Gå til innhold

voltmodding av en dualfan 400W Q-Tec... hvordan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før jeg bytta ut viftene med én 120mm hadde jeg et opplegg hvor jeg kobla begge viftene via en Zalman Fanmate. Om du har en gammel vifte du kan ofre Molexpluggen på er dette en ganske grei mod. I manualen til hovedkortet pleier det å stå hvor du finner + og - på viftekontaktene på hovedkortet. Samme "pinout" for Fanmate. På viftene er rød + og svart -. Det meste av støyen forsvinner ved en ganske moderat senkning av farta på viftene.

 

Men om du bruker søkefunksjonen vil du finne rimelig mange poster om samme emne. ;)

Lenke til kommentar

Altså, nå er viftene koblet til en gul og en sort ledning. Altså 12V og jord. For å gi vifta 7V så lar du den gule ledningen sitte på som vanlig, men isteden for å bruke den sorte ledningen som er jord, så bruker du den røde ledningen som er 5V. Det som skjer når du bruker en positiv verdi istedenfor jord, er at den verdien blir trukket i fra. 12V-5V=7V

Skjønner?

Lenke til kommentar
Altså, nå er viftene koblet til en gul og en sort ledning. Altså 12V og jord. For å gi vifta 7V så lar du den gule ledningen sitte på som vanlig, men isteden for å bruke den sorte ledningen som er jord, så bruker du den røde ledningen som er 5V. Det som skjer når du bruker en positiv verdi istedenfor jord, er at den verdien blir trukket i fra. 12V-5V=7V

Skjønner?

TAKK! det svaret jeg var ute etter :D så det er tre ledninger på vifta? eller må jeg finne en rød ledning til overs ett eller annet sted?

Lenke til kommentar
Altså, nå er viftene koblet til en gul og en sort ledning. Altså 12V og jord. For å gi vifta 7V så lar du den gule ledningen sitte på som vanlig, men isteden for å bruke den sorte ledningen som er jord, så bruker du den røde ledningen som er 5V. Det som skjer når du bruker en positiv verdi istedenfor jord, er at den verdien blir trukket i fra. 12V-5V=7V

Skjønner?

TAKK! det svaret jeg var ute etter :D så det er tre ledninger på vifta? eller må jeg finne en rød ledning til overs ett eller annet sted?

Viftene som er i en strømforsyning har vanligvis tre ledninger. Det er 12V, jord og en rpm måler i noen tilfeller. Du må nok ta en 5V ledning en plass i strømforsyningen, evt lodde på en ledning på de mange punktene. Hvis du ser nøye på kretskortet der hvor alle ledningene som går ut av strømforsyningen er loddet på, så ser du at det står merket 5V, 12V, 3,3V.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...