Gå til innhold

Problemer med min datamaskin


Anbefalte innlegg

Siden jeg ikke fant noen bedre plass og legge dette håper jeg det går greit at jeg legger det her..

 

Først kan jeg starte med hva som er mine data komponenter og os.

 

OS: Windows XP home edition (orginal)

Hovedkort: Soyo sy kt-400 dragon ultra

CPU: AMD xp 2500+ (til denne har jeg en silent twin vifte med kjøle pasta)

Skjermkort: ATI Radeon 9700 pro OEM

RAM: 2, Kingston 256MB DDR 400MHz PC3200 non-ECC

HDD: 120 GB western digital (vet ikke mer om den)

samt en gammel strømforsyning som kanskje skulle vært byttet ut.

 

Så mitt problem, eller problemer:

 

1. Jeg erfarer at datamaskinen låser seg plutselig, mest ved spilling.

2. Jeg erfarer også at datamaskinen min plutselig rebooter ( dette under spilling)

3. CPUen min ligger på 50 grader C og oppover.. dette finner jeg merkelig. (=cpu viften min har 2 vifter og den ene vifta står 1-1.5 cm fra strømforsyningen, kan dette ha noe og si på hvorfor den er så varm?)

4. Jeg merker at når jeg spiller fps-spill, et godt eksempel på det: counter-strike, siden jeg spiller en god del av dette spillet er jeg avhengig av god fps, dvs. 100 helst, klarer heller ikke 72 stabil.)

5. siden jeg sitter i LAN til en kammerat hele året og nå i det siste har det hendt det at når han skal kopiere fra meg får han ingen tilgang etter en stund.

 

 

 

kabinettet 2 vifter og god lufting.

 

Har flashet bios og bruker de nyeste catalyst driverne som er.

 

Har nettopp formatert c: disken og installert Norton anti-virus 2004 og har kjørt live-update, så virus fins det ikke, jeg har heller ikke prøvd og clocke datamaskinen

 

så det jeg lurer på er :

1. Er datakomponentene mine for dårlige til og oppnå stabil fps i spill?

2. Hvorfor er cpuen så varm?

3: Er det noen grunn til at maskinen låser seg/rebooter helt av seg selv?

4: Hvis det er tilfelle at datamaskinen ikke har de kravene for og kjøre fps spill bra nok, hva burde jeg kjøpe nytt?

 

Vil bare på forhånd si takk for all hjelp som kommer.

 

Mvh: Torstein Gårdvik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Grunnen til at datamaskinen din kan låse seg under spilling kan være at VCore er for lav.

2. Samme grunn som 1.

3. At viften som kjøler CPU kun får varm luft fra PSU kan ha noe å si, men ikke mye. Skjedde temperatur-forandringen helt plustelig eller har den alltid vært slik?

4. Prøv å skifte til de orginale driverene til ATI og se om de funker bedre.

5. Det siste kan være time-out på overføringen. (Det tar for lang tid å overføre.)

Lenke til kommentar

enig med Earendli men vil også legge til at så vidt jeg vet er cpu kjøler Silent twin godkjent for max Amd Athlon XP 2000+ til 2100+ og du kjører med 2500+ så du bør ha veldig god luft gjennomstrømning i kabinettet ditt for å bruke den.Var jeg deg ville jeg byttet både cpu kjøler og strømforsyning

Lenke til kommentar
enig med Earendli men vil også legge til at så vidt jeg vet er cpu kjøler Silent twin godkjent for max Amd Athlon XP 2000+ til 2100+ og du kjører med 2500+ så du bør ha veldig god luft gjennomstrømning i kabinettet ditt for å bruke den.Var jeg deg ville jeg byttet både cpu kjøler og strømforsyning.

 

Hvor i all verden får du denne infoen fra??? Jeg har silent twin og en "xp2600" (en klokket xp2000) den er rundt 55 grader på full load. er en url som viser at silent twin støtter cpuer opptil xp2800+ http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MISTST1

Endret av Jabbala
Lenke til kommentar

Og, angående strømforsyningen så har jeg ikke noe informasjon og gi siden datamaskinen ikke er hvor jeg befinner meg nå, men kan legge ut et svar når jeg er tilbake ved min datamaskin, men tror det var noe billig greier fra multicom.

Skal skjekke det opp.

 

Tror CPUen har vært så varm hele tiden, jeg skal kjøpe meg ny vifte, har dere noen råd for hvilken som hadde gitt en god kjøling?

Lenke til kommentar
Da vil jeg spørre deg Jabbala, hva tror du gjør slik at CPUen min holder en tempratur på over 50 grader?

Det kan ikke jeg vite 100% siden det ikke er min pc. 50 grader for en cpu er ikke alvorlig mye. Silent twin er konstruert for å være stille, ikke for å ha de beste kjøleegenskapene. Uansett er det ikke de 50 graderne på cpuen din som gjør at pcen restarter/låser seg.

Lenke til kommentar
enig med Earendli men vil også legge til at så vidt jeg vet er cpu kjøler Silent twin godkjent for max Amd Athlon XP 2000+ til 2100+ og du kjører med 2500+ så du bør ha veldig god luft gjennomstrømning i kabinettet ditt for å bruke den.Var jeg deg ville jeg byttet både cpu kjøler og strømforsyning.

 

Hvor i all verden får du denne infoen fra??? Jeg har silent twin og en "xp2600" (en klokket xp2000) den er rundt 55 grader på full load. er en url som viser at silent twin støtter cpuer opptil xp2800+ http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MISTST1

Da lærte jeg noe i dag også,Beklager jabbala men du har rett silent twin skal støtte opp til xp2800+.Selv har jeg kjøpt den brukt for noen tid tilbake og fikk besked av selger om ikke å bruke den på cpu større enn max 2100+ og det har min datter i sin pc så jeg sjekket ikke noe mer om det. Men om den er å anbefale på 2800+ er en annen sak....

Lenke til kommentar
Da vil jeg spørre deg Jabbala, hva tror du gjør slik at CPUen min holder en tempratur på over 50 grader?

Hvis du vil bytte cpu kjøler men fortsatt ha et "stille" alternativ vil jeg anbefale CNPS 700A-CU bruker den selv på en overklokket 2800+@2354mhz 1,85Vcore og jeg er aldri over 47 grader full load.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...