elstad der så kan han sette sammen en lik maskin som vi hadde. Bare si at du snakket med meg så vet han hvilken konfigurasjon de kom i.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-14 20:45, pgressum skrev:

(snip)

Vil ikke si noe mer om prisen... Kan vel si at Quad.no liker oss så godt at vi fikk en hyggelig pris av de.

(snip)


Nei bevares, jeg skal da ikke vite hvilke betingelser dere har fått. Jeg tenkte mere på villedende pris, det var det jeg mente med "før evt. rabatter".

 

Men tusen takk for opplysningene, det var jo veldig nær det jeg hadde tenkt meg. Jeg ser slett ikke bort fra at Quad får en ny kunde :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...