Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal lage et jatzy spill. Men jeg trenger en kode, hvordan ka jeg få pcen til og et tilfeldig tall mellom 1 og 6 og sette det in i text1.text ?

 

Helst en kode som f.eks

 

if blablabla then goto text1

if blablabla then goto text2

if blablabla then goto text3

if blablabla then goto text4

if blablabla then goto text5

if blablabla then goto text6

 

text1:

text1.text = "1"

text2:

text1.text = "2"

text3:

text1.text = "3"

text4:

text1.text = "4"

text5:

text1.text = "5"

text6:

text1.text = "6"

 

og så text2 osv...

 

takker på fårhond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...
Randomize
Text1.Text = 1 + (Rnd * 5)

Randomize gjør at tallene blir helt random

denne koden er ikke akurat "yatzy-vennlig", siden denne returnerer et desimal tall mellom 1,0000000 til 5,999999999

 

med denne koden får du et riktig yatzy-resultat: (som vist over)

int(rnd * 6) + 1

 

for de som ikke forstår så skal jeg bryte opp denne linja i litt mer forståelige deler:

 

rnd returnerer et "tilfeldig" tall mellom 0 og 0,99999999

 

hvis vi da ganger dette tallet med 6 (rnd * 6), så vil dette bli et tall mellom 0 - 5,9999994

 

deretter så bruker vi int() funksjonen som bare returnerer heltalls verdien av denne summen, så da står vi igjen med et tall mellom 0-5.

 

tilslutt legger vi til 1, siden den laveste verdien på en yatzy terning er 1.

 

 

sikkert mange som forstod dette, men jeg husker fra min tid på skolebenken så var det ufattelig mange som EGENTLIG ikke forstod hva rnd-funksjonen gjorde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...