Gå til innhold

Exploderende skjermkort


WD-

Anbefalte innlegg

Ville bare informere folk her om noe de absolutt ikke må gjøre... Ikke glem å koble til ledninga for ekstra strøm til de nyeste skjermkortene. Jeg klarte faktisk å glemme dette :roll: (har drevet og bytta mellom litt forskjellige kort, testa og sånt). Kobla til strømmen, og det kom røyk og lukta brent, kobla umiddelbart av igjen. Sjekka rundt i datamaskinen nøye for å se om noe var tydelig brent, tenkte det kanskje var litt støv et eller annet sted som ble svidd av, siden jeg ikke fant noe. Satte i den strømledninga, tok sjansen, og kobla på strømmen igjen. *Blaff*, kraftig gult lys fra skjermkortet :wow: Nå er det en dingseboms (chip, nærmere bestemt) som er fullstendig svidd og smelta, med sot-merker i centimeters radius... over 1500kr rett ut vinduet.

Heldigvis var det ikke hovedkortet som gikk, da hadde jeg vært maskinløs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg trur skjedde er følgende:

 

Den spenningen som et grafikkort får fra et hovedkort har en begrensning.

Hvis man trekker for mye strøm, synker spenningen.

Synker spenningen, må man trekke mere strøm siden forholdet UxI=W

 

Til slutt ender du opp med en enormt stor strøm, som kortet sannsynligvis ikke er designet for, og poff.....

Lenke til kommentar
Enten satte du i kontaken mens maskinen var på

 

Har ingenting å si, jeg gjør det hver gang jeg starter maskina for å få den til å poste i det hele tatt. (Ikke spør; hardwarekonflikter..)

 

Jeg har også klart å sette kontakten skjevt inn så feil pinner fikk kontakt, det eneste som skjedde da var at strømforsyninga slo seg av og maskina var like fin etter et par minutter.

 

Det jeg vil fram til er at det er vanskelig å ødelegge datakomponenter med mindre du prøver på det. Sannsynligvis var det en feil på skjermkortet som brant opp og du bør reklamere, tryggest å ta en telefon til butikken først så du får avtalt ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...