Gå til innhold

Dempe støyen i min XCcube (barebone)


Anbefalte innlegg

Jeg har en Aopen XCcube EZ65, som jeg er svært fornøyd med, men som mange andre barebone brukere, er jeg ikke like fornøyd med støynivået.

 

Jeg har følgende støyskilder i pcen:

 

 

1) PSU'en. vifta holder en høy hastighet, og den høres ut til å være den som bråker mest.

 

Her er vifta på psuen:

psu.jpg

 

PSUen åpna:

psu2.jpg

 

PSU sett bakfra:

psu3.jpg

 

 

2) CPUen. Denne vifta er helt lydløs på lave hastigheter. Når jeg spiller øker hastigheten en del, slik at det er ganske bråkete.

 

CPU vifte:

cpu.jpg

 

CPU kjøleløsning:

cpu2.jpg

 

 

3) Harddisken. Det er en Samsung spinpoint S-ATA disk som i følge hw.no er den mest stillegående på markedet. Jeg synes ihvertfall den bråker en del når den jobber, samt at den suser heletiden.

 

Skjermkortet mitt bruker kun passiv kjøling, så den regnes ikke som en støyskilde.

 

SÅ, har noen noen glupe ideer på hvordan jeg skal dempe støyen i pcen?

 

Jeg har 2 ideer:

1) Kjøpe ny PSU vifte. For eksampel en Papst vifte fra microplex.no. Her trenger jeg isåfall hjelp til å velge riktig. (riktig størrelse å lufttrykk)

 

2) Vannkjøle pcen. Jeg har sett dette gjort med andre barebones på samme størrelse, men er det lurt? jeg har aldri satt sammen et vannkjølingssystem før, så her trenger jeg hjelp til å finne ut hva jeg trenger.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JEg har funnet ut at vifta i psuen heter "Protechnic Electric MGA8012HR-A15". Jeg fikk bekrefta at denne bråker en del. Støynivået er opplyst til 36.7 dBA på hjemmesidene til produsenten!!

 

Det ser også ut til at den har størrelsen 80x80x15, noe som kan være et problem. Microplex selger ingen vifter som er 15ca dype, og jeg tviler på at det er plass til en 25cm dyp vifte det uten å ødelegge grillen. Jeg kan jo såklart gjøre dette, hvis det vil bidra til å senke støynivået betraktelig.

 

Men hvilken vifte skal jeg isåfall kjøpe? Det er viktig at viften flytter nok luft....

Lenke til kommentar

Jeg har surfa litt rundt, og funnet ut at ingen av viftene flytter så mye luft som den som er installert nå. :dontgetit:

 

Jeg har satt det jeg har funnet ut i en tabell:

tabel.gif

 

Begge de 2 viftene er langt mer støysvake enn den som sitter i nå, men flytter de nok luft?

 

Når det gjelder den titan vifta, så står det oppgitt til og med på hjemmesiden dems at den er 25 cm bred. Jeg tviler derfor på at den passer.

 

Et annet spørsmål også; jeg har tidligere vært inne på tanken om å bruke en ekstern vifteløs psu, men jeg har blitt fraråda dette, siden det ikke vil gi nok strøm. Jeg lurer på om det er mulig å seriekoble 2 slike strømfoskyninger? isåfall hvordan?

Endret av torsk
Lenke til kommentar
Denne Zalman-vifta er tynn som en flis:

Zalman OP1

hvis du har linka til riktig produkt, så er det den jeg allerede har med i tabellen min...

Du kan jo ta dremelen fatt å kutte "litt" i PSU-en eller hvor du skal ha vifta, kjøpe ei rolig 2.5cm tjukk vifte som flytter mer lyft(for det finner du sikkert) og er roligere(finner du også(men om du klarer å finne en som er begge er opp til hvor mye penger/tid du legger i det))

Lenke til kommentar

Jeg har fått sinsykt lyst til å kjøpe meg en ekstern vifteløs psu. Det har ikke vært mulig, siden de ikke har vært kraftige nok, men nå har jeg funnet en løsning som virker lovende :w00t:

 

http://www.mini-itx.com/store/ har begynt å selge 200W psuer! Min nåværende psu er på 220W, så dette kan vel faktisk gå! Det koster under 1000kr inkl strømadapter. Får sette inn en stor og stillegående vifte bak hvor psuen var for å få luftgjennomstrømning.

 

Er klar over at 200W ikke er alverden, og at hvis dette går, så er det bare så vidt.

 

noen synspunktet?

Lenke til kommentar

hmmm.. jeg har prøvd et par psu kalkulatorer på internett for å regne ut hvor mange watt min pc trenger. Det dumme er at jeg får så forskjellige resultater.

 

den ene får jeg oppgitt 275 watt! Dette er jo høyere enn den psuen som følger med. Har ikke hat noen stabilitetsproblemer.

 

den andre får jeg oppgitt 162 watt. Jeg aner ikke hva jeg skal tru på

 

noen som har noen erfaringer med disse kalkulatorene, eller som vet om andre kalkulatorer man kan stole på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...